Gå til innhold

Rhesusimmunisering anti C og D

Hjærte

Anbefalte innlegg

Jeg har fire barn og dannet antistoffer etter fødsel i første svangerskap, fikk sprøyte uten at det hjalp. Antistoffene ble oppdaget da jeg var gravid med nr. 2, men det gikk bra fordi barnet var Rh- minus. Svangerskap nr. 3 gikk også bra, antistoffene steg ikke men barnet ble tatt med keisersnitt i uke 36 fordi riene startet og barnet lå i tverrleie. Barnet var Rh+ men upåvirket av antistoffene. Fikk oppfølging med blodprover og UL hver mnd, og til slutt annen hver uke. Ved svangerskap nr. 4 begynte antistoffene og stige i uke 30, og steg kun to titersteg frem til uke 34 ( antistoffene var ikke høye). Fikk kun oppfølging en gang pr . mnd med blodprøver og UL fordi de syntes at det hadde gått så bra sist. På UL i uke 34 var blodgjennomstrømmingen i hodet til babyen langt over referansemålene, noe som tydet på anemi. Babyen hadde ikke veskeansamlinger i kroppen. Babyen ble tatt med hastekeisersnitt med en gang de oppdaget dette, uke 34 +3 på UNN (Tromsø). Babyen var da skikkelig dårlig, hb på 8 og bilu. som steg enormt. Fikk blodoverføring to ganger og babyen måtte ligge i lys i nesten to uker, og vi var på sykehus i 1 mnd. Fikk beskjed på dag 4 at barnet måtte skifte blod fordi bilu. ikke stoppet å stige, men dette snudde to timer før de skulle skifte blod. Barnet er i dag 1 år og frisk.

Fikk besked fra sykehuset i Trondheim at UNN hadde fulg meg opp alt for dårlig, og at jeg burde blitt fulgt opp med UL og blodprøver annen hver uke - kanskje oftere. De har også sagt at vi kan få flere barn siden vi har 4 stk. og titeren kun har steget to steg, men med rett oppfølging.

Har veldig lyst på et barn til, men er livredd! Fint om noen andre kunne ha fortalt om deres historie, for det er ikke ofte at en hørere om slike tilfeller!

• 4 uker senere...

Fortsetter under...

Hei!

Jeg er nå 28 uker ut i mitt tredje svangerskap. Mitt første svangerskap gikk helt greit men med nr 2 begynte rhesusimmuniseringen. Gikk til kontroll hver 4.uke i begynnelsen med blodprøver samtidig, men etterhvert ble det hver 14.dag og mot slutten hver uke. Titeret steg vel litt, men husker ikke hvor mye. På slutten av svangerskapet vokste lillejenta dårlig og titeret steg enda mer. Det var ingen tegn til anemi men de valgte å sette i gang ca 2,5 uke før termin. Jenta var frisk og rask og trengte ingen lysbehandling eller noe. Hun hadde en del gulsot da men hun slapp akkurat lysbehandling. Lå vel på sykehuset bare i 3-4 dager. Dette var på St Olavs Hospital.

Nå i mitt tredje svangerskap går jeg på kontroll hver 14.dag med blodprøver samtidig. De vurderer fra gang til gang hvor lenge de drøyer til neste kontroll. Føler meg veldig trygg på at det går fint denne gangen her også. De er veldig flinke på St Olavs iallefall. Det er først nå titeret ser ut til å stige litt, men ikke mye foreløpig. Blodgjennomstrømningen til babyen har ligget en del på grensa men nå har det blitt helt fint igjen. Litt spent på hvordan det går på neste kontroll nå ettersom titeret er på vei til å stige. Men er overlykkelig over at jeg har kommet så langt ut i svangerskapet, for må innrømme jeg så mørkt på hele greia helt frem til uke 24. Men nå ser jeg positivt på alt egentlig og tenker egentlig lite over rhesusimmuniseringen.

Lykke til til deg, det går nok helt fint med en liten en til ;)

• 1 måned senere...

Skjønner veldig godt at du har lyst på et barn til men er litt engstlig...(har en jenta fra før dannet litt antistoffer på slutten men ikke noe farlig)

Jeg har gått på kontroll på ullevål, nå i mitt andre svangerskap å antistoffene hadde ikke steget så veldig mye. Til jeg var i uke 30 da var jeg på kontroll å antistoffene hadde steget fra 256 til litt over 2000, vi ble jo livredd fikk beskjed fra legen at jeg måtte med engang dra til St.Olavs hospital. Der var jeg å sambo i 5 dager, lille jenta hadde begynt å danne litt anemi, (blodet skal være på 45, men hun hadde 24) så vi kunne ikke ha ventet lenger.Nå må vi faktisk reise 10.hver dag til Thronheim til å få blodoverføring, er i uke 32...slitsomt ja, men selfølgelig er det viktigste at hun har det bra :) som hun har !! jeg har også lurt på dette, herregud jeg har lyst på flere barn,hvordan blir dette i neste svangerskap??Men man kan sikkert ha flaks å...at barnet kanskje evt får samme type blod som mor?? eller så må man sikkert gå ofte til kontroll å evt få blodoverføring som de gjør helt til barnet er klart til å foreløses....Men sånn som jeg tenker, det er jo altid litt risko med blodoverføring, med tanke på at det kan plutselig bli hastekeisersnitt...men klarer man å slå seg med ro, kan man vel stole på flinke leger (syns de er utrolig flinke på st.olavs ) :) ...kjempe hyggelige....

Jeg kommer sikkert til å få flere barn, da tror jeg rett å slett at man må stole på flinke leger, å gode kontroller...samtidig være forbredt på å reise inn imellom å få litt blodoverføring til barnet hvis det trengs :)

Har ikke noe bedre svar...men er i akkurat samme situasjon !! mEN antistoffene dine steg jo ikke så mye hos deg siste gang, så det verste som kunne hendt deg i neste svangerskap er at de steg mer å raskere sånn som skjedde med meg, jeg er helt rolig , vet ting ordner seg :)

lykke til...

• 2 uker senere...

Har nå tatt kontakt med St.Olavs avd. for fosterdiagnostikk. De mener at vi kan få flere barn, men at det er en risiko. De mener at risikoen ikke er så stor at de vil fraråde oss flere barn.

Jeg føler meg ikke helt trygg på dette, men det er sikkert pga. vanskelighetene i det forrige svangerskapet. Er det noen som vet om de noen gang råder folk til å ikke få flere barn, eller om det er noe hver og en må avgjøre selv??? Dette er vanskelig! Tror ikke jeg kan leve med meg selv dersom jeg blir gravid og kroppen min tar livet av barnet!

Er det noen som har spurt spesialistene om råd? Jeg kunne gjerne tenke meg å vite hva de har sagt til dere andre som er immunisert? Er så i tvil om jeg skal tørre!!!

Takk for alle svar!

Det er normalt når du ikke har dannet antistoffer, noe de ser om du har når du tar den første blodprøven i svangerskapet (skal tas i hvert svangerskap mellom uke 8-12). Dette bør du sjekke snarest og få et konkret svar! Dersom denne prøven ikke er tatt tidlig i svangerskapet må du gjøre det snarest!!!

Da jeg var gravid med nr 2 sa legen at dette ikke var noe problem siden jeg hadde fått sprøyte med anti-D rett etter den første fødselen, men blodprøven viste at han tok feil! Fikk da tett oppfølging med blodprøver og UL hver mnd, og oftere på slutten!

Lykke til!

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...