Gå til innhold

fant ikke hjertelyden

Anbefalte innlegg

Jeg var hos legen i dag. Er i uke 13+3. (Mitt andre barn)

Han kunne ikke finne hjertelyden. Med førstemann kunne de høre den i uke 12.

Ble litt bekymret, men legen mente at det kunne være fordi livmoren er lengre ned denne gangen..... hva mener dere. Blir så redd for at det ikke er liv der inne lenger...

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139855244-fant-ikke-hjertelyden/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei hei! Hvis legen sa at du ikke skal bekymre deg så er nok ikke det uten grunn. Jeg har også hørt at det noen ganger kan være vanskelig å høre hjertelyden. Det betyr ikke at babyen ikke har det bra:-) Skal selv til jordmor på torsdag, og er spent på om jeg får høre hjertelyden da. Er da 14+4.

Dette går nok bra skal du se.

Lykke til videre!

Hei.

Jeg var hos legen når jeg var 12 uker på vei.

Før vi fikk høre hjertelyden så var legen SÅÅÅ tydelig på, at om vi ikke hørte noe, så skulle vi ikke bekymre oss! Tror ho sa det 1000 ganger, før vi prøvde å finne hjertelyden :) Bare for å sikre oss at vi ikke skulle gå å engste oss, om vi ikke hørte noe :o)

Så tror du kan slappe helt av :)

Annonse

Jepp - var hos jordmor i uke 14. Ho sa det kunne være litt tidlig, men at vi kunne prøve å finne hjertelyden. Men hun fant den ikke. Men hun var så grei at hun dro frem UL-maskinen. Så da så vi isteden var at den hoppa litt inni magen... Så jaggu var det liv selvom hun ikke fant fosterlyden! :-)

Hei! Kjempe glad for denne tråden! Var hos legen i går og skulle få høre hjertelyden. Var 14+0 i går og var ganske nervøs for at vi ikke skulle finne noe. Legen sa at det ikke var alltid man fant noe så tidlig, hun holdt på lenge og fant ingenting, jeg fikk ny time om 14. dager. Hun sa at hun ikke var bekymret. Jeg har jo selvfølgelig vert engstelig i dag, men det var godt å se at jeg ikke er alene!

Jeg er i uke 16+5 i dag å har fortsatt ikke hørt hjerte=P Men nå kjenner jeg liv så jeg vet at det er noe dær inne, men legen finner ikke hjertet. Han sier og til meg at livmoren er langt nere å derfor blir fostret vanskelig å finne. Vi har bare leta en gang da å da va jeg i uke 12 eller noe så kan godt hende att man hører det nå=) Du trenger nokk ikke å være så redd=)

Det er en grunn til at mange legekontor ikke lytter etter hjertelyden før 2.ktr, altså i uke 24. Det skaper bare uro, helt uten grunn, dersom man ikke finner den. Tenk deg å finne et hjerte på str med en ert. Du må holde doppler proben i en bestemt stilling i en bestemt vinkel for å ha mulighet til å høre noe. DET ER INGEN GRUNN TIL BEKYMRING dersom man ikke hører noe/ikke finner den:-)

hilsen lege

Annonse

Ikke noe årsak til uro!!

Jeg var hos legen for to uker siden og var da i uke 16+5. Når legen skulle prøve å høre hjertelydene fant han ikke noe. Som alle andre lege så prøvde han å roe meg ner og sa at det absolutt ikke var uvanlig at man ikke fant dem.

Dessverre var alle mine alarmsystemer allerede igang og samboeren min valgte å ringe Meg og Magen her i Tønsberg dit vi fikk komme med en gang. Fikk fantastisk bemøtende der og komme rett inn til lege som tok UL med en gang. Det aller første vi såg var en display med starke hjertelyd, 148 st i i minutten! (og deretter en sprek liten baby som ikke låg stille i 2 sek slik at vi klarte å se kjønn en gang... :) )

Det jeg vil råde deg til er å ta det helt med ro (selv om det er vanskelig!). Dersom du fremdeles er urolig, dra på privat ul - dette er ikke noe man skal gå omkring og tenkte på og være urolig over, spesielt ikke når det faktisk finnes teknikk tilgjengelig som kan hjelpe.

Skal også nevne at jeg i etterkant snakket med en god venn av familien som er meget erfaren jordmor hjemme i Sverige og hun blev helt oppgitt når jeg fortalte hva som hadde skjedd. I Sverige er det standard å lytte etter hjertelyd tidligst i uke 25 - akkurat av denne årsaken.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...