Gå til innhold

PCOS over 90 kg

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Er det noen her med PCOS som veier over 90 kg som har klart å bli gravide??? Jeg sluttet på pillen nå nettopp og skal nå gjøre et forsøk, men lurer av og til på om det egentlig er vits...om jeg ikke kommer til å få det til uansett fordi at jeg er så overvektig? Jeg har en BMI på 36 og har hatt diagnosen PCOS i mange år (Men har heldigvis ikke insulinresistens). Har jo også hørt utallige ganger at den beste løsningen er å gå ned i vekt, og har til nå gått ned 8 kg, men det går seint og det er ikke så lett, så jeg vil ikke vente helt til jeg er normalvektig med å prøve!

Vet dere forresten om det er vanskelig å få pergotime av gynekologen? Jeg har hørt at man må prøve i ett år før man kan få hjelp, men vil egentlig ha hjelp før dette, for jeg vet jo at jeg har PCOS og kommer til å ha problemer.

Håper på mange positive svar, slik at jeg får håpet litt opp :-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei! Eg har PCO og er rett over 100 kg (1,75 høg). Eg slutta på ppillen i oktober og tenkte det samme, at eg ikkje ville gå eit år før eg fikk hjelp. Tok det opp med legen mib og han henviste meg til gynekolog på sjukehus med ein gang. Han meinte at siden eg har PCO og at eg da med stor sannsynlighet trengte hjelp til å bli gravid, så var det ingen vits i å vente. Var på sjukehuset i januar og fikk Pergotime. Tok også ultralyd innvendig, og hormonprøver. Alt såg bra ut og det såg ut som eg hadde hatt eggløsning av meg sjølv fikk eg vite. På siste mens, syklusdag 1 den 18 februar, så starta eg på Pergo på dag 5, og veit du kva?? Eg er allerede gravid, så den satt på første forsøk!!!

Eg gikk forresten ned 6 kg til oktober, men har lagt på meg nesten alle igjen (pga at eg brakk foten før jul). Men var likevel gravid..

Eg ville i ikkje vore bekymra i det heile tatt om eg var deg, og i alle fall ikkje når du ikkje har insulinresistens. Men eg ville skaffa meg Pergo. Får du ein motvillig lege, så prøv ein anna ein. Men det går nok bra!!

Lykke til:)

Skrevet

Er du sikker påat du ikke er insulin resistent?

Forundrer meg siden du har pcos og er overvektig.

Be pom å få metformin,d et er vel så effektivt som pergo og det senker sa risikoen og kan hjelpe deg ned i vekt.

Skrevet

Tusen takk! Det er godt å høre litt positive ting! Føler at det meste som står på nettet om PCOS og barnløshet er så negativt!

Tok en prøve i fjor hos legen og hadde da ikke insulinresistens. Så det at jeg er overvektig eg helt og holdent min egen feil! Men lurer mange ganger på om jeg kan ha utviklet det etter denne testen, for jeg går på grethe roede kurs, og er den som går senest ned i vekt av alle selv om jeg trener som en gal og er kjempeflink til å følge programmet. Men det går da nedover selv om det går tregt!

Skrevet

Da høres det ut som om du er IR

Du bør heller begynne med low carb, det er nok karbohydratene du ikke tåler.

SLik har jeg det...

Kan jo forklare hvordan kroppen min reagerte før jeg fikk metformin.

Spiste jeg snop, fikk jeg et kick, et slags high. Ting smakte så utrolig godt, helt vanvittig.

Og tom etter store måltider, spesielt hvis jeg spiste pasta, ble jeg sulten igjen på 1-2-3.

Gikk alltid ned i vekt på slankekurer, men forandret jo aldri kostholdet mitt så jeg gikk jo alltid opp igjen.

Merket ikke dette kicket jeg fikk når jeg spsite snop, chips elelr boller før jeg fikk metformin og kuttet ned på dette.

Da jeg bor i Tyskland, var boller, chips og sjokolade (norsk vel og merke) noe jeg ikke spiste, vi reiste så til norge og jeg gleder emg til boller ol.

Spiste det og det smakte ikke lengre så vanvittig godt.

Da merket jeg forskjellen for fult...

Metformin gjør at kroppen fungerer bedre, merker det helt tydelig hvis jeg slurver med inntaket av tabelettene noen dager.

Skrevet

Jeg fikk som 18 åring vite at jeg hadde pco, da jeg enda ikke hadde fått mensen. Fikk p piller og beskjed om at den dagen jeg ville bli gravid måtte jeg nok mest sansynlig komme tilbake og få pergotime. da jeg som 27 åring ville ha barn og ikke fikk mensen når jeg slutta på p pillen, fikk jeg metformin. Det tok ikke lang tid før mensen kom :D Men jeg fikk ikke eggløsning selv så det ble pergo også. Først fikk jeg en dobbel kur, men blodprøvene viste ingen eggløsning :( da fikk jeg trippel kur. Blodprøvene på den viste også ingen eggløsning :(. Da fikk jeg ny time hos legen for å diskutere prøverør. Mens jeg venta på samtaletimen skulle komme fant jeg ut at jeg var gravid :D var da 93 kg og har alltid vært godt overvektig.

Det tok 8 mnd fra jeg gikk til legen til jeg var gravid. Ikke gale med tanke på at jeg aldri har hatt mensen og ingen eggløsning :) så det er virkelig håp :)

Skrevet

Kjempeflott! Da er det altså håp!

Jeg har hatt PCOS siden jeg var 13, og nå er jeg 23. Har altså gått på Diane piller i 10 år. Har lest mange plasser på nettet at Diane bare lager mer problemer enn man allerede har. Har noen av dere gått på Diane?

Og hvem får dere metformin av? Må jeg til gynekologen min for å få det, eller kan jeg få det av fastlegen min? (Hvis det er aktuelt med metformin for meg)

Tusen takk for svarene :-)

Skrevet

Hei

diane lager sottrt sett ikke prolemer for jenter med pcos fordi det holder kroppens egne galne hormoner i sjakk.

Snakk med gyn om metformin, kanskje han/hun har peiling på dette...

Skrevet

Fikk henvisning av fastlegen til endokrinolog, som jeg nå går til relelmessig. Der fikk jeg metormin og blev gravid ganske raskt etter ett par mån. SA i uke 6 på metformin (2 SA) men nå sitter den :) og jeg er i uke 20 nå. Det tok da 5 mån å få det til på metformin.

Skrevet

Hei!

Eg har gaat paa diane i sju aar og fire mnd etter at eg slutta er eg gravid. Eg har bare hoert at diane er bra for de med pco:)

• 2 uker senere...
Skrevet

Hvilken metformin er det dere har gått på? Jeg har brukt glucophage i flere omganger, men blir så dårlig at jeg bare må slutte... Ingen som har det sånn?

• 3 uker senere...
Skrevet

Hei.

Jeg har gått på Diane fra jeg var ca 18 år, til jeg var 30, har PCOS, insulinresistens og er kraftig overvektig, ble gravid 9 mnd etter at jeg sluttet på Diane, helt av meg selv. Det var først nå, et år etter fødsel at jeg har fått konstatert insulinresistens, og prøver meg nå fram på Metformin. Fikk Metformin av fastlegen, selv om vi ikke prøver på andremann ennå.

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...