Idun Skrevet 23. mars 2009 #1 Skrevet 23. mars 2009 På fredag krøp jeg til korset og ringte Karin Naphaug for en telefonkonsultasjon. Meget hyggelig dame! Snuppa har de siste ukene våknet før 5 hver morgen og sover dårlig på natta, mye smokk, flaske osv. Hun er trøtt og sur og vi er på randen!!! Fortalte om dagen vår, når og hva hun spiser og sover. Hun mente det var den sene luren rundt kl 17 som var grunnen til den tidlige oppvåkningen og at vi måttte kutte ut nattmaten. Senga skulle gjøres "trangere" og hun måtte på eget rom (det hadde vi allerede gjort). Ikke opp i senga vår om morgenen og det er natt fram til kl 6. I helga har pappan trådt til og det virker som det går greit å slutte med nattmat - men... Vi har da stått opp kl 6 og det har forskjøvet døgnet hennes med ca en halv time. Nå har hun første lur fra 8.15/8.30 til litt før 10. Mat litt før 11, lur fra litt før 12 til 13.30-14-00, mat litt før 15, lur fra 15.45-16.15. mat kl 17.30, bading, kosing og flaske. Stuuup trøtt kl 18.30. Men jeg syns hun er mye mere grinete nå, det er et slit å få henne til å være våken på ettermiddagen, hun er like våken om natta og morran er fortsatt kl 5... sukk, nå ser jeg ingen ende på dette. Hulk (synes Det kan jo være at jeg må være litt mer tålmodig, men jeg fatter ikke hvorfor hun er så mye våken om natta. Det skal sies at det skjer mye med henne nå, hun ruller, sitter, spiser middag, "prater" mye. Noen andre som har fulgt Karin Naphaugs råd?
Trollemor og snuppa! Skrevet 23. mars 2009 #2 Skrevet 23. mars 2009 Hvis du ringte henne på fredag, har dere jo ikke holdt på så lenge m nye rutiner.. Hold ut, det går seg sikkert til etter hvert bare dere er standhaftige! Hvor gammel er jenta di?
Idun Skrevet 23. mars 2009 Forfatter #3 Skrevet 23. mars 2009 Ja, du har rett i det. Det tar nok litt tid. Snuppa er 6,5 mnd. Kan godt stå opp kl 6 jeg, bare jeg får sove sammenhengende noen timer snart!
AnonymeAnine Skrevet 23. mars 2009 #4 Skrevet 23. mars 2009 Prøv å vær kort og kontant når du går inn til henne på natten. Når min sønn på 9 mnd våkner på natten, legger jeg han ned, pakker dynen rundt ham og gir ham smokken og så går jeg ut av rommet. Sånn kan han holde på en stund, men han vet jo at det ikke skjer så mye annet så han gir seg fort. Han våkner jo fortsatt, men ikke på langt nær så ofte som før. Noen må vel bruke lang tid på å sove i ett hele natten enn andre og min er tydeligvis en som bruker laaaang tid.
Makko med to små gutter Skrevet 23. mars 2009 #5 Skrevet 23. mars 2009 Du gjorde endringene fredag, det er alt for tidlig å se om du får endring alt nå. Du må vente minst i 3 uker før du kan si at det IKKE fungerer. -I starten kan det faktisk bli være, altså ungen skriker mer, høyere etc. Hvis du vil lese mer om dette søk på ekstingsjonskurve... Når vi sluttet gradvis med de fleste ammingene, fra jul var han fri for mat fra tolv til åtte. -Det gikk helt greit. Men når vi fjernet "drømmemåltidet" tok det ca 3 uker før han faktisk SOV hele natt. -Etter noen dager var det lite "bråk", men han surva litt og trengte hjelp til å sove. -Vi har han ennå på vårt rom, senga er slik at vi bare kan strekke ut hånda å ta på han. Har stor tro på at søvn handler om TRYGGHET, selvom det er mulig å løse det ved ulike varianter av skrikekurer...
Idun Skrevet 23. mars 2009 Forfatter #6 Skrevet 23. mars 2009 He he... ja, tolmodighet er en dyd... Og det er jo solskinnshistoriene som står i boka hennes da: "Etter 4 netter son hun fra 19 til 6.30"... Vi får se )
Frøken Freken Skrevet 24. mars 2009 #7 Skrevet 24. mars 2009 Dette er sikkert som å banne i kjerka - men som du vet har jeg hatt litt samme greiene her. Jeg gir henne mat klokka 5 hvis hun våkner, og lar henne sove lur til 17.10 - aldri seinere. Her går det i faser - nå er hun tilbake til å våkne halv syv- Hvis hun ikke får i seg melk etter grøten gir jeg henne drømmemåltid. Jeg er skeptisk til sånne oppskrifter som skal passe på alle unger. Men håper det funker for deg - for det er slitsomt å ikke få skikkelig søvn!
Idun Skrevet 24. mars 2009 Forfatter #8 Skrevet 24. mars 2009 Nei, vet jo ikke om det funker... Men vi har bare måttet gjøre noen grep iallefall, ellers hadde jeg tilta snart ;o). I natt var hun kun våken en gang, og det går helt fint å ikke få mat på natta nå. Men morran er kl 5... Etterhver funka det heller ikke å få henne til å sovne igjen hvis hun fikk mat kl 5, så da var det bedre å kutte natteserveringa helt fant vi ut.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå