Gå til innhold

Helt ny i "gamet"

Gjest Mor til Lille Krølle

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har lett rundt inne her, og finner mange svar, men jeg lurer fremdeles på så mye...

Setter pris på om noen har tid og lyst til å svare.. :)

Vi skal ha vår første baby i november, så jeg er ca 6 uker på vei, i følge profilen her inne (5 uker i følge en terminkalkulator).

Vi klarte ikke å holde det hemmelig så lenge, fordi dette er det mange som har ventet på :) Vet jo at vi skulle ventet til 12 uker, men vi satser på det beste!

Jeg fikk time hos jordmor i slutten av april, og de sa det var ingen vits å dra til lege først. For det første syns jeg det virker litt lenge å vente, og for det andre så ser jeg at flere av dere her inne har vært til lege allerede.

Jeg har slitt skikkelig med kvalme siste uken, og har nesten ikke fått i meg mat. Har bare kastet opp et par ganger, så det er jo bra.

Har også skjønt at de stikkene i magen osv ikke er så uvanlig.

Jeg kjenner meg veldig alene her på østlandet (flyttet hit i høst) og kunne tenke meg å bli kjent med folk her inne, men har ikke helt skjønt åssen en går fram.. hehe..

Har mye mer på hjertet, men skal begrense meg litt.. Det jeg lurer mest på er når folk bestiller time hos lege osv.

:)

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139846932-helt-ny-i-gamet/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hallo :)

Jeg er som deg, helt ny i gamet, men jeg har vært litt på mammanett før når vi var prøvere.

Hvis du synes det er lenge å vente, så bestiller du en time før.

Jeg ringte legekontoret etter den 2 positive testen, å lurte på hva jeg skulle ta meg til nå.

Hun sa jeg kunne komme inn hvis jeg ville det, å det ville jeg.

Så jeg har time imorgen, da er jeg 5+5 :)

Skal også be om tidlig UL, for jeg er litt stressa. Går ikke det i orden, ordner jeg det enten privat, eller via min mor som jobber på et sykehus :)

Stikkinger i magen er ganske normalt.

Selv har jeg menssmerter, eller litt stikking på siden av navlen. Min mor forklarte at det er helt normalt, fordi nå vier livmoren seg ut. Å dette er ganske uvant for kroppen :)

Men er du usikker, ta kontakt med legen. Mas til de blir grønne i tryne, viktigste er at du er rolig og trygg :)

Masse lykke til!

Ps: hvor på østlandet bor du?

Hei!

Så kjekt at du svarte! Jeg trodde egentlig ikke noen kom til å svare..

Jeg skal ta å ringe til legen idag. Føler liksom at jeg må ha det bekreftet, for at det skal synke helt inn. (hva hvis det bare er innbilning!) hehe..

De sinnsyke smertene jeg hadde i magen varte fra forrige onsdag kveld til lørdag. Så har de gradvis blitt mildere og formen er blitt bedre, selv om jeg hele tiden er uggen i magen og mye kvalm. Men jeg får i meg mat, så det er bra! Og LITT mageproblemer kan jeg overleve. :)

Hvis du klikker på "navnet" mitt, så tror jeg du skal komme inn på profilen min, der står det litt om meg.

Men jeg bor i Ski. Hvor holder du til?

Lykke til i morgen/ idag! Så spennende!!

Er det førstemann?

Hei:)

Gratulerer til dere:)

Jeg er også helt ny i gamet, og merker at en blir litt små bekymra og spent... Jeg er ca 5 uker på vei.. har legetime i dag i et annet ærend, men tenkte jeg skulle spørre legen min litt da. Jeg har også lyst å få noen bekreftelser for er også litt bekymra for at det er noe jeg innbilder meg..hehe;)

Har heldigvis sluppet unna kvalmen enda...Har hatt veldig ømme bryster, men i dag kjenner jeg de nesten ikke...Mensmurringene og stikkingene har også blitt bedre. Er nok trøttere enn vanlig, kan sove et par ganger i løpet av dagen..

Lykke til jenter, gleder meg til å høre hvordan det går med dere:)

Synes absolutt at du skal ringe.

Så blir du litt beroliget :)

Så fint at formen er blitt bedre.

Min mor sa det at hvis det var noe galt, ville det være slike smerter at man skjønner at noe er galt.

Å det kan være at livmoren din bare er ekstra øm. Er litt av en sjau den skal igjennom nå :)

Men ring legen du :)

Jeg bor på Mortensrud, ca 15 min unna deg.

Så det er ikke alt for langt unna til en kafe tur en gang :)

Tusen takk, er litt nervøs.

Er redd for at legen min skal bli sur. Jeg skulle egentlig ikke blitt gravid nå nemlig, men det var ikke heeeeelt planlagt :P hehe

Er førstemann hos oss ja :D

Min bror fikk en liten en for 6 uker siden, men på min mann sin side er det første barnebarn, så ganske stas :D

Samme symptomer som hos meg det :)

Synes det var litt lite jeg. Jeg som har forberedt meg på oppkast og kvalme. hehe

Men i natt kjente jeg noe rart.

Når jeg lå på høyre side, var det et punkt på siden av navelen, litt under, som var helt hardt. Ble litt ømt når jeg trykket på.

Er det magen min som begynner å stramme seg? Å bli større? Eller...

Annonse

Jeg prøvde å ringe legen å, men de har jo selvfølgelig lunsj.. Så må vente en halvtime.

Jeg kan aldri tenke meg at legen din kan bli sur for no sånt! (?) Da må de jo være i helt feil yrke..

Jeg har bestilt time hos jordmor til uke 11,men syns det er litt lenge å vente.

Ja, jeg tror ikke dere skal være lei dere for at dere ikke e dårligere! Tanken om at jeg kunne bli dårlig, slo meg ikke, før smerten slo meg! hehe.

Vi har planlagt baby siden november, og trodde ikke det skulle gå så fort, så det kom litt uventet på selv om det var planlagt -hvis dere skjønner.. :)

Min mann kjente også noe harde greier ved navlen min en dag, men vi skjønner egentlig veldig lite av noe av det som skjer! hehe. Så vi bare venter og ser hva som skjer fremover.. :)

Ellers hadde kafe absolutt vært kjekt en gang! Jeg flyttet hit i høst, og har ennå ikke fått fast jobb, så har vært hjemme ganske lenge. Haster vel litt å komme seg i jobb m.h.t. permisjonspenger...

Og lykkejintaa, Gratulerer så mye til deg å!! Spennede! Hadde vært kjekt å høre hva legene deres sier!

tips: bli med på bim-treff i området der du bor! da blir du kjent med jenter i samme terminklubb, og kan danne deg et sosialt nettverk! Jeg har kjempepositive erfaringer med det fra sist. Vi forstatte å treffes etter fødselen også, og ses forstatt innimellom nå når barna er halvannet år, veldig koselig!

Bim-treff er jo egentlig en genial idè! :)

Borgen legesenter, er det i nærheten av der som du bor?

Jeg har vurdert å bytte lege, men da villle jeg helst hatt en i Ski..

Men skal tenke på det!

Var du hos legen i går? Åssen gikk det?

Nei ikke nå lenger, men har aldri byttet fastlege :)

Du kan jo høre om du kan få en time, eller så ville jeg prøvd ditt kontor på nytt.

Si du vil ha en time nå!

Det gikk bra hos legen igår!

Tok en urinprøve, som selvfølgelig var positiv! Ellers så fikk jeg fødeskjema.. Som han skal skrive på under svangerskapet.

Å så måtte jeg bestemme meg for sykehus jeg vil føde på.

Står mellom bærum og ahus for min del tror jeg :)

Jeg tror det er noen regler når det gjelder fastlege.. Har ihvertfall vært tull med det tidligere.

Ok, så det var egentlig ikke så mye de gjorde? tok ingen blodprøver?

Sykehus ja.. så var det å finne ut av det og.. :)

Min mann sier de ikke har fødeavdeling på Ski sykehus.. så da er vel akershus det nærmeste...

Du får ta det med kortest avstand! hehe

Annonse

Jeg er også helt ny her :-) Fikk positiv test på mandag morgen og er kjempespent (5 uker nå). Kjenner det godt i kroppen men er så redd for at det skal gå galt, krysser fingrene for at det går bra.

Jeg har også fastlege i Ski, og har fått time allerede i neste uke hos min lege når jeg er ca 6 uker på vei. Det var ikke noe problem for dem, men legen min har alltid kort ventetid da.

