Gå til innhold

Svangerskapsforgiftning......

eggstokk

Anbefalte innlegg

Hei, har akkurat funnet ut at jeg er gravid med nr. 2. JIPPI. Med nr. 1 så fødte jeg nesten 6 uker for tidlig fordi jeg fikk svanangerskapsforgiftning. Noen som vet hvor stor sjangs det er for at det samme skjer igjen? Finnes det noe form for ekstra oppfølging i forbindelse med dette?

tusen takk for svar. :-)

Fortsetter under...

Hei! Jeg fikk også svangerskapsforgiftning med min første og fødte 4 og en halv uke for tidlig.

Har hørt at omtrent 10 % av de som fikk svangerskapsforgiftning første gang får det andre gang. Så sjansene er mye mindre for å få det andre gang enn første.

Tror det er om lag 10 %(eller var det 5%?) som får svangeskapsforgitning første gang. Så da blir det ikke mange som får det andre gang.

Tror også man blir fulgt nøyere opp mot slutten av svangerskapet da det begynner å bli risiko for svangerskapsforgiftning. Ta dette med en klype salt da jeg ikke er helt sikker. Spurte legen om dette men fikk litt uklart svar. Men forsto det sånn at man ble fulgt opp nærmere på slutten i hvertfall.

fant dette på lommelegen:

Svangerskapsforgiftning opptrer oftere hos personer som har hatt høyt blodtrykk før, som har en kronisk nyresykdom, som har diabetes, som er gravid med tvillinger eller som har hatt svangerskapsforgiftning i et tidligere svangerskap. Overvektige (KMI over 35) og eldre gravide (over 40 år) er også mer utsatt. Hvis moren din har hatt svangerskapsforgiftning, har du litt større sjanse for å utvikle tilstanden selv. Høy hb-verdi (hemoglobin, "blodprosent") i svangerskapet og høy kolesterolverdi i begynnelsen av svangerskapet gir sannsynligvis økt risiko for å få svangerskapsforgiftning.

Så sjansen er ikke mindre, men større andre gang.

Jeg fikk også svangerskapsforgiftning.. Var førstegangsfødende, som øker sjansen for å få det. Man vet egentlig veldig lite om årsaken bak svangerskapsforgiftning, hva som gjør at noen kvinner er mer utsatte for å få det enn andre. Men forskning som er blitt gjort tyder på at det ligger noe genetisk bak ja. Forskning som har blitt gjort tyder også på at det dessverre er større sjanse (tror det var snakk om fire ganger større sjanse...) for å utvikle svangerskapsforgiftning i 2.svangerskap hvis man hadde det i første...Man får bedre oppfølging og må hyppigere til kontroll hvis man har hatt sykdommen i første svangerskap. Svangerskap kan jo hemme veksten til fosteret...det er også farlig for moren hvis preklampsi (moderat svangerskapsforgiftning..) utvikler seg til eklampsi (alvorlig svangerskapsforgiftning..) ...moren kan da i verste tilfelle havne i koma/dø...

Jeg hadde svangerskapsforgiftnig med min første, hun kom ca 4 uker for tidlig. Så jeg var spent da jeg gikk gravid med nr 2. Men det gikk helt fint, ingen tegn på svangerskapsforgiftning, å han kom 9 dager før termin. Nå er jeg gravid med nr 3 og har foreløpig ingen tegn på noe.

Så du skal se dette går bare bra.

Lykke til!!!

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...