Gå til innhold

9 mnd - hva spiser barnet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Kan dere med 9-10-mnd-gamle barn skrive hvordan døgnet er? Med tanke på mat, drikke og søvn?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei!

Mini ble 9 mnd i går, og nå begynner vi endelig å få litt orden på sovingen! Vi har mildt sagt hatt det slitsomt de første mnd, så det er med stor glede jeg kan beskrive "dagen vår":-))

Vi står opp rundt 5, og da får mini den ene puppen. Så står vi opp, steller oss på badet og går ned. Etter at jeg har laget frokost til meg selv og nistepakke til eldstemann, får mini den andre puppen til "frokost":-)

Etter barnehagelevering og en halvtime soving får han grøt sånn rundt 10. Så er det pupp når han måtte ønske det frem til middag kl 13-14. Og deretter vil han som oftest sove en halvtime igjen.

Frukt og pupp rundt 16, og kveldsgrøt kl 18.

Han legger seg rundt 18.30-19.00, og da får han så mye pupp han vil før han legger seg.

På natten er han som regel våken én gang, og da får han 100 ml MME på flaske:-)

Og så er vi igang igjen kl 5:-))

Jeg vet at mange sikkert synes dette høres ut som en merkelig og "sløv" rutine, men det er nå her vi har endt opp. Og jeg er veldig fornøyd selv, for det er så stor forbedring fra slik det har vært!:-))

Men jeg begynner å jobbe i morgen, og da vil jo ting måtte bli litt annerledes;-)

Skrevet

Takk for svar!! :) Høres ikke merkelig og sløvt ut det der!! Lykke til på jobb.

Skrevet

høres ikke akkurat sløvt ut å stå opp kl 5 da!! eldstemann her har begynt å våkne kl 5, men han får greie seg selv frem til 6.30-7. da står vi andre opp. men skal skru klokken snart da, så da er den jo seks når han våkner.

mi er bare litt over 8 mnd og 11 dager. men sånn ser dagen vår ut (er jo ikke statisk da, men kan være sånn ihverfall) Vi står opp ca 7. jeg steller meg på badet og steller storebroren, mens hun får pludre og leke seg litt i sengen sin. steller minsta. spiser frokost ca 8. hvis far er hjemme, leveerer en av oss gutten enten før eller etter frokost. ellers tar jeg med jenta etter vi har spist frokost.

flaske kl 10. og sover i senga si. (om hun ikke sovna uten flaske i vogna på vei til bhg)

sover til 11-12 tiden. Lunsj.

flaske kl 14. sover i senga si.

sover til ca 15.30-1600. halvt middagsglass.

familien spiser middag ca 16.30. vil da gjerne smake på vår mat.

prøver å få i henne grøt+ melk til kveldsmat, men vil ofte rett på melka og legge seg. de siste dagene kl 18.

våkner ca 23. får melk.

våkner kl 4-5 tiden. sovner rett etter disse to siste flaskene. prøver å begrense melkeinntaket på natt (etter tannpuss). vurderer nattavenning etter å vært til helsesøster idag. men tror kanskje det bare er en fase. for hun sov hele natta før vi beegynte med mme for ca 3 uker siden.

Skrevet

Hei! Har en tass på straks 10 mnd og slik, sånn ca, er dagen vår:

Våkner for morgenpupp ca 05.00 - sover igjen til vi står opp ca 06.30

07.00 Brødskive el grøt + mme el pupp.

09.00 liten blund på øyet

10.00 Brødskive el grøt, frukt + mme el pupp

Tid for trilletur, soving

1300/1400 middag + vann å drikke

Liten blund

1600 Smake litt på familiens middag

18.00 kveldsgrøt eller brødskive + pupp

18.30 Natta!

Ellers pupper vi mellom måltidene når han vil ha. En matglad liten fyr dette:-)

Skrevet

Våkner ca kl 6-6.30 og får en 200 ml mme.

Sover videre til 7.30-8.15, oftest 7.30 ;o)

Står opp, ordner frokost til eldstesnupp, minsten får en liiiten grøtrunde ca kl 9.

Oftest én dupp i løpet av dagen, den er mellom 11.30 og 14.30. Noen ganger sover hun alle tre timene (!).

Får kanskje litt mme før duppen. Andre ganger sover hun en times tid fra 10.30 og en time til ca kl 15.

Middag en gang mellom 15.30 og 17.

Litt grøt igjen til kvelden, ca 18.30.

200 ml mme kl 18.45, legging og natta. Får ikke mat om natta.

Skrevet

takk for svar!!!! virkelig!!!

vår døgnrytme:

05: mm

09: grøt

10.30: mm

sover 2 timer

13: middagsglass

16: frukt, mm

sover 1 time

19: grøt

20: mm

natta.

brødskive fungerer ikke. det blir bare en klyse i munnen.

tips?

fersk frukt vil hun ikke ha, reagerer likt på alt, kun fruktkompott som er godtatt. tips?

hun har ofte hard mage. tips?

setter pris på svar.

Skrevet

Vi sliter også med frukt og brødskiver. Satser på at det blir litt mer interessant ettersom flere tenner kommer, blir litt å tygge mot med.

Hard mage: Svisker!

Skrevet

alex har disse rutinene:

ca 07:00: frokost, mme og grøt

rundt 10, 11 tia: sove dupp i ca 1-2 timer

ca 12:00: frukt og vann

ca 15:00: middag og vann

dupp rundt 4 tiden igjen, power nap på max 45 min

ca 18:00 kveldsmat, grøt og mme

rundt halv 7: leggetid.

han sover tvers gjennom natta, så han er derfor veldig våken på dagtid, sover bare mindre og mindre på dagen nå. Brødskive går greit det også, men jeg har holdt med til grøt, middag og frukt hitill. De gangene han har smakt brødskive går det veldig greit. Han har fått alle fortenner oppe og nede, så han klarer å spise det veldig bra. Han spiser tilogmed banan selv;) (jeg holder da, men han biter av)

Skrevet

Så flink Alex er da!!! Artig :) Gleder meg til prinsessa får flere tenner!

Skrevet

takk :) Han er skikkelig matorintert:p Alt handler om mat om dagen, lurer på om han driver å forandrer rutinene sine og ønsker mer fast føde... hmmm, er ikke lett å holde styr på hva disse små føler de trenger:p Får vel prøve en skive til lunsj i dag da;)

tenner er flott når de er ute, men fytti som vi har slitt med kløe, feber og uvelhet. 8 tenner på 9 mnd er et ork! begynte når han var rundt 3 mnd, og har gått i ett siden da:/

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...