★tøysekroppen&prinsene★ Skrevet 22. mars 2009 #1 Skrevet 22. mars 2009 hei dere tålmodige, tøffe jenter.. innen seks mnd nå så skal vi gjennom ivf..gleder oss veldig til dette!! men så leser jeg jo her at noen har det veldig smertefullt under egguthenting:( så denne biten gruer jeg meg veldig til:( er det sånn at man ikke blir 100%bedøvet eller?? leste også en plass om en som hadde fått morfin og ikke kjente noe...er det ikke samme prosedyre på alle sykehus eller? vil også si at jeg er mektig imponert over pågangsmotet til mange her inne!!masse lykke til til alle sammen!!
MK73 Skrevet 22. mars 2009 #2 Skrevet 22. mars 2009 Takk for det, og lykke til du også! Nei, det er ikke samme prosedyre for smertelindring på de forskjellige klinikkene. Jeg er på min andre klinikk nå, og det tilbys ikke morfin på noen av de jeg har vært på. Jeg har aldri vært helt smerterfri under uttak, men det har vært håndterbart. ..men det er ikke så ille med uttak som det kan høres ut. Alle opplever det forskjellig, noen synes det er helt problemfritt, andre synes det er ganske vondt, men de fleste ligger et sted midt imellom. Det er også viktig å prøve å slappe av så godt du kan, det hjelper. Dessuten - det er som oftest raskt overstått. Jeg har gjort det 4 ganger og har aldri vært i stolen lenger enn 15 minutter, som oftest rundt 10. Jeg tenker også at jeg skal da gjennom en fødsel senere, så da får jeg tåle litt ubehag/smerter i noen få minutter på veien mot målet :-) Det er naturlig at du blir spent, men det er også viktig å ikke grue seg for mye, for tenk om du er en av de som synes det går helt fint! Dumt å kaste bort tid på å engste seg veldig i forveien da, og også når det uansett er noe vi skal gjennom og som er til et godt formål. Fokuser på å slappe av og på skjermen der du ser at de henter ut de fine eggene dine som skal bli til barn etterhvert :-)
★tøysekroppen&prinsene★ Skrevet 22. mars 2009 Forfatter #3 Skrevet 22. mars 2009 hei! tusen takk for ett flott svar:) 4 ganger du... håper du lykkes veeldig snart!!no får det vel være nok!! men skjønner ikke hvorfor man ikke kan bli helt bedøvet?skulle vel ikke ha noe å si for eggene som allerede er der? litt pyse jeg da...syns kontrastvæske i egglederne var ett helvete jeg!! men de var potta tett også da....vet jo jeg skal og VIL gjenom dette..er så glad det i det hele tatt finnes ett slikt tilbud jeg!! men man kan ikke unngå å engste seg litt når en ikke helt vet hva man går til om du skjønner.... får mannen være med forresten?holder til i bergen vi..så kk blir vår plass..ikke hørt noe særlig om kk sine prognoser på dette området men får bare håpe det går bra..SKAL gå bra;)
MK73 Skrevet 22. mars 2009 #4 Skrevet 22. mars 2009 Hei igjen! Ja, har hatt 4 ordinære forsøk og et fryseforsøk, vært prøvere i snart 5 år. Skal ha femte ordinære forsøk i april, uttak rundt månedsskiftet april/mai. Ble gravid på forrige forsøk, med tvillinger, men det gikk først galt med den ene tvillingen og så med den andre. Så nå prøver vi igjen. Tja, når det gjelder det med å bli helt bedøvet... så prøver man vel som en generell regel å ikke gi mer smertestillende enn nødvendig, og vi har alle forskjellige smerteterskeler og opplever forskjellig grad av smerte, så det er heller ikke lett å vite på forhånd hva som er "perfekt" dose. Vi har også forskjellig toleransegrad når det gjelder medisiner, så helt lett er det ikke for legene å vurdere dette når man vet at antall egg, beliggenhet, legens erfaring og håndlag og mange andre faktorer også påvirker situasjonen. Hvis det er noen trøst så var den undersøkelsen med kontrastvæske ganske vond for meg også, men da hadde du nok ikke mye smertestillende i kroppen heller (det hadde i alle fall ikke jeg)? Jeg tror kanskje KK Bergen gir morfin, og da kan du også få mer underveis, men det kan sikkert noen andre bekrefte eller avkrefte, for jeg vet ikke sikkert ettersom jeg ikke har gått der. Skjønner godt at du engster deg når du skal igang med noe ukjent, sånn er vi jo alle. Tror bare det er viktig å prøve å beherske seg litt :-) i den grad det er mulig. Mye man kan styre litt mentalt hvis man prøver, i alle fall for å unngå at opplevelsen blir verre enn den trenger å være. Ja, mannen tas gjerne med, og jeg anbefaler det absolutt! Min har vært med hver gang. Jeg synes det er en god støtte for meg, jeg har en hånd å holde hardt i når det trengs, og han får delta og forstår mer om hva som skjer og kan se selv det fantastiske ved prosessen :-) Tror KK har omtrent de samme prognosene som de fleste andre (offentlige) klinikkene, det ligger i snitt rundt pluss/minus 30% per forsøk, tror jeg. Jeg håper dere lykkes på første forsøk jeg også!
Kick80 Skrevet 22. mars 2009 #5 Skrevet 22. mars 2009 Jeg har vært på ett egguttak (og skal snart på et nytt), og jeg synes ikke det var noe vondt. Så snart jeg kjente noe, så fikk jeg mer smertestillende/beroligende inn i armen. Ble ganske slått ut. Sjekk av egglederne var MYE vondere. Lykke til!
Astra71 - tvillingmor Skrevet 23. mars 2009 #6 Skrevet 23. mars 2009 Hei! Hvis KK i Bergen har samme rutiner som de øvrige offentlige sykehusene (og det har de sikkert), så får du nok noe av det samme jeg pleier få i Haugesund: paracet, kvalmenedsettende tablett, morfintablett(er) og lokalbedøvelse. Jeg pleier ta alle tablettene ca en time før uttaket, og så settes det lokalbedøvelse like før. Jeg har stort sett hatt nokså greie uttak, så det er ingenting å grue seg for. I Haugesund er det fullt mulig å få litt ekstra morfin dersom det skulle være behov for det, men da må de vite det på forhånd (siden du får den i tablettform og må ta den før du kommer til uttaket). Jeg pleier be om 20 mg, og det har funket bra for meg. Lykke til!
★tøysekroppen&prinsene★ Skrevet 23. mars 2009 Forfatter #7 Skrevet 23. mars 2009 takk! nå ble jeg litt klokere :) må bare skyte inn at jeg ikke fikk noe som helst smerte stillende nåe det gjelder det med kontrast væsken!!helv..så vondt det var!:( kommer ihvertfall til å gi beskjed om at jeg har lav smerte terskel!! veldig trist å lese om tvillingene dine:( uff...det må være så tungt det..håper så inderlig det går bra igjen fort MK73!
håp-74 Skrevet 23. mars 2009 #8 Skrevet 23. mars 2009 Hei : ) Jeg også holder til i Haugesund, kan ikke få rost dei nok,spesielt enkelte av sykepleierene. Jeg også fikk morfin,paracett, kvalmestillende, har lav smerte terskel og ba om å få så det holdt og det fikk jeg men med min flaks viste det seg att jeg var allergisk mot morfin og blei skikkelig dårlig men selve uttaket gikk som en drømm, det gjelder bare å prøve å slappe av og puste med magen. Tror jeg er den eneste i norge som har til gode å kaste opp i sædbanken sitt prøverom hehe, takker vår skaper att der ikke satt noen å koste seg : ) Er bare heilt fantastisk å se på skjermen når de holder på, det er nesten som jeg glemmer att det faktisk er meg det skjer med: ) Har hatt tilsammen 3 uttak, det første i 2003 brukte de noe helt anna enn det jag fikk de 2 siste gangene. Det første uttaket va fakstisk det beste var sikkert så forbredt på att det skulle gjøre så vondt å gikk nesten skuffet derifra : ) Reiste fra sykehuset og rett på shopping kvikk som bare det : )
Lillatante Skrevet 23. mars 2009 #9 Skrevet 23. mars 2009 Hei! Jeg har hatt to uttak på KK i Bergen. Synes jeg ble godt bedøvd og beroliget begge gangene! De endret prosedyrene fra før jul til nå, og vi fylte ut spørreskjema i etterkant for å evaluere ny medisinering. Må innrømme jeg ikke vet helt hva jeg fikk... men tok paracet hjemme på morgenen, fikk en kvalmestillende, en med noe du blir sløv av, noe beroligende kvarters tid før og lokalbedøvelse av legen rett før inngrepet. Jeg synes begge uttakene var mindre vondt enn jeg hadde trodd, og var veldig fornøyd med det etter på. :-) Dette er som sagt individuelt. Men for min del ikke vondere enn vanlig gyn.und.
★tøysekroppen&prinsene★ Skrevet 23. mars 2009 Forfatter #10 Skrevet 23. mars 2009 hei lillatante:) håper det går like smertefritt for meg..er litt redd jeg:( hvordan ble resultatene dine der oppe?kan jeg spørre hvor gammel du er?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå