Gå til innhold

medisinsk sekretær eller helsesekretær....

Anbefalte innlegg

Skrevet

noen som vet om det er noe særlig forskjell? og hva er lurest å utdanne seg til?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Medisinsk sekretær er en 1 årig utdannelse,mens helsesekretær er 3 årig. Helsesekretær er autorisert. Sier seg vel nesten selv at en helsesekretærutdannelse er den som gir deg best utdannelse og det en arbeidsgiver foretrekker.

Skrevet

ok. ja... er vel ikke mulig å ta den på mindre enn 3 år, voksenopplæring eller noe sånt...?

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Hei!

Jeg aner ikke hva medisinsk sekretær er, men jeg er helsesekretær.. kikka såvidt på en side her, og så at med.sekretær også hadde lab og skiftestue?

Uansett, jeg tok vg 2 på NKI, brukte 3 mnd.. tok vg3 på voksenopplæring, og brukte 4 mnd. Hadde vg1 fra før. Så jo, det er mulig å ta det på kortere tid :)

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Fant forresten dette...

Medisinsk sekretær kontra Helsesekretær

Medisinsk sekretær er et utdanningsløp som tilbys av private utdanningsinstitusjoner.

Utdanningen må ikke forveksles med Helsesekretær, som er et 3-årig løp i den videregående skolen.

Utdanningshusets - Medisinsk sekretær - har hovedfokus på kontoradministrative funksjoner som utføres på sykehus, men egner seg også for arbeid på legekontor.

Helsesekretærutdanningen er hovedsakelig rettet mot funksjoner som utføres i primærhelse- tjenesten.

Skrevet

Medisinsk sekretær og helsesekretær utfører samme oppgaver, men helsesekretær er en beskyttet tittel. I praksis så har det etter min erfaring liten betydning, men noen krever autoriserte helsesekretærer i utlyste jobber.

Har ikke hatt noen betydning for mitt vedkommede.

Skrevet

Har utdannelse som medisinsk sekretær og har jobbet både på sykehus og legekontor med lab., autorisasjon har ikke vært et spm. når jeg har blitt ansatt. Vanskelig å si hva som lønner seg, men siden medisinsk sekretærutdannelsen retter seg mot å jobbe på sykehus, så skal det være sagt at det ikke er mye jobber ledig på sykehus lenger.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...