Gjest Skrevet 22. mars 2009 #1 Skrevet 22. mars 2009 Mini er 21 mnd nå, og jeg er helt imponert over hvor mye han snakker. For jeg vil faktisk kalle det å snakke nå. Han bruker oftere og oftere 4-5 ords setninger (f.eks "nei, ikke me egg, ost siven (skiven)"), gjerne flere ord også av og til, men fortsatt mest 1-3 ord. Jeg aner ikke hvor mange ord han kan, men det må være minst 300-400 ord, og han lærer seg flere nye hver dag. Han mangler riktignok noen lyder, "r" f.eks, og uttaler ikke alle ordene helt korrekt, men forståelig nok for folk flest. I tillegg forstår han utrolig mye, og kan enkelt følge lange beskjeder som: "nå må du først finne kjeledressen, så skoene, så kommer du her og da kan jeg hjelpe deg på med klærene" og så gjør han alt jeg har sagt. Han viser også at han husker og tenker på personer som ikke er her, kan f.eks spørre om vi skal besøke mormoren osv. Må si det er utrolig gøy når han snakker så mye, får liksom veldig god innsikt i hva et lite barn tenker på den måten, noe man jo ofte lurer på. Andre med pratsomme små barn her? Får dere mye kommentarer på det?
Anonym bruker Skrevet 22. mars 2009 #2 Skrevet 22. mars 2009 Jeg har også ei ekstremt pratsom jente på 20mnd, bruker mer og mer 3ords setninger som "der er mamma" og kan også slenge på en to ordssetning etter det, men jeg regner de som to setninger enda :-) Vet ikke helt hvor mange ord hun har, men i det siste kommer det flere ord hver dag, hun gjentar alltid ett av ordene vi bruker i setningen når vi snakker med henne, og til slutt sitter ordene av seg selv. Jeg blir imponert over at hun kan koble ord til helt andre ting vi har snakka om tidligere, og henter gjerne det hun tenker på når vi snakker om noe annet. Hun kan også begynne å synge når vi tilfeldigvis nevner et ord fra en sang hun kan. Hun har også skjønt sammenhengen med flere hendelser, f.eks når vi kler på henne sier hun "bil" eller "mommo", for da forventer hun at det er vi skal siden vi kler på henne. Vi får mange kommentarer på at hun prater voldsomt, men de som kjenner henne skjønner ikke så mye av det som vi gjør, men de registrere jo at hun prater mye og ser at vi har samtaler sammen. Det er helt greit å skryte av de små når vi er imponerte mener jeg Jeg tror ikke jenta mi er noe mer tidlig ute eller smart enn andre barn på den alderen, men jeg blir imponert over den jenta hver dag
Gjest Skrevet 22. mars 2009 #3 Skrevet 22. mars 2009 Hei Alva, ja vi har også et slikt barn. Hun setter sammen lange setninger. Vi får nesten daglige tilbakemeldinger på det fra barnehagen og andre(skryte skryte;)). Vi synes det er så gøy! Vi har noen utrolig artige samtaler med henne, føler virkelig vi har blitt kjent på en helt ny måte de siste 2-3 mnd. HUn forstår og svarer på det meste vi sier og når hun ikke svarer er det stort sett besvisst(kall det trass eller hva som helst men den jenta er en luring;))
❤lille stjerne❤ Skrevet 22. mars 2009 #4 Skrevet 22. mars 2009 Det er helt ok å skryte litt, være stolte og imponerte! Jeg får også mange kommentarer på at snuppa på nesten 18 mnd snakker så mye og så bra som hun gjør og det er veldig moro! Hun skravler dagen lang og det er umulig å telle lenger hvor mange ord hun kan, men jeg kan prøve å beskrive litt av hva hun snakker om: Hun kan navnet på alle vi kjenner, kan navnet på alle deler av kroppen helt ned i detaljer som øyebryn, fingernegl etc. Hun kan navnet på alle dyr jeg kan komme på samt lyden dyret lager. Hun kan telle til 4. Det kommer små setninger på 2-3 ord. Mamma sin, kle på meg, hente ball, spise opp mat, ta på sokk, etc..... Når vi leser bøker hun kjenner godt så fullfører hun hvis vi ikke sier det siste ordet. Selvfølgelig er ikke alt med perfekt uttale, men det er såpass at fremmede forstår det meste hun sier. Hun kan hente ting vi ber om, har lenge kunnet hente den boka vi spør etter blant mange andre i bokhylla, hente spesifikke leker, klær ol. Hun begynner å bli i stand til å "snakke" litt om ting vi nylig har gjort og opplevd og hun viser at hun husker godt. Nettopp det med å huske godt tror jeg er nøklen her. Det at de er observante og har god hukommelse samt at de tidlig tør å prøve å forme ord gjør at de snakker tidlig. Hvordan det ligger an med intelligensen i forhold til gjennomsnittet tror jeg det er for tidlig å si noe om. Det er sannsynlig at det jevner seg ut med tiden når de andre også begynner å bruke språket mer. Men uansett er det gøy at hun snakker og det er veldig deilig for de små å tidlig kunne uttrykke seg litt.
CottenCandy♥Butterscotch Skrevet 23. mars 2009 #5 Skrevet 23. mars 2009 Lillemor på 22 mnd er også veldig snakkesalig Som om jeg skulle skrevet innlegget til Purr Er så moro å ha en SAMTALE med henne! Og en skøyer? Åja
Gjest Skrevet 23. mars 2009 #6 Skrevet 23. mars 2009 Så kjekt å lese om flere :-) Er samtaler her også, og jeg synes det er supergøy rett og slett! Litt artig på vei hjem fra barnehagen og sånt også, for 4 åringen min er ganske stille av seg (han snakker flytende når han bare vil da), så her er det mini som står for pratingen i bilen hjem, hehe...
Mammapudding Skrevet 23. mars 2009 #7 Skrevet 23. mars 2009 Leah snakker også ganske bra til å være 19 mnd:) Ikke alle ord som er helt perfekt uttalt, men ikke bare jeg som skjønner hva hun sier..og det kommer nye ord hele tiden:) Har fått en del kommentarer på hvor mye hun forstår og hvor flink hun er å snakke. Hun begynte å snakke om ungene hos dagmamman når hun skulle legge seg i dag og ville stå opp å dra til dem med en gang..Da jeg sa at først måtte hun sove og så skulle vi dra å leke med ungene imorgen, da la hun seg ned og sa "måjja" (imårra..vi e nordnorsk:) ) Hun skjønner også omtrent alt vi sier..som: Leah nå skal vi spise middag, kan du gå i stua å hente koppen din? Den står på bordet. Så går hun og henter koppen og kommer ut på kjøkkenet og sier "biddak" og vil sette seg i stolen sin:) Syns det er kjempegøy og så mye lettere nå når hun skjønner så mye:)
Gjest Skrevet 24. mars 2009 #8 Skrevet 24. mars 2009 Blubb: Ja er det ikke utrolig gøy! hun har så sterke meninger og;) Vi satt og så på Emil på barnetv søndag og da sa jeg at lille Ida var så søt, da fikk jeg bare til svar; Nei mamma, Ida IKKE søt! Ler meg i hjel av ho der altså
bæstevænnen Skrevet 25. mars 2009 #9 Skrevet 25. mars 2009 min lillegutt er 17 mnd og skravler som baaaare det:)) har ikke tall på vor mange ord han kan,men det er MANGE:) lærer seg nye ord hver eneste dag:) han snakker i to ord setninger og også litt tre,har f.eks sagt lyse vær på å han kan åsså navnet på nesten alle kroppsdelene,og kan telle til tre:) nårjeg ber han finne frem skoene.lua å slikt,løper han å henter det:) å han har til og med begynt å si fra før han bæsjer,å det synes jeg er tidlig altså! så her skal det i full fart kjøpes inn potte:) får masse kommentarer og skryt a hvor flink han er å prate,å det er utrolig morsomt:) veldig stolt av gutten min ja:)) å er utrolig herlig å se åsse ha utvikler seg,blitt kjent me han på en helt annen måte nå de siste mnd etter man kan kommunisere mer med han:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå