blå+? Skrevet 22. mars 2009 #1 Skrevet 22. mars 2009 gutten min på 5 uker har nå gått fra pupp til nan da han har hjertesvikt og ikke har krefter til å suge lenge nok på puppen til å bli mett..så håper å få svar på sikkert det dummeste spørsmålet! det står bakpå nan-pakken at man må koke vann og la det kjøle ned for hvert måltid.. gjør dere det om nattta? eller går det an å koke opp litt vann på kvelden og sette det i kjøleskap for så å hive det i microen når det er tid for mat? evt. hvor ofte bør det vannet byttes ut? og lagrer dere mme i pakken, eller kan jeg putte det i en plastboks med lokk? og hvordan gjør dere det når dere drar på tur? uff.. blir jo så usikker på alt som er nytt. Så da er så kjekt å stikke innom dib!
<3 O&O <3 Skrevet 22. mars 2009 #2 Skrevet 22. mars 2009 jeg koker opp vann,har den mengden vann som trenges for hvert måltid på flaskene og setter dem i kjøleskapet. Når det er mattid varmer jeg vannet i microen, for så å ha i nan. Funker fint:) Skal jeg bare en liten tur til byen, så varmer jeg opp vannet og putter flasken i en isoporboks jeg kjøpte på en babybutikk (holder vannet varmt lengre). Nan-pulver har jeg ferdig målt opp i en liten pose. Man kan også ha ferdigkokt vann på termos, kokt nedkjølt vann på flaska, blande ned til rett temperatur, og deretter blande i pulveret. Mange måter å gjøre det på. Kan vel ikkje gjøre noe om du har pulveret i en ren plastboks. Går vel for det samme. Jeg har det bare stående på benken i pakken med klype på slik at det ikke kommer noe oppi.
MissKitty Skrevet 25. mars 2009 #3 Skrevet 25. mars 2009 Du kan fint ha kokt vann i kjøleskapet og varme det i microen. Du kan oppbevare kokt vann i kjøleskap i hvertfall ett døgn. Enklest om natta er kanskje å lage en ferdig blandet flaske på kvelden, sett i kjøleskapet og varm i microen når du skal bruke den. Jeg bruker en stor plastboks til pulveret. Når jeg er på tur, da bruker jeg de små boksene med ferdigblandet mme.
Mari+Lukas06+Vilde08*fødeklar Skrevet 27. mars 2009 #4 Skrevet 27. mars 2009 Jeg lager ferdig 5 måltid om gangen jeg :-) setter dem i kjøleskapet når de er kald og bare varmer dem i microen når hun er sulten........ Gjorde som de fleste med barn nr.1, mye ekstra arbeid (fullammet til 5 mnd.)....mme holder seg godt ferdig blanda i kjøleskapet..... Fullammet til hun var 2 mnd....kanskje jeg i begynnelsen hadde laget bare til 1 måltid om gangen..
Gjest Skrevet 27. mars 2009 #5 Skrevet 27. mars 2009 Det er ikke anbefalt å lage måltider for hele dagen. Mme skal serveres så fersk som mulig. Jeg blander kokt kaldt vann og nykokt vann til passe temp, har i pulver og rister. Ferdig på 30 sek og man kan lage det overalt uten å være avhengig av micro eller vannbad. Kokt vann kan oppbevares i kjøleskap i ett døgn. Her finner du masse informasjon om flaskemating: www.flaskeposten.org
Mari+Lukas06+Vilde08*fødeklar Skrevet 27. mars 2009 #6 Skrevet 27. mars 2009 finner ikke noe som sier det, har du en link+ Hva kan skje da? Hun er frisk som få og blid og fornøyd...... hmm, står på pakken at man kan, men helst til et måltid om gangen....
Hepa85 Skrevet 27. mars 2009 #7 Skrevet 27. mars 2009 Jeg koker opp ca 1 liter vann, har det over på en mugge med lokk. Lar det avkjøle seg litt før jeg setter det i kjøleskapet. Koker opp nytt vann ca hvert døgn. Vi har pulveret i en plastboks med lokk. Dessuten har jeg 4 urinprøveglass som man får kjøpt på apoteket (ca 12 kr pr glass). Når jeg skal ut gjør jeg følgende: Måler opp pulver og har i urinprøveglasset. Tar med 1 glass pr måltid. Koker opp vann og har på termos. Heller oppi kokt avkjølt vann i en ren tåteflaske. Tar også med 1 flaske (eller flere hvis jeg skal være borte lenge og trenger flere måltider). Når mini skal spise, heller jeg i det romtemprererte vannet oppi den rene flaska, blander med det varme vannet, kjenner med håndleddet om det er passe temp. Ser at det er akkurat så mange ml vann jeg trenger. Så er det bare å helle på alt pulveret som er målt opp i glasset, skru på korken og riste. Vips ferdig! Hørtes sikkert kronglete ut, men håper du forstår min steg-for-steg forklaring Skal du lage maten hjemme, og varme i mikro må du huske på å ta i pulveret etter at vannet er varmet i mikroen. Varmer du i vannbad kan du varme ferdig med pulveret oppi. Og ikke føl deg "dum". Det ER mye å sette seg inn i.
Hepa85 Skrevet 27. mars 2009 #8 Skrevet 27. mars 2009 Er det ikke pga den melkebakterien kan blomstre opp da? Tror det er derfor den skal være så fersk som mulig. Og så tror jeg at den anbefalingen om å lage nytt for hvert måltid er ganske ny, så er ikke sikkert alle steder er oppdaterte.
Gjest Skrevet 27. mars 2009 #9 Skrevet 27. mars 2009 Her er link til det matportalen sier om det: http://matportalen.no/Matportalen/artikler/2006/10/morsmelkerstatning_-_bland_kun_ett_maaltid_av_gangen (Hvis det kommer mellomrom i linken når du limer inn, må du fjerne dem )
Anonym bruker Skrevet 27. mars 2009 #10 Skrevet 27. mars 2009 Det er fryktelig vanskelig i begynnelsen, og jeg tror vi alle har vært frustrert over liten hjelp fra helsestasjonen. Grunnet de nye retningslinjene fra WHO ble vi veldig i tvil om vi skulle blande pulveret i 70 grader og risikere å miste en del næringsstoffer eller blande i 40 grader å risikere bakterier. Vi bestemte oss for å blande i 70 grader frem til babyen er 6 mnd. Kanskje hysterisk, men det må jeg innrømme at vi til tider er.... Babyen vår spiser 5 ganger om dagen, så derfor måler vi pulver opp i 5 sånne aventbokser, som egentlig er til morsmelk tror jeg, om dagen. Boksene kom i en pakke med 10. Disse steriliserer vi for hver gang i sterilisator sammen med flaskene(sikkert heller ikke nødvendig) Ellers når vi er på tur så har vi kjøpt inn ferdigmelk på kartong(nan), som vi heller oppi ren flaske og varmer i vannbad med kokt vann fra termos.Det er kjempepraktisk. Dette gjorde vi også en sjelden gang om natta når vi var veeeldig trøtte (men varmet da 30 sek i mikro). Du kommer til å komme inn i en rytme etterhvert. Lykke til!!
Anonym bruker Skrevet 27. mars 2009 #11 Skrevet 27. mars 2009 Glemte å si at vi koker vann hver dag og har ca. 80 ml på hver flaske(5 flasker), og setter dem i kjøleskap (der står de til de er "brukt opp" og det er tid for å sterilisere flaskene på nytt) . Når det er tid for mat så koker vi opp vann med vannkoker, og har flaska med det avkjølte vannet, tilsetter pulver og kjøler det ned i kaldt vannbad. Det tar ikke så veldig lang tid.... Vi har også alltid et par ekstra flasker stående(som er steriliserte og klare til bruk) i tilfelle vi ikke rekker å sterilisere, strømmen går eller lignende (Vi har da også selfølgelig et par kartonger ferdigmelk i skapet hele tiden)
Mari+Lukas06+Vilde08*fødeklar Skrevet 28. mars 2009 #12 Skrevet 28. mars 2009 Hvordan vet man at vannet er 70 grader da?? Har dere noe å måle med? Skull ikke gått inn på denne siden....hehe Hadde det så greit, men nå vil jeg jo ikke fortsette sånn da....hehe
Gjest Skrevet 28. mars 2009 #13 Skrevet 28. mars 2009 Vi blander i pulveret ved 40 grader, som det står på nan-pakken. Nestlè sier at hvis man blander i ved 70grader forsvinner viktige næringstoffer fra melka. Jeg velger å stole på at produsenten vet hva som er best for deres produkt. Men hvis du vil blande i 70 grader er ett digitalt termometer tingen for å finne riktig temp. Jeg brukte det i begynnelsen for å være sikker på at melka var riktig drikketemp for snuppa (jada, jeg var litt hysterisk og usikker, hehe)
Mari+Lukas06+Vilde08*fødeklar Skrevet 28. mars 2009 #14 Skrevet 28. mars 2009 å 40 grader kjenne man med at det e passelig når du drypper litt vann i din egen munn, eller på armen??? ble litt mye her....hehe brukt kaldt kokt vann fra kjøleskapet og blanda med nykokt vann i dag, gikk jo like fort som å varme i micro....hehe Nesten fortere :-p
Gjest Skrevet 29. mars 2009 #15 Skrevet 29. mars 2009 Når det er 37 grader så skal man ikke merke dråpen på innsiden av armen, så 40 grader er jo litt varmere enn det. Jeg er ikke såååå supernøye på det, noen ganger er det kanskje 39 og andre 42, men rundt 40 grader. Jeg brukte micro før, hadde flasker med ferdig oppmålt vann i kjøleskapet og hev i microen. Men nå etter jeg begynte med kalt+varmt vann så er jo det sååå mye enklere, å mye kjappere! Det er litt styr i begynnelsen før man finner det riktige blandigsforholdet, men etter det er det jo kjempelett. Måler opp passelig mengde kaldt kokt vann i tåteflaskene og har i kjøleskapet og termos på benken (en god termos er ett must), så bruker jeg sånne urinprøveglass (og ett par aventdispensere til vi skal ut på tur) som jeg måler opp rett mengde pulver i (bruker å måle opp for noen dager fremover så slipper jeg å gjøre det hver kveld) Tar meg max 30 sekunder å ha måltidet klart til henne, å det kan gjøres hvor som helst uten micro eller vannbad Dessuten er det myyyye enkelere på natta syns jeg, at jeg slipper å tasse ut på kjøkkenet, men har alt innpå rommet.
Anonym bruker Skrevet 29. mars 2009 #16 Skrevet 29. mars 2009 Alle finner en metode etterhvert som fungerer for dem, og jeg ser du har fått mange gode tips allerede, men her er det jeg gjorde: Natt: * Kokt vann avkjølt til 42 grader som jeg helte på termos når jeg skulle legge meg * Pulver i pulverdispenser (sånne med 3 rom som du får kjøpt i baby-butikken og mange i baby seksjonen i matbutikker) * Tom flaske på nattbordet sammen med pulver og vanntermos * Ved mating: vann i flasken og pulver i, rist og maten er klar på 5 sekunder i riktig temp. Det samme gjorde jeg på tur, unntatt hvis jeg skulle være veldig lenge borte og trengte så mye mat at termosen ikke hadde plass til nok vann, da var det varmere vann på termos og kokt kalt vann på flaske. Noen kommenterte en gang at lunkent vann på termos er dumt fordi bakterier sprer seg lettest ved den temperaturen, men kokt vann inneholder få bakterier, og termosen rengjorde jeg ved å helle kokende vann på den i blant. Et tips er også å bruke middagstermoser hvis du skal varme opp kald melk på tur (f.eks fra ferdigblandete kartonger), for da kan du ta av lokket og varme rett i termosen uten å måtte søle med å helle det over i en annen beholder. Tynne flasker går i alle middagstermoser, store Avent-flasker går i Hammarplast sine middagstermoser. Lykke til! Du får fort dreisen på det og så går flaskematingen som en lek
blå+? Skrevet 31. mars 2009 Forfatter #17 Skrevet 31. mars 2009 så mange bra tips! det her blir jo ingen problem, ser jeg:) om to uker tipper jeg at alt går av seg selv uten noe stress. Takk for svar, jenter!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå