Gå til innhold

4mnd og soving

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som har bra tips til hvordan få en liten jente på 4mnd til å sovne av seg selv i senga si? Hun sover stort sett hele natta, fra ca 20:00 om kvelden til 07:00 om morgenen, så jeg er veldig fornøyd med det. Men hun nekter å sovne i senga si. Hun kan være trøtt som bare det, men det blir bare skrik hvis jeg legger henne i senga. Hun vil bare sovne dersom vi (pappa'n) bærer henne rundt omkring.

Noen tips??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sånn var det med min lille snuppa også,men når hun var mindre....begynte å puppe henne isøvn for at hun i det hele tatt skulle sovne før 12..(og ikke 4 eller 5)...Etter en stund prøvde jeg å lirke puppen ut før hun sovnet å la henne sovne selv...gikk ikke helt som planlagt,så jeg brukte mye tid på dette. Da hun var nesten 4 mnd puppet jeg henne og gav henne smokken rett etter på (hun likte plutselig smokk)..hun var da vant med å suge på puppen ,men bruker nå smokken i stede for.Ligger ved siden av henne enda til hun sovner..men hun sovner av seg selv. hun er 4 1/2 mnd nå. Har så vidt begynt å gå ut av rommet slik at hun liksom skal greie å sovne selv..noen dager går det også greit....

vet ikke om dette var til hjelp,men det var iallefall slik vi greide å få henne til å sovne selv...

Skrevet

Signerer denne. Har også en jente på 4 måneder med samme problem, vi bruker omtrent 1 time hver kveld på legging, opp og ned av sengen , bærer, pupper osv, litt slitsomt da jeg gjerne ville hatt litt kvalitetstid med storebror før legging også...Nå har hun i tillegg nektet smokk og flaske!!

Skrevet

heldig du som har en som sover hele natten ;)

når jenten min var på samme alder var det samme problem her... sovnet kun i armene våre, slik holdt vi ikke ut. La henne da i sengen hennes på dagen, bare skriking og til slutt sovnet hun. Funket ikke i vuggen.

Men så fikk jeg tips om å legge henne i vognen, det gikk veldig bra.

Nå er hun 6,5 mnd og sover fremdeles i vognen (bag) på dagen, den står nå oppi vuggen.

Ta inn vognen og legge henne der, eller om du har en ammepute, legg den i sengen.

Vi har for en uke siden lagt småen på eget soverom, da vi flyttet henne over dit og la henne for kvelden la jeg ammeputen oppi. Hun liker det veldig godt, legger hodet tett inni buen.

Tror det kan komme av at sengen vikrer for stor i dagslys, vet ikke.... Men baggen på vognen funker!

Lykke til!

Skrevet

jeg skal prøve å legge ammeputa oppi vuggen hennes. Kanskje hjelper det :-) Har prøvd vogna når jeg har vært på ferie hos foreldrene mine, men her som vi bor nå, i 5.etasje uten heis, så er det ikke så enkelt å bære opp vogna...

Ja, jeg føler meg veldig heldlig som kan sove greit om natta selv. Hun begynte alt når hun var ca 2mnd å sove en lengre periode, 4-5-6 timer sammenhengende, om natta. etterhvert så har hun helt av seg selv blitt trøttere og trøttere tidliger om kvelden og våkner ikke før i 7tida. Det er da pappa'n står opp så jeg tror hun våkner av at det blir med lyd i huset. men det skal sies at hun våkner innimellom og vil ha mat en gnag i løpet av natta. kanskje en dag i uka ca gjør hun der. men uansettm, jeg føler meg ganske heldig :-)

men jeg tror det vil være bedre for lille jenta mi og sovne av seg selv for hun blir jo ganske sliten av alt styret og skrikinga før hun endelig sovner.

Gjest Mammamoms og 05.12.08-jenta
Skrevet

Heisann:)

Jenta vår er 3,5 måned, og vi har også slitt med å legge henne ned i senga si. Det vil si, hun sover i vognbaggen om natta, den står plassert i sprinkelsenga. Når hun runder 4 måneder tror jeg at vi skal prøve å legge henne rett i senga.

Vel, så var det selve leggingen da. Her tok også leggingen veldig lang tid, flere timer... Hun sovnet på armen eller ved puppen, men så snart hun ble lagt ned i baggen sin våknet hun igjen...

En kveld bestemte jeg meg for å legge henne ned i senga mens hun var våken, Hun gråt, og jeg tok henne opp igjen. Da hun roet seg hos meg, la jeg henne ned igjen. Så fort hun gråt i senga, tok jeg henne opp. Slik sto jeg i 50 minutter og løftet opp og ned. Følte etterhvert at babyen ble litt stresset/overtrøtt av dette, og jeg ble ganske sliten selv. Da de 50 minuttene var gått, la jeg henne bare ned selv om hun sutret. Da gikk det bare 2 minutter med småsutring, og så sov hun.

Nå har jeg hatt 4 kvelder på rad hvor jeg bare har kunne legge henne i senga om kvelden i våken tilstand uten at hun protesterer. Må det bare vare!

Sliter fortsatt litt på dagtid, men det forbedrer seg der også føler jeg.

Skrevet

Kanskje hun rett og slett er for trøtt til å sovne selv kl 20?Gutten vår er 4.5 mnd nå.Siste ukene har han lagt seg 19.00.Han sovner av seg selv både på dagen i vugga og på kvelden i senga så sant han ikke er for trøtt - da får han det ikke til. Tror et godt tips er ca samme rutiner hver kveld sånn at hun kjenner rutinene for at nå er det natt.Jeg legger ham ned gir ham tutten og pakker tett rundt ham og synger et par sanger før jeg går ut. Blir han urolig går jeg inn igjen gir tutten igjen og roer ham uten å ta ham opp.Men stort sett sovner han nå uten at jeg må inn igjen.Gutten vår roer seg også best om det er lunt ved hodet,Så får gjerne dyna opp langs ene kinnet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...