Jeg har forøvrig allerede vært på ultralyd hos gynekologen min, men det var mest fordi jeg allerede hadde en time der på tirsdag. Vi så ikke noe mer enn at livmora var begynt å vokse, samt en bitteliten prikk.

Heisann

Godt å se det er fler av oss som er ny i gamet :o)

Jeg fant ut for 2 1/2 uke siden at jeg var gravid.... kjempespennende var det å finne ut av det. Men jeg er litt bekymret for jeg begynte å blø litt på lørdag, ikke mye men nok til at jeg blir bekymret da. Jeg er nå iflg terminkalkulatoren 6 +6, så snart 7 uker på vei. Skal til lege på onsdag da, så da finner jeg vel ut mer om disse små blødningene. Ellers ingen store plager annet enn ømme bryst og forferdelig trøtt

Ønsker dere lykke til alle sammen iallefall :o)

Hei "the sun"

-og gratulerer!

Når jeg flyttet til ski i sept, og skulle velge fastlege,så var det ingen ledig.. så jeg endte opp på langhus. Forsåvidt greit det, men det kunne vært kjekt å ha gangavstand.. Samt så virker jo legen din veldig grei som tar imot deg så tidlig! Kanskje jeg kan bytte til din lege... ?

Så spennende å være på ultralyd da! Prikker kan være gøy å se på de!

Ellers kan jeg fortelle at etter to uker med konstant kvalme, og lite matlyst, så spiser jeg nesten normalt, og er ikke kvalm! Nå har det gått 3 dager uten kvalme, så jeg ser lyst på det!!

Lykke til!

hei, sist gikk jeg til lege de 2-3 første gangene og resten til jordmor.. Jordmor undersøker de samme tinga som legen (urin, blodtrykk, mage osv) og har myyye mer tid til deg ... og de kan alt om det temaet.. så jeg skal gå til jordmor ettervhert, men vil til lege første gangen, han skal sjekke altmulig..helstetilstanden... og hvis jeg er frisk og svangerskapet virker normalt, skal jeg bare gå til jordmor.. hvis jormor merker noe unormarlt sender hun deg til legen.. Jeg ringte til legen i dag.. Min lege tar imot gravide uke 9-10 første gang, så jeg har time om 3 uker.. er 6+4 nå... stor variasjon fra lege til lege når du får time...

Jeg er også førstegangsfødende, og nyskjerriig og spent.

Da jeg tok test og testet positivt kom jeg i sjokktilstand. Alt dette er nytt, og var ikke planlagt. Så jeg ringte til legen. Da de sa det ikke var vanlig å ta imot gravie før 8-13 uker, sa jeg at jeg var usikker på termin.

Gikk til legen å det visste seg jeg var 6 uker på vei;)

For min del var det ok å ha vært hos lege. Om det er litt tidlig. Så skal jeg ikke til UL før i midten av juni. Syns det var lenge å vente.

Vel ja venting. Er ikke den mest tålmodige personen. Og når ting er så nytt og spennende som baby for første gang er det vanskelig å være tålmodig. Lurer på om jeg vil prøve å få time hos jordmor. Er litt skeptisk til å gå til jordmor fremfor lege.

Jeg forstår deg godt!

Jeg føler liksom at det må bekreftes av lege.. :)

Har bestilt time hos jordmor i uke 11, jeg er nå i uke 9.

For meg virker det som om det er bedre å gå til jordmor, da de har bedre tid til deg enn enkelte leger. Jordmor gjør også det samme som legen, og hvis det er noe som ikke stemmer, så blir du sendt videre til lege.

Så skeptisk er det nok ingen grunn til å være.

Lykke til!

Hei. Jeg venter også mitt første barn:-) Jeg er etter mine beregninger 7+1 uker på vei, og termin i slutten av november. Jeg ringte legen for snart 2 uker siden, og fikk time 17.april. Vet heller ikke selv hva som er mest vanlig. Hvor på østlandet holder du til? Jeg holder til i Brumunddal.Lykke til med svangerskapet.

Hei Vinterbarnet,

Jeg vet ikke helt hvem du sikter til, men jeg bor ihvertfall i Ski. :)

Du kommer jo ganske tidlig til legen, og det kan jo være litt godt.

Håper formen er bra og lykke til i svangerskapet ditt!!

En spennende periode å vi går inn i

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...