Ingeborgj Skrevet 23. mars 2009 #1 Skrevet 23. mars 2009 Har hørt at det tidligere ble født flere flerlinger etter kunstig inseminasjon.Blant annet skal det være født firlinger etter kunstig inseminasjon .Årsaken skal ha vært at det ble benyttet hormonstimulering i forbindelse med kunstig inseminasjon. Noen som vet noe om dette ? Er det født mange flerlinger i Norge i forbindelse med kunstig inseminasjon i Norge ? Vet at det er født flere flerlinger i forbindelse med prøverør,men trodde ikke det skjedde i forbindelse med kunstig inseminasjon. Var dette med flerlinger i forbindelse med kunstig inseminasjon,noe som bare skjedde for noen år tilbake ,eller skjer det fortsatt ?
Rose69 Skrevet 23. mars 2009 #2 Skrevet 23. mars 2009 En bekjent ble gravid med tvillinger ved IAH (insem.).Så det er absolutt mulig ja.Men det hører vel til sjeldenhetene tror jeg.
b77h Skrevet 23. mars 2009 #3 Skrevet 23. mars 2009 jeg tror det skjedde mer før i tiden, fordi de da helgarderte seg mer ved å sette inn mange egg. eks i Hugesund, på sykehuset, var de kjent for å ha mange trillingfødsler. derfor har de skrenket inn på det de senere år, og setter for det meste inn 1 og to egg. og da begrenser det seg jo litt mer da...
Rose69 Skrevet 23. mars 2009 #4 Skrevet 23. mars 2009 ...trodde ingeborgj mente insem..? Ikke prøverør..
b77h Skrevet 23. mars 2009 #5 Skrevet 23. mars 2009 ups, ja, det var nok jeg som var litt rask på labben....
Rose69 Skrevet 23. mars 2009 #6 Skrevet 23. mars 2009 ;-) Men det er helt riktig det du skriver...off sykehus her i Norge setter inn 2 egg oftest når kvinnen er oppi årene.D var ihvertfall d j fikk beskjed om. Men private klinikker setter inn både 2 og 3 med pasientens samtykke/ønske.
snuffe Skrevet 24. mars 2009 #7 Skrevet 24. mars 2009 Jeg har ikke tall, men synes det høres sannsynlig ut. Det er nok flere som benytter f.eks pergokurer i forbindelse med AIH/AID enn det er ved naturmetoden, og da øker jo sannsynligheten for å slippe flere egg og altså få tvillinger.
lindynatt Skrevet 24. mars 2009 #8 Skrevet 24. mars 2009 Det komemr an på hvor mange egg man slipper og hvor mange som blir befruktet. Tror mer enn 3 egg bør man ikke ha. Men selv med et egg kan det bli eneggede tvillinger
lioness* Skrevet 24. mars 2009 #9 Skrevet 24. mars 2009 jeg hadde inseminasjon på RIksen nylig, de kontrollerer ved hjelp av innvendig ultralyd at det ikke blir for mange egg. jeg fikk to egg, men ble ikke gravid på inseminasjonsforsøket. hvis det modnes for mange egg må forsøket avbrytes eller evt gjøres om til prøverørsforsøk.
Ingeborgj Skrevet 24. mars 2009 Forfatter #10 Skrevet 24. mars 2009 Det du beskriver her er nok slik det gjøres nå.Og høres fornuftig ut. Men for 10 - 20 år siden var det ikke slik.Såvidt jeg vet fikk man da også hormonstimulerende midler,men ingen kontroll av antall egg. Resultatet skal ha vært mange fler flerlinge fødsler en nå.Også firlinger skal være født som følge av kunstig inseminasjon etter det jeg har hørt. Men jeg har ikke fått bekreftet dette.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå