anema80 Skrevet 22. mars 2009 #1 Skrevet 22. mars 2009 hvis jeg klarer å å pumpe 80-100 ml ut av brystene til sammen. vil det i praksis si at barnet klarer å ta ut mye mer? Helsestasjonen har bedt meg gi tillegg til hvert måltid til lillegutt pga dårlig vektøkning. han hadde lagt på seg 300 gr på 3 uker og han blir 10 uker i morgen. Jeg har sagt i fra før om at vi har hatt problemer med amming. At lillegutt skriker ved puppen, og at vi sjelden har fulle måltider bortsett fra på natta. Det eneste rådet jeg har fått er å gi mme. Helsestasjonen har gitt inntrykk av at de ikke tror jeg har nok melk. Nå hadde det begynt å gå bedre, og vi har hatt flere gode amminger fram til vektkontroll på helsestasjon. Da begynte vi å gi tillegg til hvert måltid, og nå nekter han plent å ta pupp. Eneste når han er trøtt tar han pupp til kos da. Jeg pumper i mellomtiden da, så han får både mm og mme.. Jeg vet ikke om jeg har lite melk eller om vi har diverse ammeproblemer som fører til den dårlige vektøkningen. Helsesøster sa også at nå hadde vi gitt fullamming en god nok sjanse, og at vi ikke skulle la lillegutt gå sulten lenger.. Tro at jeg har ligget våken på nettene på grunn av dette. Jeg pumper meg som sagt og er fornøyd med det jeg får ut, så egentlig kan jeg ikke skjønne at jeg har lite melk.. Men det kan jo være at jeg har det siden lillegutt hadde gulsott like etter fødsel, og brystene ble lite stimulert. Men jeg fikk hjelp av en ammehjelper til å øke produksjonen og føler at det slutt har fungert fint uten pumpe. Jeg føler egentlig at problemet mitt ikke har vært mangel på melk da.. men at det har vært andre ammeproblemer som har vært årsaken til dette.. Litt rotete dette her da. Noen andre som har lignende erfaringer?
fjummsi *med nr. tre i magen* Skrevet 22. mars 2009 #2 Skrevet 22. mars 2009 Jeg er ammehjelper, så jeg svarer ut fra det... 300 g på tre uker er rett i underkant av anbefalt minimumsgrense på 120 g/uke. Men det er jo mange andre faktorer som spiller inn på vekta på veiedagene. Er blæra og magen full, og lenge siden bæsj på første veiing, og det meste er tomt på andre - da kan det lett bli en feilmargin på en god del gram! Det som nesten er viktigere å se på er om han har nok våte bleier i døgnet. Det bør være 5-6 bleier som er våte. Tisset skal ikke være konsentrert, men nesten fargeløst i bleia. Men bare nesten. Jeg synes det er for tidlig å trekke konklusjonen at du har for lite melk, Amm så ofte du kan, og ikke la ham være lei seg uten at du tilbyr pupp. Det er ikke uvanlig at de drar på seg en sugeforvirring heller når de blir introdusert for flaske... Nå trer jeg ut av ammehjelperrollen og inn i mammarollen: Om det hadde vært mitt barn hadde jeg ammet, og droppet tillegg. Fulgt opp at det er nok våte bleier, og veid igjen om en uke eller to - eller om jeg var i tvil! Og ikke nøl med å sjekke med fagpersonell dersom du tror at han er sulten... Du kan også ringe en ammehjelper og få litt råd.
anema80 Skrevet 23. mars 2009 Forfatter #3 Skrevet 23. mars 2009 Han har mange våte bleier i døgnet, og vi ser at han har vært tilfreds og utviklet seg slik spedbarn skal. God øyekontakt, Smilt til tida, pludrer, prøver å gripe etter ting osv.. ved vektkontroll før dette, hadde han lagt på seg 260gr på 2 uker. Han er en liten kar da, og ligger i nedre del av skalaen vektmessig, så jeg skjønner helsest blir bekymret. Vi tenker jo selvsagt også mye på vekta, og jeg har tilbudt bryst så ofte han viser tegn på sult. Var forberedt på at vi måtte begynne å gi tillegg, men ikke til HVERT måltid.. Han er jo vårt første barn, så vi er veldig usikre og vil jo ikke at han skal gå sulten!! Det er uansett MYE styr med flasker.. så jeg har helt panikk for å miste melka.. vi gir ikke tillegg på natta. Da har han 2 måltider og er godt fornøyd. Han virker også alltid godt fornøyd med måltidet han får når han våkner på morgenen. Han våkner som regel med et smil Takk for godt svar, Fjummsi Tror jeg skal vurdere å gå ned på antall tilleggsmåltider fram til neste vektkontroll.
fjummsi *med nr. tre i magen* Skrevet 23. mars 2009 #4 Skrevet 23. mars 2009 Det er jo heller ikke alle helsestasjoner som har oppdatert vekstkurvene sine med de nye fra WHO - de er mye mer korrekte på brysternærte barn enn de tidligere. Se her om du er i tvil: http://www.who.int/childgrowth/standards/cht_wfa_boys_z_0_6.pdf
Gjest ~Xmas08~ Skrevet 23. mars 2009 #5 Skrevet 23. mars 2009 lite spm utenfor tema her... hva er forskjellen på z-scores og percentiles??
fjummsi *med nr. tre i magen* Skrevet 23. mars 2009 #6 Skrevet 23. mars 2009 Z-score er hvor mye avvik det er i forhold til standarden, og percentil er hvor mange prosent som faller innenfor en grense. Kurvene er de samme, det er bare angivelsen på høyre side som er ulik.
fjummsi *med nr. tre i magen* Skrevet 23. mars 2009 #7 Skrevet 23. mars 2009 En statistisk finesse med andre ord
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå