Gulosten™ Skrevet 22. mars 2009 #1 Skrevet 22. mars 2009 Jeg har en venninne som har hatt 2 leietakere boende i kjelleren samtidig. De sa opp i desember, og har hatt 21. mars som flyttedato. Ny leietaker står klar til å flytte inn, og har allerede betalt depositum og 3 mnd leie på forskudd. Den ene leietakeren har flyttet ut, men så er det en igjen.. Ikke betaler han leie, ikke flytter han ut, og ikke er det mulig å oppnå kontakt med han... What to do???
Yaddaline ❤ ♀04/05 ♂02/09 Skrevet 22. mars 2009 #3 Skrevet 22. mars 2009 Mamma hadde et liknende problem da hun leide ut leiligheten sin (i borettslag), og jeg er ikke bombesikker, men mener det var politiet og ledelsen i borettslaget (vi bodde i en annen by selv) som "hjalp" leietakern å dra seg ut. Så til at tingene ble flyttet ut, fikk nøkkel, låste døra og bye-bye. Men om leietakeren er "borte" er det jo litt vanskelig...
Gulosten™ Skrevet 22. mars 2009 Forfatter #4 Skrevet 22. mars 2009 Dette er jo en kjellerleilighet i en privatbolig, ikke borettslag... Kinkig situasjon, tror ikke hun er så grusomt klar for å blande inn politiet heller, men må man så må man vel...
fox`y Skrevet 22. mars 2009 #5 Skrevet 22. mars 2009 har hun ikke ekstra nøkkel til leiligheten? d hadde de der jeg leide iallefall,tilfelle brann å lignende. Isåfall er d bare å sette tingene utenfør å skifte lås. eller kontakt politiet:)
Gjest Skrevet 22. mars 2009 #6 Skrevet 22. mars 2009 Hun bør ringe namsmannen og gå den veien. I visse tilfeller kommer de å hjelper til med å bryte opp og kaste folk ut også, men hvor lang tid den prosessen tar aner jeg ikke. Har vedkommende barn er det vanskeligere, men er han barnløs så er det lettere å få dem kasta ut.
Kvitrebekk Skrevet 22. mars 2009 #7 Skrevet 22. mars 2009 Det beste er å forholde seg til loven slik at ikke dere får noen problemer pga av det dere gjør. Selv om leietakeren skulle ha flyttet kan han fortsatt anmelde dere dersom dere urettmessig tar dere inn i leiligheten, flytter ut møbler osv. Send skriftlig varsel i henhold til Husleieloven og kontakt Namsmannen, som er eneste som har lov til å kaste ut folk i Norge. Sørg for å ha kopier av all korrespondanse. Men dere må nok fort regne med at det går noen uker. Les forøvrig Husleieloven og kapitelet om oppsigelse/utkastelse. Står ganske greit forklart der. Lykke til :-)
mayaya Skrevet 22. mars 2009 #8 Skrevet 22. mars 2009 Pappa hadde samme problemet en gang, da var det lensmannen som fiksa biffen. Er det barn med i bildet er det hakket verre, men fremdeles rette veien å gå.
Store My Skrevet 22. mars 2009 #9 Skrevet 22. mars 2009 Hva hun enn gjør må hun IKKE finne på å kaste ut leietakeren sin selv, da kan hun få utrolig mye trøbbel, og i verste fall kan han ha krav på å bli boende. Kontakt Husleieforeningen og namsmannen, og sørg for å ha dokumentasjon på alt. Jeg har selv opplevd dette problemet - det er IKKE gøy, og det kan ta noen uker før han her ute, men det ordner seg til slutt. Hun må også sørge for å dokumentere manglende husleie, i beste fall kan hun ta ut den av depositumet, men dette må også gå via bank osv. Huseiere som "tar seg til rette" (selv om det er aldri så forståelig) har nesten ingen rettigheter. Det er en utrolig kjip situasjon å havne i, og man føler seg utrolig maktesløs...
Anja Annonym Skrevet 22. mars 2009 #10 Skrevet 22. mars 2009 Skal man koble inn Namsmannen, er dette en prosess som kan ta månedsvis, og bør taes via advokat, og er dyrt etc. http://lovdata.no/all/tl-19990326-017-010.html#10-4 Enkleste er å sende et enkelt REKOMANDERT brev til leietakeren som sa opp og henvis til § 10-4 om Etterlatt løsøre Finnes det i husrommet etterlatt løsøre som må antas å tilhøre leieren eller noen i leierens husstand, skal utleieren for leierens regning ta hånd om dette. Rent skrot kan likevel kastes umiddelbart. Medfører omsorgsplikten arbeid, kan utleieren kreve en rimelig godtgjørelse for dette. Utleieren skal så vidt mulig skriftlig oppfordre leieren til å hente løsøret. Utleieren kan holde løsøret tilbake inntil kostnadene med oppbevaringen dekkes eller betryggende sikkerhet stilles. Utleieren kan selge løsøret for leierens regning dersom kostnadene eller ulempene med oppbevaringen blir urimelige, eller dersom leieren venter urimelig lenge med å betale kostnadene eller med å overta løsøret. Er det grunn til å tro at salgssummen ikke vil dekke salgskostnadene, kan utleieren i stedet rå over tingen på annen hensiktsmessig måte. Skriv kort følgende; Jeg viser til at jeg har mottatt nøklene, men at det fremdeles pr dd ennå står igjen en del div gjenstander. Jeg ber om at disse til hentet innen 3 dager. Hvis ikke vil disse bli avhendet som i § 10-4. Mvh ......... Og da må det komme en reaksjon? Hvis ikke så tøm og hiv. Kommer det innsigelser så må advokat kontaktes.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå