Gå til innhold

permisjon og fedre kvote

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Tror ikke du kan gjøre det. visst han ikke tar de 6 ukene faller de bort og da får dere 6 uker mindre... Men det kan jo være noen unntak. Så da kan du jo prøve å sende en mail til nav og høre. jeg har sendt noen mailer og fått svar etter bare en dag. ;)

Som jeg har forstått er nok sjansen for å få overført noen uker tilbake til mor tilnærmet null. De nye reglene er jo innført for å sikre rettighetene til far, og delvis for "tvinge" fedrene til å ta mer ansvar i småbarnsperioden. Om far velger å ikke ta noen av ukene, faller disse bort. Slik er det nå også når far kun har seks uker, enten tar far dem eller så faller de bort. Men som nevnt over kan du jo ta kontak med nav og høre i ditt spesifikke tilfelle.

Vet ikke når du har termin, men forslag til det nye statsbudsjett sier dessverre at dersom barnet blir født etter 1. juli 2009 økes fedrekvoten til 10 uker. Da må han være hjemme i 2 og en halv måned!!! 2 uker tas fra mor og 2 uker får man i tillegg. Statsbudsjettet vedtas i mai 2009. Dessverre!!!

Jeg syns det er kjempe flott ;) Min mann gleder seg masse til å være hjemme i 10 uker. Og det tror jeg de aller fleste kommer til å gjøre når de har vært hjemme ei stund med gullet( selv om de sier noe annet nå)

Vi er heldig som har så mye permisjon i Norge og at den blir forlenga med 2 uker er jo bare supert... skulle bare mangle at mannen er hjemme med barnet han å. så visst man bynner på jobb og skal amme så har man krav på 2 timer ammetid i arbeidstida... Håper virkelig det 46/56 regelen går igjen...;););)

Annonse

De eneste godkjente grunnene for at far ikke tar fedrekvoten og den overføres til mor er om far ikke har opptjent rett til foreldrepenger eller om han er så syk at han ikke kan ta seg av barnet.. At han rett og slett ikke vil være hjemme så lenge er hans og deres problem, og blir det slik så mister dere de ukene av permisjonen...

Her fikk jeg overført fars uker til meg da jeg ikke hadde jobbet minst 50% stilling (var student med ekstrajobb ved siden av). Så det kan vel også være en godkjent grunn - såvidt meg bekjent.

Har du ikke gyldig grunn, faller de rett og slett bort. At man ikke har lyst er ingen godkjent grunn...

• 2 uker senere...

Dere får ikke overført disse ukene med mindre det fins annen grunn enn lyst. Og det er ikke mange andre grunner som er gyldig grunn. Føder du i juli får Pappa 4 uker til, 10 uker... og du mister 2 uker.

Skulle selv ønske at det ikke var slik, men at vi kunne velge selv hvem som tar permisjon hvor lenge.

Jeg synes det er flott at pappa nå får forlenget minimumspermisjon :) 10 uker er ingenting i forhold til en total permisjon på 56 uker. Mannen min skal være hjemme i 20 uker og gleder seg til det :) Vi synes det er veldig viktig at pappaen også får masse alenetid sammen med nurket det første leveåret :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...