Anonym bruker Skrevet 23. mars 2009 #1 Skrevet 23. mars 2009 Jeg føler meg totalt lost om hva jeg kan servere. Hun er 6 år og kommer stadig over. Hun sier selv hun bare kan spise muslimsk mat og jeg har ingen peiling på hva det i praksis betyr. Spurte om det betydde at hun ikke kunne spise pølser og svinekjøtt... Jeg rødmer her, har jo tydligvis ikke peiling. Hun sier noen pølser, men ikke alle (kan hun spise kyllingpølser?)og har ikke helt oversikt selv. Jeg vil gjerne gjøre det riktig, har prøvd å spørre foreldrene, men de er sky og snakker dårlig engelsk (jenta snakker godt norsk). Hva kan jeg, eller hva kan jeg IKKE servere? Er det halvfabrika mat jeg må holde meg unna også? Feks hvis det er brukt kraft fra "feil" dyr? Takker om noen kan hjelpe meg, så min datters venninne trygt kan spise her hos oss.
Anonym bruker Skrevet 23. mars 2009 #2 Skrevet 23. mars 2009 Gi henne brødskive med ost, og ferdig med det. Eller salat. Måte på hvor storforlangende man kan være i et norsk hjem. Du er trygg om hun spiser brødmat.
Anonym bruker Skrevet 23. mars 2009 #3 Skrevet 23. mars 2009 veldig generelt er det svin de ikke spiser.. Så kyllingpølser går fint (jeg var sammen med en muslim, og han hadde en sønn som var innom rett som det var) Ellers er det ikke så farlig.. Syns det er fint at du "gidder" å bry deg, mange andre ville ikke gjort det.. Men storfe går fint, kylling og fisk også
Anonym bruker Skrevet 23. mars 2009 #5 Skrevet 23. mars 2009 Hvis det er kjøtt (annet enn svin) så skal det vel være halal-slaktet også?
Anonym bruker Skrevet 23. mars 2009 #6 Skrevet 23. mars 2009 Tusen takk for svar =) Da serverer jeg kyllingpølser osv. Kan jeg bruke noen form for kjøttdeig? Vi bruker ofte karbonadedeig på pizza og til spagetti, det kan vel ikke brukes? Skinke, salami osv er vel uaktuellt? Dette kan vel da byttes ut med kyalkunpålegg osv? Hva med feks ferdigposesaus og supper, inneholder de kraft fra svin og er det kun svin jeg må holde meg unna når hun er på besøk? HI
Anonym bruker Skrevet 23. mars 2009 #7 Skrevet 23. mars 2009 Knurr?? Jeg skal si deg hva som er knurr. Knurr er at dere er så redde for å tråkke på muslimske tær, at dere ikke vet hvor dere skal snu og vende dere snart! Her har du, HI, prøvd å snakke med foreldrene. Men de (overraskende nok) snakker ikke norsk engang! Så det nytter ikke engang å få til en samtale med dem om å få vite hva hun kan gi datteren deres å spise når hun kommer på besøk. Jeg ville ikke gitt henne noe annet enn brødmat, salater eventuelt frukt. Så hadde du ikke fått problemer med muslimene i ettertid, om de fant ut du hadde gitt ungen feil kjøtt. For en ekstrem muslim kan dette nemlig bli et stort problem! For all del ikke gi henne gelè. Det er nemlig gelatin i det. Og som kjent er det laget av kokte dyrekadaver!
Anonym bruker Skrevet 23. mars 2009 #8 Skrevet 23. mars 2009 Det er ikke alle som er like nøye på om det er halal-kjøtt, så lenge det ikke er svin. (Det er mange av de muslimske elevene mine som spiser helt vanlig kylling/kalkunfilet og pølser/deigmasse laget av dette, standard Priorprodukter liksom.) Men det må nesten avklares med foreldrene, om du får det til. Brød, grønnsaker, meieriprodukter og fisk går i alle fall helt fint. Det er stort sett bare kjøttet som er et tema. Svineprodukter er fy-fy, det er det viktigste å huske :-)
Anonym bruker Skrevet 23. mars 2009 #9 Skrevet 23. mars 2009 generelt ja.. Men det er det ikke alle som er så innmari nøye på altså.. Og de spiser jo på gatekjøkken osv de også, VELDIG sjelden at det er halal-kjøtt der altså.. Selvom det er muslimer som eier.. Jeg vet.. Så server henne kylling feks hvis hun skal spise middag hos dere, så er du "trygg"
Anonym bruker Skrevet 23. mars 2009 #10 Skrevet 23. mars 2009 Så lenge det er 100% storfekjøtt og ikke iblandet noe svinekjøtt, kan karbonadedeig brukes. Ellers kan du lage det meste med kyllingkjøttdeig også :-)
Anonym bruker Skrevet 23. mars 2009 #11 Skrevet 23. mars 2009 Skal det være halal-slaktet også? Herregud, jeg vet jo ingenting! Hvor får jeg kjøpt dette? Bor ikke i storbyen. HI
Anonym bruker Skrevet 23. mars 2009 #12 Skrevet 23. mars 2009 http://www.islam.no/newsite/content/default.asp?Action=ViewFAQ&nTopPage=5&nPage=&nFAQID=779
Gjest Skrevet 23. mars 2009 #13 Skrevet 23. mars 2009 karbonadedeig går vel greit? Er ikkje det storfe? Forøvrig kan dette faktisk sidestilles med matallergi, når ein aldri har spist svinekjøt før, og får det servert så blir ein skikkelig sjuk. Synest det skal taes hensyn til. Synest det er kjempepositivt at du faktisk lurer på dette, for ein veit jo sjøl så lite og då kan det fort bli litt kinkig. Bra gjort av deg som venninnes mamma!
Anonym bruker Skrevet 23. mars 2009 #14 Skrevet 23. mars 2009 Som du ser av den websiden, så skal barn også være forsiktig med godterier som inneholder gelatin. Allah vet best, som de sier på den siden.
Anonym bruker Skrevet 23. mars 2009 #15 Skrevet 23. mars 2009 Ei over her nevnte at jeg ikke måtte servere noe med gelantin, men er det ikke gelantin i jordbærsyltetøy? Jeg har servert henne mange vafler og brødskiver med jordbærsyltetøy... HI
Anonym bruker Skrevet 23. mars 2009 #16 Skrevet 23. mars 2009 Feil. Hun kan ikke bruke 100% storfekjøtt hvis det ikke er slaktet på spesielt vis!!
Anonym bruker Skrevet 23. mars 2009 #17 Skrevet 23. mars 2009 Jeg har også servert henne seimenn som lørdagsgodt når hun har vært på besøk til barnetv tid... Det er leit jeg er uvitende, det har ikke vært meningen å gjøre feil mot denne jenta. Takker for all hjelp! Er det andre typiske norske produkter jeg bør passe på også, som jeg fort ikke tenker på inneholder noe en muslim ikke skal spise? HI
Anonym bruker Skrevet 23. mars 2009 #18 Skrevet 23. mars 2009 Ikke tenk på det med seigmenn. Allah forstår. Han hadde spist dem selv, hadde han gått på jorda. Det er jeg overbevist om. Så glad som han var i både barn og andre mennesker. Du er altfor opphengt i dette. Slapp av!
Anonym bruker Skrevet 23. mars 2009 #19 Skrevet 23. mars 2009 Jeg kommer ikke inn på denne linken? Har fjernet mellomrom også. HI
Anonym bruker Skrevet 23. mars 2009 #20 Skrevet 23. mars 2009 det står: Gelatin ID: 779 Spørsmål sendt inn: 07 Jan. 2004 (20:02:07) Første gang publisert: 14 Jan. 2004 (21:13:43) Sist endret: Lest antall ganger: 2036 Spørsmål: salam... jeg er en gutt som ofte spiser smågodt og annet godteri.. men jeg har hørt at det inneholder gelatin som kommer fra kjøtt og bein til dyr (ikke halal slaktet).. betyr det at jeg ikke kan spise godteri med gelatin i... er det noe som heter kunstig gelatin. håper på et svar så fort som mulig, takk wasalam... Svar Av Vibeke Hadia Breivik Assalaamu aleikum bror, Takk for spørsmålet. Det varmer hjertet å vite at muslimsk ungdom ønsker å følge islams vei, og tar seg tid til å lære mer om religionen. I smågodt og andre lignende produkter brukes både animalsk gelatin, marin gelatin (av fisk) , og vegetabilske stivelsesstoffer. Som regel er det ikke oppgitt akkurat hva gelatinen er laget av. Dessuten forandrer innholdet i produktene seg stadig etter hvilke råvarer som er billigst for produsentene å bruke. Så du skjønner sikkert at det vil være veldig krevende og vanskelig å vite sikkert hva alle slags drops og gelekrokodiller inneholder til enhver tid :-) Derfor vil jeg si at hvis ikke du vet sikkert at godteriet inneholder noe haram kan du tillate deg å spise det. Men husk også på at Allah (SWT) har skapt kroppen vår, og det er vårt ansvar å passe godt på den. For mye smågodt er ikke bra for oss ;-) Hvis du spiser sunt med den intensjon å ta vare på det Allah har gitt deg, og være sterk og frisk og et godt eksempel for andre, kan du faktisk få belønning fra Allah (SWT) til og med hver gang du spiser. Da kan du tjene deg opp mye hasanat til ditt neste liv, insha Allah! (Selvfølgelig i tillegg til å være snill og god, og be og faste osv.) Men selv de mest nødvendige handlinger kan bli som tilbedelse med taqwa (gudsbevissthet) og riktig intensjon. Håper dette hjelper deg. Du er velkommen tilbake med flere spørsmål. Og Allah vet best. Wa salaam, Vibeke Assalaamu aleikum, Jeg vil legge til noe informasjon til dette svaret. De lærde er delt i synet på om gelatin av animalsk opprinnelse (også svin) i det hele tatt er haram. Den ene meningen går ut på at det kommer an på dyret. Hvis det er snakk om et dyr som er haram å spise, som svin, er også produktene av det haram. Hvis gelatinen er laget av et tillatt dy, f.eks. ku, sau etc, er den halal. Hvis dyret er slaktet av en muslim, en av Bokens folk, eller slakteren er ukjent, er dyret halal. Men hvis slaktemetoden allikevel er haram, f.eks. kvelning eller elektrisk sjokk, er også dyret og produktene av det haram (når det gjelder spising, så klart). Kilde: Fatwa av Sheikh `Abdus-Sattar F. Sa`eed, Professor i tolkning av Koranen ved Al-Azhar Univ. (publisert på islamonline.net) Den andre meningen er at gelatin er halal uansett, fordi den animalske opprinnelsen forandres radikalt i løpet av en kjemisk prosess til en ny og ren form. Det samme gjelder hvis alkohol forandres og blir til eddik. Da forblir den ikke haram, men er forandret til en helt ny ingrediens som krever en ny avgjørelse. Kilde: Fatwa fra European Council for Fatwa and Research Begge disse synene er bygget på gode og sikre kilder. Derfor vil jeg si at det er opp til enhver muslim å velge hvilken avgjørelse vi vil følge. Da er det også viktig å huske på islamske retningslinjer for uenighet, og at vi må respektere at ikke alle velger det samme som oss selv. Jeg vil gjenta at det er viktig å tenke på hva vi spiser. Og det er en god vane å lese på innholdet i forskjellige matvarer, og unngå usunne E-stoffer, for mye sukker, osv. Bare det ikke blir en besettelse :-) Og Allah vet best Wa salaam, Vibeke Les på islam.no så finner du kanskje ut mer. Eller du kan sende dem dine egne spørsmål.
Dunder Skrevet 23. mars 2009 #21 Skrevet 23. mars 2009 Jeg synes du lager litt mye styr, foreldrene har jo et ansvar også. Hvis de er veldig strenge på hva hun kan spise, så bør de gi beskjed og eventuelt sende med henne et eller annet. Jeg ville laget helt vanlig mat, men unngått svin, for det er liksom det viktigste.
Anonym bruker Skrevet 23. mars 2009 #23 Skrevet 23. mars 2009 Det var ikke meningen å lage styr. Så da legger jeg tråden død. Det var bare det at jentungen har vært masse her det siste halvåret. Hun sier selv hun kun får lov å spise muslimsk mat og jeg har forsøkt å snakke med foreldrene flere ganger når jeg har fulgt henne hjem for kvelden etter besøk, men får ikke svar fra foreldrene. Jeg så noen skrev ett innlegg, så bare overskriften om Halal kjøtt og kom på å tenke at her var det sikkert flere enn meg som hadde erfaring, derfor spurte jeg. Jeg ønsker at min datters venninne har det bra her. Når det kom inn på det jeg nevnte med seigmenn og jordbær syltettøy. så var det fordi jeg nå da ble opplyst om at man skulle holde seg unna gelentin. Jeg var ikke klar over det, da nettopp noe av dette var jeg følte meg trygg på å servere. Det var ikke meningen å lage styr, kun oppriktige spørsmål fra meg. HI
Anonym bruker Skrevet 23. mars 2009 #24 Skrevet 23. mars 2009 Du kan bare spørre henne selv, om hva hun spiser hjemme. Spiser hun jordbærsyltetøy, går det bra. Mange muslimer lever ikke etter hva det prekes.
Gjest Skrevet 23. mars 2009 #25 Skrevet 23. mars 2009 Det tryggeste aa servere er: Fisk (makrell i tomat, tunfisk ol) Den stolte hane halalpolser Groennsaker, frukt, broed og ting laget av det Cottage cheese eller fetaost Egg Melk Du burde neppe klare aa stoete noen ved aa servere disse tingene :-) Ellers varierer det hva muslimer mener med halal slakt. En del muslimske laerde mener at dersom kjoett er slaktet av kristne eller joeder saa er det greit for muslimer ogsaa (og man kan vel stort sett kalle norske slakterier for "kristne" om man ser stort paa det) mens andre faar noia bare ved tanken paa aa plukke med seg karbonadedeig fra RIMI. Dyr du garantert ikke kan servere til praktiserende muslimer enten i form av kraft eller annet er helt enkelt svin og rovdyr som ikke bor i havet (les hval er ok, mens katt eller bjoern ikke er det).
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå