Gå til innhold

Noen med erfaringer ang kortison/prednisolon ved ICSI?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lurte på om noen hadde gjort seg noen erfaringer ang kortison/prednisolon ved ICSI.

Har 1 barn fra før som kom til på det første forsøket i 2003, siden har vi ikke fått det til. Har siden mai 2 frys og 2 uttak, siste uttaket var i Januar uten resultat : (

Jeg kom over en artikkel i dinside.no/788348/gravid-med-allergipille

der forskere i England tror behandling av prednisolon kan kontollere immunforsvaret og beskytte fosteret i de avgjørende første ukene av graviditeten.

Har hatt i følge overleg i Haugesund kjempe uttak både med tanke på antall egg og kvalitet men det vill ikke feste seg.

Har en autoimmun bindevevs sykdom, Sjøgren, lurte på om her var noen med lignende tilfeller som har noe erfaring om akkurat dette. Har tatt det opp med legen min men han hadde alldri hørt om ei slik behandling.

Venter i spenning ; )

Videoannonse
Annonse
Skrevet

hei

jeg har også en autoimmun sykdom, som holder seg ganske i ro, og hos hausken fikk jeg prednisolon og blodfortynnende.

selv var jeg skeptisk til det, er ikke noe glad i den slags medisiner, men tok de jo siden de anbefalte det. (ble gravid, men mistet i uke 6).

kortisonen demper immunforsvaret, og ved autoimmune sykdommer er det jo kroppens immunforsvar som angriper seg selv. og derfor også et evt embryo.

jeg vet at det i usa også er vanlig å bruke kortison og blodfortynnende v prøverør.

men samtidig har jeg hørt at kortison er med på å øke trivselen for sopp i kroppen, sånn som candida. og at det er sammenheng med barnløse og for store mengder candidaoppblomstring i kroppen (og fordøyelsessystemet). dette er kontroversielt, ikke noe legene vil ta seriøst. Men etter flere år med både leddgikt og kreft i familien, har jeg fått mer og mer tro på at et riktig kosthold er bedre for kroppen enn kortison og medisiner som bare demper symptomer.

selv holder jeg min leddgikt i sjakk med noe så enkelt som en slags smoothie hvor det viktigste er blandingen mellom kaldpresset økologisk linfrøolje og cottage cheese + bær og frukt og nøtter. smaker kjempegodt og tilfører cellene oksygen.

jeg vet det høres sprøtt ut, men har selv følt på kroppen hvor godt det gjør. etter jeg begynte å spise blandingen, får jeg heller ikke soleksem lenger og kan til og med sole meg uten solkrem (før fikk jeg eksem og flekker selv m faktor 60).

nei, nå roter jeg meg uti mye annet enn det du spurte om her...

vel, merkelig legen din ikke har hørt om behandlingen du nevner. ta evt en snakk med hausken, han vet mer om de tingene.

Skrevet

Hei : )

Tusen takk for dine erfaringer setter stor pris på dei

Leit att du mistet : (

Skal ta kontakt med Haugesund i morgen den dag ang dette, er vært ett forsøk begynner å bli rimelig utålmodig no.

Hvor stor dose fikk du med prednisolon?

Når startet du med det?

og hvor lenge gikk du på det?

Har også stått på både Klexane og Albyl-E.

Det var gynokologen min som først reagerte på att jeg ikke sto på blodfortynnende med tanke på Søgrensen, jeg måtte selv ta kontakt med Haugesund for å få det, synst det er litt rart att jeg ikke hadde fått tilbudet om det heilt fra starten av, prednisolon har ikke blitt nevnt til meg en gang, det var bare heilt tilfeldig att jeg fant ut for 1 uke siden.

Må si meg enig i att det er mye god medisin i riktig kosthold men det har vist seg att i enklte tilfeller må man bare bite i det sure eplet : (

Har dere eller skal dere prøve igjen da?

Skrevet

hei igjen

ja, vi skal igang igjen i mai - og starte på medisiner igjen i april. føler meg klar til å starte på nytt med friskt mot;-)

jeg tok både en sprøyte med klexane + en tablett med prednisolon. husker ikke om det var 5 el 10 mg. tror det var en ganske lav dose. og jeg tok den kun frem til innsetting (samtidig m sprøytene), ikke etterpå.

det er nok gunstig i forhold til at immunforsvaret da jobber på lavgir ved innsetting - og ikke er så agressivt mot nye celler ;-)

jeg får nok ta de denne gangen også, og bite i det sure eplet ja... skulle bare ønske vi kunne få det til på naturlig vis - det hadde vært noe!

lykke til med dere - er det første forsøk?

Skrevet

Hei b77h : )

nei, vi har ett velykka icsi forsøk i 2003, 2 frys og 2 uttak i 2008 som ikke ga resultat.

Hadde planer om å prøve frys no i April men Påska kom i veien og mensen har ikke komt enda, skulle hatt den på Tirsdag, er etter klokka jeg så det er ikke så vanskelig å regne det ut, heldigvis for det: )

Va 1 uke forsinket forrige mnd med vet ikke om jeg var gravid da eller om det er pga jeg har tatt akkupunktør begandling hmmm får vell aldri svar på det.

Blir vel til att vi tar turen til Haugesund i mai håper bare att vi får klar signal ang prednisolon, vi kan jo ikke ha noe uprøvd!!!Har stått på Klexane og Albyl-e dei 4 siste gangen vi har vært i Haugesund.

Ringte Haugesun på Mandag ang prednisolon med lovnad om svar i dag ( torsdag) noe som dei ikke gjorde, får vel gi dei en dag til før jeg

ringer igjen, er rimelig spent !!!!!

Ja tenk om vi fikk det til på vanlig måte, det hadde vært en drømm, men det er jo godt å tenke på att det er håp for en del av oss slitere : )

Skrevet

Ønsker dere masse lykke til i Mai b77h, kansje vi kan holde kontakten fremover, når i Mai skal der til pers igjen da?? tror vi skal til i begynnelsen av mai engang : )

Skrevet

hei :-)

kom litt sent inn her i kveld...etter sofaen og tven "stjal" meg...

ja, vi skal også i gang i begynnelsen/midten av mai. har fått vite når jeg skal starte på medisinene nå - og gleder meg egentlig til å komme i gang. når man først er innstilt på det, føles det aaaalt for lenge til.

skal ha ul 7 mai og håper det skjer noe uken etter det.

det blir vårt andre icsi forsøk - vi er hos hausken og gikk heldigvis for en "3-pakke"... startet der fordi det var så lang ventetid på sykehuset da vi først hadde bestemt oss for å prøve ivf.

håper du får et bra svar fra legene der ang medisinene. rart hvis de ikke har hørt om kortison/prednisolon i forhold til dette... men det er mye forskjell og tilfeldigheter der ute - som i alle yrker.

Lykke til :-) og hyggelig om vi kan holde kontakten her ja.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...