Gjest Skrevet 23. mars 2009 #1 Skrevet 23. mars 2009 Her varierer det stooort. Somregel spiser hun ikke på natten, men våkner noen ganger for smokken. Det vanligste er at hun spiser i 6-7 tiden også sover vi videre til mellom 8 og 11. Har hun hatt en dårlig natt med mange oppvåkninger sover vi litt lengre. (Hun legger seg klokken 19 om kveldene) Andre netter, som i natt, spiser hun 1-2 ganger uten at det gjør noe forskjell på hvor mye hun spiser på dagen. Hun sover ikke så mye på dagen, kun halvtimes-dupper. Kan sove litt lengre når vi triller, men i det siste har hun begynt å våkne mens vi triller. Gråter ikke, men bare ligger å titter rundt. Hun holder seg aldri våkne mer enn 2 timer før hun må blunde litt, men som sagt er det forskjell fra dag til dag når og hvor lenge hun sover. Så jeg føler meg litt utenfor når andre i barselgruppa forteller meg at de har faste rutiner hver dag. ("Klokken 8 står vi opp, første blund klokken 11 da sover hun i 1,5 timer" osv sov) Er det flere som har veldig forskjellige dager og netter? Snuppa er 3 mnd forresten.
frk-fryd Skrevet 23. mars 2009 #2 Skrevet 23. mars 2009 Man kan vel si at dagene og nettene er like 70% av tiden. ellers er det kaos, nattevåk og sovetull. Tenner som kommer, innføring av grøt med påfølgende urolig unge, og plutselig nekter hun å sove på dagen. Sånn er det vel bare.
Gjest Skrevet 23. mars 2009 #3 Skrevet 23. mars 2009 Dagene våre er forskjellige fra dag til dag, men nettene er stort sett like. Natta tar hun mellom syv og åtte og våkner som regel (95% av tiden) ikke før seks. Hender seg fra 0 -10 ganger (stort sett 1-2) hver natt at hun grynter etter smokken, men hun er ikke våken. Dagene er det ikke noe system på i det hele tatt, annet enn at vi står stort sett opp i ni-tiden og hun legger seg i syv-åtte tiden:)
Mjølkekua Skrevet 23. mars 2009 #4 Skrevet 23. mars 2009 Hah- du er ikke alene!! Høres ut som min på litt over 3 måneder. Han kan ha ganske like rutiner i noen få dager, så plutselig endres de igjen. Jeg kjenner han såpass godt nå at jeg vet at han må ha en lur ikke så lenge etter at vi står opp, og at han ca er våken 2 timer før han må ha en ny lur etter det, men hvor lenge han sover er forskjellig. Før kunne han sove i 4 timer hvis han sov ute - nå våkner han fort etter 1-2. Inne sover han skjelden mer enn 1 time. Og nå ligger han også, som din, våken i vogna si mens vi triller. Nettene er ikke like heller, selv om han nesten med unntak er stuptrøtt rundt kl 18-19. I natt feks hold han det gående med bråk fra 01-0630, med litt spising og soving innimellom. AAAAArg! Natten før det sov han hele natten, kun med et par spisepauser. Vet ikke hva det er som gjør at han plutselig har disse "våkennettene", men det tærer på humør og psyken min i allefall. Prøver forresten å stå opp rundt samme tid hver dag, men det varierer med ca en time fra 0630-0730.
tomat15 Skrevet 23. mars 2009 #5 Skrevet 23. mars 2009 Min blir 3 mnd imorgen og her finnes det ikke rutiner for noe. I går for eksempel la hun seg kl 22, men nå har hun tatt kvelden 1930. Spiser ca hver fjerde time, men har faktisk en lengre pause på kveld/natt. Kanskje 6 timer. Nå spiste hun 1830, og siden hun har tatt natta nå regner jeg med at neste måltid er rundt 0030. Noen dager sover hun til 0600 og andre dager må vi vekke henne for å følge store bror i barnehagen 0830. Dersom hun ikke trenger å være med i barnehagen kan hun noen ganger sove til 10. Jeg prøver å ha lik rytme på dagen, men det kommer alltid noe i veien. Har en samboer som jobber skift, og dette påvirker både meg og ungene. Tenker hun begynner å blir klar for rutiner nå, så jeg bør kanskje for alvor prøve å begynne å innføre noen. Hun er forøvrig rimelig mye våken på dagtid og kvelden. Er ei fantastisk lita tulle egentlig ;-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå