Anonym bruker Skrevet 23. mars 2009 #1 Skrevet 23. mars 2009 jeg og kjæresten venter nå et barn. det jeg lurer på er: jeg har en datter fra før av, har vært alenemamma i snart tre år og mottar overgangsstønad, dobbel barnetrygd osv. nå har jeg blitt gravid med mannen min gjennom snart to år. men vi bor ikke sammen . jeg er student og han jobber. men sånn som jeg ser det så mister jeg all min inntekt om jeg flytter sammen med han. er det lov til å være særboere,altså at vi er kjærester, sover for det meste sammen men ikke har samme adr? kan jeg da bli beskyldt for svindel? vi har jo ikke råd til å bo sammen selv om vi vil....... så derfor kan vi ikke "flytte" sammen....trist at systemet er sånn men jeg kommer ut av det økonomisk ved å faktsik være alenemamma istedet for samboer..... håååper på svar....
Anonym bruker Skrevet 23. mars 2009 #2 Skrevet 23. mars 2009 tror ikke det går.husker selv når jeg fikk barn, da var jeg lærling med 50 kr t å barnefar var ikke myndig og hadde ingen intekt. vi bodde sammen og levde på mi lærelønn jikk i minus hver mnd men fikk ingen støtte fra nav. de sa rett ut at vi burde flytte fra hverandre..
Anonym bruker Skrevet 23. mars 2009 #3 Skrevet 23. mars 2009 Får du ikke det samme i støtte fra lånekassen som oss andre som studerer? Jeg er student med mann som jobber, og vi klarer oss. Synes det som dere gjør er pår anden til å svindle, dine tre år med OS går ut, så da blir du gravid igjen. Hvorfor har ikke dere råd, mens andre må ta seg råd? Dere sparer vel også på å bare ha en husleie.
Anonym bruker Skrevet 23. mars 2009 #4 Skrevet 23. mars 2009 Det er side opp og side ned om dette her på forumet, men det blir faktisk svindel.
Anonym bruker Skrevet 23. mars 2009 #5 Skrevet 23. mars 2009 jeg og samboeren min klarer da oss, og jeg er student og han jobber. Vi bor billig, og har alltid mat i kjøleskapet og bleier til babyen. Tilogmed klær har vi! Og jeg får ikke mer støtte av lånekassa før til høsten igjen, men får støtte av svigermor på 4000 kr i mnd... HVis vi klarer det klarer vel dere det å? Kan dere ikke bo i en studentleilighet? Det er ikke flott eller stort, emn nok plass til en liten familie hvis du har barna på samme rom eller har minsten på samme rom som dere. Vi bor på under 50 kvm, og klarer oss fint, minsten har eget rom og vi har vårt eget rom. Betaler i overjant av 6000 kr i mnd i husleie og holder alle andre utgifter nede på minimum.. dette klarer dere!
Anonym bruker Skrevet 23. mars 2009 #6 Skrevet 23. mars 2009 Jeg tror dette er litt på kanten jeg. Du kan risikere at du blir tatt for svindel, og det er vel ikke noen god ting å engste seg for. Det beste du kan gjøre er jo å være ærlig å spørre på nav om du har samme rettigheter selv om du har en kjæreste og om det er akseptabelt at han overnatter innimellom. Da har du i alle fall ditt på det tørre om det skulle bli noen sak av det.
Anonym bruker Skrevet 23. mars 2009 #7 Skrevet 23. mars 2009 du som skriver at jeg lager ny unge etter at OS går ut bør holde litt igjen her...jeg laget ikke ungen for å få mer penger. den lille var ikke planlagt, brukte prev men ble likevell gravid. og jeg viste ikke at jeg kunne få penger av lånekassen, jeg mottar penger nå som jeg studerer. men de opphører jo i juni ...får jeg penger videre da? og jeg skal i møte med nav, i uken her, og skal legge alt på bordet om vår situasjon. , men vil vite hvordan event andre særboere gjør det, er akurat derfor jeg spør her for er ikke intr i å svindle nav på noen måte. og vil veldig gjerne bli samboer med mannen min nå som vi skal få en baby. men om økonomien ikke tillater oss det, så barna mine ikke får det de trenger så blir ikke vi samboere, så enkelt er det, for jeg setter barna mine og deres ve og vel før jeg setter mine behov..... hva sitter jeg med som student etter juni isåfall da? når jeg ikke lengere studerer, da går jo jeg ut i perm, skal føde om ikke lenge etter det. HI
Gjest Skrevet 23. mars 2009 #8 Skrevet 23. mars 2009 Du får eingongsstønad, også meiner eg at du får noko ifrå lånekassa også, når du har studert dei siste 6mnd før fødsel. Tjener han så lite at dykk ikkje kan overleve på ei inntekt? Kvifor selg du ikkje leiligheita di?
EllaBella, bølla & minifrosken Skrevet 23. mars 2009 #9 Skrevet 23. mars 2009 Du melder deg opp til studier videre, bare at du dropper å faktisk gjennomføre studiet. Lånekassen har som kriterie at du studere 6 mnd FØR fødsel, og gir beng i om du faktisk fullfører studiene etter permisjonen. Da får du fullt lån + stipend og evt. forsørgerstipend i 10 mnd, bare at alt blir gitt som stipend. Glitrende ordning. Videre får du engangsstønad, banrtrygd, og om far ikke tjener noe særlig kan dere også søke om bostøtte. Kan ikke se at dere skal komme så dårlig ut av dette? Særlig ikke om du eier leilighet fra før.
Mrs.HvorErNøkleneMine? Skrevet 23. mars 2009 #10 Skrevet 23. mars 2009 Dersom det er slik at du egentlig skulle ha studert til høsten igjen så får du fødselsstipend. Det er like mye som du kan få i stipend+lån bare at alt blir omgjort til stipend. Les på disse sidene du:) Dette ordner seg, du får jo engangstønaden også http://lanekassen.no/Hovedmeny/Stipend-og-lan/Fodsel/
Anonym bruker Skrevet 23. mars 2009 #11 Skrevet 23. mars 2009 Så lenge dere er kjærester er du ikke alenemor.
Anonym bruker Skrevet 23. mars 2009 #12 Skrevet 23. mars 2009 Du skriver du venter barn med mannen din. Siden du er gift er du ikke alenemor uansett om dere bor sammen eller ikke.
Anonym bruker Skrevet 23. mars 2009 #13 Skrevet 23. mars 2009 Så lenge dere har forskjellig adresse tviler jeg på om noen kan ta dere på det. Men for all del ikke si det til noen hvis du skal gjøre det slik du sier, ikke noe gunstig løsning...
Anonym bruker Skrevet 23. mars 2009 #14 Skrevet 23. mars 2009 Hvorfor jobber du ikke? Jeg ville sørget for å tjene penger for å få betalt fødselspermisjon samt ikke være avhengig av trygd.
Anonym bruker Skrevet 23. mars 2009 #15 Skrevet 23. mars 2009 det blir tatt som bedrageri ja. har ei veninne som er i samme situasjon. hun og mannen var også særboende med samme adr men sov over hos hverandre stadig støtt. naboer og venner reagerte jo selvfølgelig på dette og de ble inkalt til møte på nav der de måtte legge alle kortene på bordet. de ble begge dømt for bedrageri mot nav. fikk hver sin straff i tingretten. så,min mening er at dere flytter sammen.du studerer og han finner seg en jobb hvis han allerede ikke har det. du mister OS din,men du vil få dette engangsbeløpet fra nav som dere kan spare til tiden du skal være i permisjon. du får lån og stipend fra lånekassen,1900 kr å noe i barnetrygd å så får du vel bidrag for det første barnet ditt? så kan dere søke om bostøtte. så det er nok mange muligheter for at dere kan flytte sammen. ser ikke for meg at det er så mye billigere å bo hver for dere. med 2 husleier å det hele..
Anonym bruker Skrevet 23. mars 2009 #16 Skrevet 23. mars 2009 takk for alle svar men spm ang hvorfor jeg ikke jobber : veeeldig dumt spm. jeg er student, jeg er mamma etter skolen..når skal jeg ha tid til jobb?? her jeg kommer fra så er han mannen min selv om vi ikke er gift har aldri vært gift. men sier mannen min, det er vel dialekta da, om vi var gift ville jeg sagt ektemannen min. og; en spør lengere oppe her om hvorfor jeg ikke selger leiligheten min..hvor fikk du fra at jeg eier en leil? jeg leier for en billig penge, har ikke bodd luksus i det hele tatt i løpet av livet mitt, leier enkelt og så billig som mulig. største jeg har eid er vel bilen min som er fra tidlig 90-tallet takk for svar uansett ang økonomi. føler meg litt lettere nå skal prate med NAV i løpet av uka, og så skal jeg ringe lånekassen i morgen, samt sende inn søknader på skole til høsten det aller beste er jo å være to om ting, og bo sammen. er ikke ute etter å svindle. er derfor jeg spør her. vil som sagt ha samme adr og være en "ordentlig" famlilie. men om vi ikke får det til å gå rundt så lurte jeg bare på hvordan det vil stille seg til at vi fortsetter forholdet, vi vil ikke gå fra hverandre pga en teit ting som penger.
Anonym bruker Skrevet 23. mars 2009 #17 Skrevet 23. mars 2009 Dette tror jeg du strengt tatt kan bli tatt for. Har man ikke råd til å få barn, bør man kanskje holde opp med akkurat det. At du "sitter på rumpa" og tar i mot OS istedet for å jobbe (som vi andre dødelige må gjøre for å overleve) stinker snylteri på lang vei.
Anonym bruker Skrevet 23. mars 2009 #18 Skrevet 23. mars 2009 Skjønner absolutt problemet ditt, men de stønadene du mottar er desverre ikke ment for de som er i din situasjon. Den er ment for de som er relle alenemødre. Så lenge dere er kjærester, og har planer om å flytte sammen kan du ikke motta disse stønadene. Det går an å jobbe litt ved siden av studiene, en og annen helgevakt eller noen timer som vit.ass. for en professor her og der. Det blir fort 2-3-4-5000 per måned av det. Bidraget beholder du jo, og de andre stønadene fram til fødsel. Så om du tar opp studielån skille dere kunne leve helt greit.
Anonym bruker Skrevet 23. mars 2009 #19 Skrevet 23. mars 2009 man kan vel være alenemamma med kjæreste? kjæresten tar da automatisk ikke over økonomiske forpliktelser før han evt flytter inn. Hørte om ei som meldte fra til nav at hun hadde ny samboer og ikke ville ta i mot støtte som alenemamma lenger og da fikk hun beskjed om at de regnet det ikke som en stabil forsørger før det var gått to år, derfor måtte hun bare ta i mot, men de hadde ikke barn sammen da...
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 23. mars 2009 #20 Skrevet 23. mars 2009 det er 1 år man kan bo sammen uten at det går ut over stønader anonym 22:50, men problemet er at dette er far til barnet som hun er kjærester med. så når barnet blir født så regnes de som en familie og hun mister stønadene. foresten tror jeg ikke man får fødselsstipend når man har hatt OS, var en inne på aleneforeldredebaten som sa det til meg siden jeg vurderer og få barn i danmark. men har ikke sjekket det ut
Anonym bruker Skrevet 23. mars 2009 #21 Skrevet 23. mars 2009 Kvalmt hvordan enkelte utnytter samfunnet økonomisk. Spesielt nå som økonomien i landet vårt er i krise. EIER INGEN MORAL LENGER?????
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå