kommer nr3? Skrevet 23. mars 2009 #1 Skrevet 23. mars 2009 småen er 6 uker til påske...og vi lurer på å reise vekk,men hvor lenge er det forsvarlig at den lille sitter i setet sitt om gangen?
Prinsesse-06,baby.mars-09! Skrevet 23. mars 2009 #2 Skrevet 23. mars 2009 Hei. Kommer litt ann på hvilke sete dere har:) Vi har et sete som vi kan få nesten ned i liggestilling,så fikk beskjed om at det kunne gå flere timer før vi måtte ta opp barnet. Men som regel vil jo de ha litt mat etter et par timer.Og då får de "luftet" seg:)
danjoh Skrevet 23. mars 2009 #3 Skrevet 23. mars 2009 Hei D e mange meninger om dette. Men for meg og mine små fungerer det best å la de små styre det. Du merker når den lille ikke vil sitte mer, da tar du bare en pause før dere forsetter. Jeg har også lagt kjøringen til når de skal sove, slik at de slapper bedre av. Og ikke blir sultne rett etter start=)) Mange sier at ungen ikke har godt av å sitte med krum rygg så lenge... men da lurer jeg ofte på om de som sier det har glemt at de små har ligget med krum rygg i magen i 9 mnd.... Reis vekk dere og kos dere, og følg tegnene som den lille gir. Sitte noe av turen bak, sammen med den lille kan og hjelpe, for mange ganger er det kos/oppmerksomhet de vil ha God tur=)) Alle små er forskjellige og kommer ikke med fasit, følg morsinstinkte ditt, det er som regel rett. mvh
kommer nr3? Skrevet 23. mars 2009 Forfatter #4 Skrevet 23. mars 2009 vi har ett bilsete som man kan legge ned i ryggen,men er det "lov" mens man kjører?...trodde setet skulle være oppreist....men om ikke det må det så er det jo mulighet for å kjøre litt lengre om gangen. vil ikke belaste ryggen hans unødig!
april 06;) + mai 09* Skrevet 23. mars 2009 #5 Skrevet 23. mars 2009 du bør ikke legge ned setet nei, da kan barnet "skyte" ut;) Følg anvisningene på setet. Boxette ble for noen år siden testet igjen, og fungerte tilfredstillende i testen jeg leste (forbrukerrådet). Du kan jo sjekke opp det dersom dere vil, men det beste er vel klart bilstol tror jeg.
babyi2010 - fødeklar- Skrevet 23. mars 2009 #6 Skrevet 23. mars 2009 Når gutten var liten, er 2 år nå. Brukte vi bilstol, men leide også nett. Slik at han fikk ligge i bagen litt av tiden vi kjørte. (Vi har slekt 50mil unna). Jeg vet ikke hva de sier om boxette og nett i dag, men da var det best med bilstol, men man kunne bruke nett. Det var også noe vi fikk leie på barnebutikker. Men et godt råd er å sjekke hva som er anbefalt trafikk messig. Ta pauser. Du kan jo høre med dem på helsestasjonen.
Snuppa & llillebror Skrevet 23. mars 2009 #7 Skrevet 23. mars 2009 Vi har og gjort som en over her sier...kjørt til babyen har "sagt fra", man merker det jo når det blir sutrete og ikke vil mer. Da har vi tatt ca 30-40 min pause med litt pupping og sånn før neste økt. Har som regel kjørt 2-3 timer i slengen da...
May-juli07+mai09 Skrevet 23. mars 2009 #8 Skrevet 23. mars 2009 Jeg spurte helsesøster og jordmor når mads var liten. og de sa at de kan sitte 30 maks 45min i bilsete, men hvis du leier bilbag med netting kan de ligge der lenge!!! selvom vi fikk disse rådene av fagfolk så kjørte vi 4timers tur i bilstol med 2 stopp. altså han satt der i 1,5 timer. og det gikk bra får han!!!
Denishil Skrevet 24. mars 2009 #9 Skrevet 24. mars 2009 Hei. De anbefalinger som ligger til grunn pr i dag er at barnet i løpet av et døgn skal ligge flatt like lenge som de sitter oppreist i løpet av 1 døgn. Barnet ditt vil selv styre dette da det vil si fra når nor oppleves som litt ubehagelig og da vil du jo naturlig nok stoppe når barnet skriker. Hva angår bilstol som kan legges ned, så regner jeg med at dette dreier seg om en izi sleep. Denne må IKKE legges ned når du kjører bil. Dersom du skulle kollidere da vil barnet ditt rett og slett forsvinne ut av stolen og rett inn i seteryggen foran med de følgene dette natulig nok vil medføre. Bagnett er heller ikke å anbefale da hodet veier veldig mye i forhold til resten av kroppen og når man kjører bil er det hele tiden bevegelse frem og tilbake og da vil hodet få en større rotasjonsbevegelse enn resten av kroppen noe som kan føre til skader nedover i nakke og rygg der hele nervesystemet til barnet sitter. Så selv om barnet ligger flatt er ikke det er godt nok argument for å bruke nett!!!!!!!!
prinsesse09lillebrøster10 Skrevet 24. mars 2009 #10 Skrevet 24. mars 2009 Det jeg har fått høre av barnefysio er at små barn ikke skal sitte mer enn 30- 45 min av gangen. Ikke bare i bilstol, men også i slike stoler man har inne. Dette er en hovedregel som skal følges i hverdagen. Og barnets muskler trenes opp nå og kroppen forandre seg for slik at selv om barnet har liggi krummet i mors mage, kan det ikke gjøre det nå uten at ryggen får varige skader - blir svakere. Er det snakk om en tur til hytta/ ferie ol har fysio sagt at en 1.5 til 2 timer går greit, så lenge man ikke driver å reiser dit hver uke... Barna sier ifra om de føler ubehag! Og da er det vel naturlig å ta pause før :)Men ubehaget/plagene av for mye sitting vil ikke vise seg før mange år senere, så å vente på at barnet skal si ifra kan være i for lenge om man kjører langt ofte.
lamor Skrevet 24. mars 2009 #11 Skrevet 24. mars 2009 Vi har hytte 4 timer borte, familie 9 timer borte og har reist på ferie eldste mann var 10 mnd ( første tur var til egypt) Det er ikke gjennomførbart å stoppe hvert 30 minutt, det sier seg selv, vi kjører når babyen sover og stopper og gir mat når den ønsker det. På flyet til egypt og mauritsus så får jo ikke babyen ligge skikkelig flatt på 5-6 timer og 11-12 timer. Men det har gått helt fint det også. Eldste mann er nå 4 år og vant til mye kjøring. Han bryr seg ikke og har aldri klaget over vont i ryggen osv. Vi venter baby i slutten av mai og skal da på bilferie når babyen er ca 1 mnd. De lengste kjøre etappene blir ca 4 timer, men dersom babyen vil ha mat så stopper vi selvsagt. Vi har alltid benyttet kun bilstol, det er jo en grunn til at bag, boxette osv er forbudt i alle andre land en norge.........
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå