Gå til innhold

Ved et uhell kom jeg til å ta 40 mg. Prednisolon i dag morges....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå prikker fingrene mine, og jeg har vondt i alle ledd. Kan dette henge sammen? Jeg skulle egentlig ta allergitabellettene mine, har fått nye og tok feil av disse og søsterns piller. På forhånd takk for info.

Gjest Tale30
Skrevet

Hadde det vært noe alvorlig skulle du vel ha kjent det tidligere? Ring giftinformasjonen, tror de har døgnåpent. Det er vel helt sikkert ingen fare. Kanskje du kjenner det fordi du er engstelig for at det skal være noe? Men det er jo greit å snakke med noen som kan seg med det. Kan jo også ringe legevakten.

Skrevet

Maks anbefalt døgndose er 100 mg, så tviler på at du får noen reaksjon på 40 mg. Men er du usikker, så ring giftmiddelsentralen eller legevakta.

Skrevet

Jeg fikk ganske mye prednisolon da jeg var liten. Jeg husker tinglingen i føttene og ledd slik som du beskriver. Det var ikke annet en ubehagelig for meg. Man begynner med stor dose for så å trappe ned, men jeg tror ikke du trenger det etter kun en gang med 40 mg. 40 mg er en ganske stor dose. Etter felleskatalogen:

T

TABLETTER 2,5 mg, 5 mg og 20 mg: Hver tablett inneh.: Prednisolon 2,5 mg, resp. 5 mg og 20 mg, laktose 40 mg, resp. 80 mg og 100 mg, andre hjelpestoffer til ca. 90 mg, resp. 0,18 g og 0,24 g. Med delestrek.

Indikasjoner: Alvorlige lidelser der først og fremst antiinflammatorisk og immunsuppressiv effekt tilsiktes.

Dosering: Ved substitusjonsbehandling med steroider bør det tilstrebes minst mulig hemning av ACTH-sekresjonen. Døgndosen bør derfor, hvis mulig, gis som enkeltdose om morgenen. Døgndoser under 7,5-10 mg gitt som morgendose, vil hos de fleste ikke gi alvorlig forstyrrelse av binyrebarkfunksjonen. Ved behov for oppdelte dagsdoser, bør største dose gis om morgenen. For enkelte sykdommer kan vedlikeholdsbehandling skje ved at det gis dobbel steroiddose 2. hver morgen. Doseringen er individuell. Initialt til voksne: 5-100 mg eller mer om nødvendig. Gradvis reduksjon til laveste vedlikeholdsdose.

Kontraindikasjoner: Kjent allergi mot innholdsstoffene. Systemiske soppinfeksjoner. Pasienter som nylig er blitt vaksinert med levende virus.

Forsiktighetsregler: Brukes med forsiktighet ved Cushings syndrom, infeksjoner som ikke kontrolleres med antibiotika, mavesår, psykoser, Herpes simplex i øyet, diabetes mellitus, nyre- og hjerteinsuffisiens, osteoporose. Doser over 5-10 mg/døgn kan undertrykke binyrebarkens funksjon og medføre fare for insuffisiens ved for rask seponering, særlig etter langtidsterapi. Ved stress kan dette føre til livstruende situasjoner. Seponering bør derfor skje etter forutgående reduksjon av dosen. Dosereduksjon bør skje sakte og over lang tid, avhengig av behandlingstid, dose og pasientens tilstand. Kan endre koagulasjonstiden, gi økt infeksjonstendens (aktivering av gammel tuberkulose) og maskere infeksjoner. Forsiktighet må vises ved tromboflebitt.

Interaksjoner: Kan gi interaksjoner ved annen samtidig hormonell behandling. Mulig risiko for interaksjoner med f.eks. NSAIDs (f.eks. gastrointestinale komplikasjoner, væske- og elektrolyttforstyrrelser, blodtrykksøkning/redusert effekt av antihypertensiv behandling). Inntak av ½-1 liter grapefruktjuice kan hemme nedbrytningen av kortikosteroider, og økt mineralkortikoid effekt er påvist hos mennesker. (I: H02A B06 prednisolon)

Graviditet/Amming: Overgang i placenta: Passerer, brukes med forsiktighet til gravide. Overgang i morsmelk: Går over, men risiko for påvirkning av barnet synes lite sannsynlig ved terapeutiske doser. Amming frarådes ved særlig høye doser.

Bivirkninger: Avhengige av dosering og behandlingstid. Hyppige (>1/100): Endokrine: Hemning av egen ACTH- og kortisolutskillelse, Cushinglignende symptombilde. Hud: Hudatrofi, nedsatt sårtilheling. Metabolske: Hypokalemi, natriumretensjon, økt glukoneogenese, katabolske effekter, osteoporose, ulcerøs kolitt. Muskel-skjelettsystemet: Muskelatrofi. Sirkulatoriske: Hypertoni. Øvrige: Ødem. Veksthemning (hos barn), hemning av infeksjonsforsvaret, ativering av infeksjoner (f.eks. tuberkulose). Mindre hyppige: Psykiske: Aktivering av tidligere psykiske forstyrrelser (høydose). Syn: Glaukom, bakre katarakt. Øvrige: Trombose. Sjeldne (<1/1000): Benign intrakraniell hypertensjon.

Overdosering/Forgiftning: Se Giftinformasjonens anbefalinger for prednisolon: Glukokortikoider H02A B.

Egenskaper: Klassifisering: Syntetisk glukokortikoid med antiinflammatorisk og immunsuppressiv effekt. Prednisolon og prednison har hhv. 5 og 4 ganger sterkere antiinflammatorisk effekt enn hydrokortison. Den mineralkortikoide (saltretinerende) effekt er noe mindre enn hydrokortisonets. Virkningsmekanisme: Stimulerer sannsynligvis transkripsjonen, dvs. dannelse av mRNA kodet av DNA. Påvirker dannelsen av cellefunksjonsregulerende proteiner med resulterende katabolsk effekt i knokler, brusk, muskel, hud, lymfe, fett og bindevev, anabolsk effekt i lever. Absorpsjon: Nesten fullstendig. Proteinbinding: Ca. 90%. Halveringstid: Prednisolon ca. 3 timer. Utskillelse: I urinen som frie og konjugerte metabolitter. Ca. 20% utskilles som ukonjugert prednisolon.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...