Gå til innhold

Æsj.. jeg har en liten nedtur idag...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen dager får jeg så sinnykt dårlig samvittighet for at jeg ikke ammer.

Som idag... leste en tråd inne på småtroll om der en skrev at hun hadde ammet i 4 år i strekk, så jeg ble nysjerrig og gikk inn på profilen hennes.

Der var det masse bilder av henne når hun ammer.

Det så så koselig ut... Å igjen fikk jeg følelsen at jeg går glipp av noe sammen med datteren min.

Jeg ammet til hun var ca 4 uker, de verste 4 ukene i mitt liv vil jeg si.

Det startet dårlig allerede på sykehuset, med sinnsykt såre brystvorter og en lite sugevillig unge som ikke fikk til å ta skikkelig tak.

Var på sykehuset i en uke for å få ekstra hjelp med ammingen.

Men det gikk bare ikke! Etterhvert begynte jeg å få dårlige tanker om amming. Det var ikke koselig i det hele tatt!! Syns det var mye koseligere å gi datteren min flaske (det fikk hun allerede på sykehuset)

for da koste vi oss under måltidet hadde øyekontakt.

Jeg hadde lite melk og pumpet når jeg ikke ammet for å få opp produsjonen. Siden snuppa aldri ble skikkelig mett og jeg ville gi minst mulig tillegg til produksjonen kom seg, ammet jeg OFTE. Ammet med omtrent 1,5 timers mellomrom, hver mating tok 30 min og i annenhver gang pumpet jeg meg mellom ammingene.

Uten at det hjalp...

I tillegg hadde jeg sykt såre brystvorter siden hun ikke klarte å ta skikkelig tak, dermed brukte jeg skjold og tilslutt nektet hun å tå puppen uten. Jeg hadde brystbetennelse og fikk gule staflykokker (sikkert skrevet heeeelt feil). AU!

I tillegg til alt dette likte jeg ikke å amme, så da melken minket og minket var jeg egentlig bare glad til. Jeg var på tur å amme meg inn i en skikkelig depresjon.

Tilslutt bestemte jeg meg for å slutte helt, å ALT ble bedre nesten over natten. Snuppa sluttet å gråte hele dagen (hun var jo endelig skikkelig mett og slapp å streve så fryktelig med å få i seg maten), vi sov bedre på natten (i slutten våknet hun 10-15 ganger pr natt for mat) og jeg fikk det bedre og bedre inni meg.

Allikevel tenker jeg av og til: prøvde jeg ikke hardt nok?

Å tenkte jeg for mye på meg selv og mine følelser enn jenta mi sitt beste, som er morsmelk?

Egentlig VET jeg at jeg gjorde det rette, men sånne her drittdager bare kommer innimellom :(

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Søte snille deg - slike dager kommer - men de kommer sjeldnere og sjeldnere! Og nå er vårt superpowerbrev snart ferdig, og du kan klappe deg sjøl på skuldra og vite at - ja -jeg har gjort en innsats for at andre skal slippe denne vonde samvittigheten!

Det ser koselig ut, jeg er enig i det. OG jeg gleder meg til å kanskje få det til neste gang. Men det ER abdurd at vi skal bruke så mye energi på dette temaet.

Skrevet

abdurd absurd tomeitos tomatos

Skrevet

Jeg syntes det er koslig med flaske jeg. Før syntes jeg det var sårt at jeg ikke kunne amme, men mest fordi alle vennen mine gjorde det og de snakket så varmt om det hele tida. Jeg prøvde å se ting som var bedre med å gi flaske enn å amme og det er utrolig mange ting egentlig

- man er alltid fri til å dra et sted om man vil eller når man vil, eventuelt slappe av

- man kan sove en hel natt i strekk når man er utslitt og la mannen mate en natt

- man får ikke brystbetennelse av å mate ute og kan mate overalt.

- ingen andre som føler det ubehagelig av matingen på offentlige steder som buss, cafe, dyrepark osv.

- du vet hvor mye ungen får i seg

- besteforeldre har muligheten til å få et nærere forhold til de små

Mange argumenter og en må bare vri det til sin egen fordel.

Jeg har hørt mange stygge kommentarer av folk som "det er jo så moderne", "ungen blir mer syk enn andre barn", "de blir mindre inteligente når en ikke ammer minst 1 år" osv. Moderne har jo ingening med noe å gjøre, mine unger har aldri vært syke og de er 1 og 2 år, mannen min som fikk mme kom ut av bi med beste karakterer på landsbasis.

Amming er tydeligvis noe som mange har en mening om. Hvis jeg var deg ville jeg styrt unna "lesestoff" om amming og tenk over hva som faktisk er bra med mme og flaske.

Skrevet

Og du.. hvis du ligger på sofan med babyen i hodehøyde, så kan du nusse og kysse og kose og klemme masse på den, og det mens du mater!! Jeg har ikke så lange pupper at det hadde gått med amming..

Skrevet

Hei.

Jeg har det akkurat likens som deg happyfreak. Med dager hvor jeg har skikkelig dårlig samvittighet overfor dattern min for at jeg kuttet ut ammingen, men når jeg tenker tilbake på strevet med puppen og jenta som bare hylte når hun ble lagt til så blir jeg i bedre humør med en gang jeg gir henne flasken. :) Jeg gir flaske til datter nr 2 og er veldig stolt av det. Men tror nok at alle flaskemødre har disse tankene til tider. Det har nok mye med hva samfunnet krever av oss. Det er liksom sånn at alle skal få det til.

Men så mye friere vi flaskemødre er. :) Og for å si det sånn, jentene mine er ikke noe mere syke enn hva puppeunger er. Vet om unger som har blitt ammet som er MYE mer syke enn hva mine har vært.

Nei vær stolt over valget deres:)

Vi skal kose oss:) uavhengig om vi gir flaske eller ammer.

Skrevet

Takk for svar :)

Godt å få luftet tankene sine...

Idag er alt så mye bedre!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...