Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg er en singel kvinne på 37 år som har bestemt meg for å bli mor. Jeg skal til danmark på tirsdag (24 mars) for å bli undersøkt. I utgangspunktet hadde jeg tenkt å bruke anonym donorsæd, men samtidig vil det være best for barnet å ha en far. Er det noen menn der ute (helst homofil) som vil bli far? Jeg ønsker delt foreldrerett, 50/50. Utgiftene til behandling for å bli gravid må deles likt.

Du har sikkert mange spørsmål om meg og jeg om deg, men jeg må høre fra deg først:)

Kristyn

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville valgt en anonym donor.

Skrevet

Enig.Da slipper man evt trøbbel.Man vet jo aldri...Og etterhvert får du deg kanskje en kjæreste/venn/sambo/ektefelle---hva da?

Skrevet

Uten tvil hadde jeg valgt en anonym donor. Sjansen at det skjærer seg med en evt. pappa er stor. Det er svært risikabelt å finne en ikke-anonym donor på nettet og gå for delt foreldrerett. Du vet aldri hvem denne mannen er og hvordan det er å samarbeide med han. Tenk om du ikke synes han er en god far, eller veldig kranglete, da blir du fortsatt tvungen til å ha delt foreldrerett med han. Kanskje du til og med finner en partner om noen år som du kan oppdra barnet sammen med, da har du denne mannen som du kanskje egentlig ikke ønsker der. Ellers kan du sørge for at barnet har gode mannlige rollemodeller, onkler, bestefar, gode mannlige venner osv. Lykke til!

Skrevet

Dette er vel et av de største etiske dilemmaene innenfor ivf-vitenskapen: Har barnet rett til å vite hvem som er dets biologiske foreldre? Jeg har stor forståelse for at du, Kristyn, i utgangspunktet ikke ønsker at barnet ditt skal bli 'frarøvet' muligheten til å vite hvem far er. Man har ennå ikke full oversikt over de problemene det kan medføre for ivf-barn å ikke kjenne sitt biologiske opphav (uten at det kan sammenlignes direkte, så vet man en del om hvilke problemer adoperte barn kan få som en følge av dette). Men nettopp erkjennelsen av at det er en stor fordel for et barn å vite hvem foreldrene er, er vel det som ligger til grunn for at ordningen med anonyme sæddonorer ble avskaffet i Norge. Selv om det i stadig større grad også her legges vekt på det sosiale foreldreskapet, og den betydningen dette har for et barn.

Når det er sagt, så har jeg også svært stor forståelse for de som tyr til anonyme danske donorer fordi dette er den eneste måten å få egne barn på. Og jeg tenker som de andre her at du må være uhyre forsiktig, Kristyn, dersom du bestemmer deg for å få barn med en tilfeldig person utenfor ivf-systemet. Dersom du benytter en godkjent donor ved en klinikk, så kan du eks. føle deg trygg på at vedkommende ikke har sykdommer som kan overføres til deg eller barnet. Det vet du ikke med en fremmed mann.

Ei bekjent av meg valgte faktist å få barn med en mannlig venn av seg i stedet for å oppsøke en klinikk. Det er fullt mulig å problematisere et sånt valg, også, men hun visste i det minste hva slags far barnet hennes ville få, og barnet har i dag et godt forhold til faren.

Lykke til med valget, og vær forsiktig!

Skrevet

Jeg er helt sikker på at det finnes en bra mann der ute som ønsker å bli forelder sammen med deg. En av min homofile venner valgte en slik løsning og han er i alle fall veldig lykkelig over å være far, men han sier at det også er problematisk fordi han og mor (som lever i et lesbisk parforhold) har ulike verdier og ulikt syn på hvordan barnet skal oppdras. Barnet hans vokser opp i to veldig ulike hjem.

Hvis du går for delt omsorg med en fremmed, bør du ha veldig klart for deg hva slags mann du ønsker som far til ditt barn, fordi delt omsorg byr på mange utfordringer. Og tenk når morskjærligheten og beskyttelsesinstinktet kommer for fullt, da har du sikkert ikke lyst til å overlate barnet til et menneske du knapt kjenner.

Og jeg tror ikke dette nettstedet er særlig egnet til å finne en far, det er jo bare damer her.

Lykke til.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...