Gå til innhold

Mitt barn skal ikke ha halal kjønt og lærern ble kjempe irritert.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Klassen har begynt å kun spise halal kjøtt fordi det kan "alle" spise. Vel, jeg ønsker ikke at barnet mitt skal ha halalkjøtt og det mente hun ble et KJEMPE problem. Og siden det ikke var religiøst motivert ment hun at barnet da ikke skulle få tilrettelagt kjøtt. Og det er ok for meg, men jeg syntes det er litt urettferdig. I mitt tilfelle er det dyrevernshensyn som gjør at jeg har tatt avgjørelsen om ikke å spise eller servere halalkjøtt.

Skrevet

Hva slags dyrevernshensyn er det du tar da? Om barnet ditt spiser kjøtt ellers, så må du ikke tro at norsk husdyrhold og kjøttindustri tar særlig mye hensyn til dyrenes ve og vel, i alle fall ikke sistnevnte.

Skrevet

Snart er vel Norge muslimsk land, så....

Dette er jo en fin måte å oppnå det på; snikinnføring av skikker. Slå det sammen med bl a moskeene og hijab i de offentlige etatene, så ser en jo dette.

Skrevet

Ja, for Norge er så norsk, så....

Dette er jo en fin måte å oppnå det på; snikinnføring av skikker. Slå det sammen med bl a McDonalds og streetwear, så ser en jo dette.

Skrevet

Dessverre bedøver de ikke dyret FØR slakt men under og dette var faktisk forbudt i Norge i 90 år, Hvorfor er ikke min grunn like viktig som deres?

Skrevet

Hva slags kjøtt er det ?

Skrevet

Vet du hva hi...jeg er helt enig med deg, og på sinsen skole i oslo er det samme problem!!!! Jeg har klaget og klaget... og forsøkt å si at det er jo noen som ikke kan ha halal-kjøtt heller da, f.eks de som skal ha kosher kjøtt... samme måte å slakte på, annen bønn som blir bedt til annen gud=) De pleier å høre på det, men ikke uten å krangle fælt om det heller...

Syns ikke at vi norske skal ta så store hensyn til muslimske at vi skal se bort fra våre egne verdier for deres skyld!!!

nei vi får stå på kravene våre!!!

Skrevet

Det er kjøtt fra dyr som er slaktet på en spesiell måte, bare å google så får du mer informasjon.

Skrevet

Siden du er så opptatt av dyrevern burde du melde deg inn i Dyrebeskyttelsen og bli litt opplyst. I Norge, Sverige og med få unntak Danmark skal dyret bedøves før det blir slaktet. Dyrebeskyttelsen likestiller dermed vanlig slakting og halal slakting med hensyn til dyrets ubehag og smerte knyttet til slakting. Noen argumenterer også for at halal slakting med bedøvelse er mer humant.

Er du så opptatt av dyrevernshensyn burde du heller kutte ut å spise kjøtt.

Skrevet

Læreren har nok skjønt at du gjør dette bare for å provosere. Så det er helt rett av henne å nekte deg det!

Føler du kanskje at innvandrerne har tatt din ekstraundervisning i norsk som du skulle hatt?

Skrevet

for min del er det ikke av hensyn til dyrevern..slakt er slakt..og mat må man ha..

men problemet mitt er at jeg er dritt lei av å måtte ta hensyn til muslimske skikker i det vide og breie...og på sinsen skole der er det muslimene som bestemmer.... ut fra over 60 nasjonaliteter og ett mangfold av religioner så er det islam som blir hørt og sett..

mine barn (som er norske) lurer på hvorfor de lærer mer om id en om julen!! skal ikke være slik. Vi kan ikke ha juletrefest...men lysfest er greit..(tror ikke det har med islam å gjøre da, men en måte å ha en sammenkomst i desember...uten å "støte" noen på)

Tenker på hva med alle andre religioner og tradisjoner..som blir satt til side pga islam...og det i norge!!! ikke bra!!!

Skrevet

Jeg kan kaste noen linker tilbake til deg også, erteposen. Men jeg har ikke tenkt å gjøre det. Sverige og Danmark har ennå mere liberale regler en Norge.

HI

Skrevet

Selvfølgelig skal du respekteres for ditt syn. Og dine argumenter for dyrevern burde vært minst like vektige som religion. (Og JA, jeg kan google, og jeg liker fortsatt ikke halal slakt) Men skjønner hun ikke dette får du argumentere med religion også. Hvis du er medlem av et kristent kirkesamfunn vil : Du skal ikke ha andre guder en meg, være nok.

Skrevet

veldig enig med HI her! Kjøpte en gang halalkjøtt ved en feiltagelse, og det gikk rett i søpla! Bare tanken på hvordan de gjør det får meg til å miste matlysta!

Skrevet

Gi meg gjerne linker. Synes bare det er pussig at du og dine barn spiser kjøtt i det hele tatt. Bor sammen med en av de som tar konsekvensene av sitt miljø og engasjement for dyr, og det er mulig å ikke bare preike.

Skrevet

Helt enig med deg hi. Samme hva grunnen er så synes jeg foreldre skal kunne velge at deres barn ikke skal ha halal kjøtt på lik linje med at foreldre kan velge at de skal ha det. Jeg jobber med minoritetsbarn og norske barn. Her jeg jobber har vi bevisst tatt et valg om at vanlig kjøtt skal være tilgjengelig for de som ønsker det, slik som andre får innfridd sine ønsker. Vi tenker at dette er riktig pedagogisk forde det er sånn verden er. Mener det er viktig og riktig at barna lærer at det finnes ulike mennesker som av ulike grunner spiser ulik mat.

Skrevet

Synes det er helt tragisk. Men nå har jeg hørt veldig mye rart om Sinsen skole. Hadde jeg vært deg hadde jeg tatt de ut av den skolen.

Får da være måte på.

Det får være grenser for hvor mye vi må tilrettelegge for muslimer.

Hører aldri sikhene f eks klage fordi dem ikke får spesialtilpasset mat.

Skjønner ikke hva problemet til muslimer er.. De gjør så mye ut av seg og da blir det vanskelig for alle andre å forholde seg til dem..

Skrevet

Hmm, når spiser elevene egentlig kjøtt på skolen da? Trodde heimkunnskap nærmest var utryddet jeg, og ellers spiser mine barn den vanlige norske matpakka med brunost og salami som jeg har laget hjemme...

Men er ellers enig, helt feil at vi skal tilpasse oss de som har valgt å bosette seg i vårt land. Er ikke rassist, og heller ikke imot innvandring, men det er de som må tilpasse seg, ikke vi! Vil de ikke spise kjøtt slaktet på vanlig måte i et norskt slakteri får foreldrene til disse barna sørge for å sende med de et alternativ selv, det er ikke skolens ansvar!

Skrevet

Skjønner deg veldig godt jeg hi. Visst alle ungene skal spise halal kjøtt, hvorfor i svarte faen kan de ikke spise kjøtt som er slaktet her i Norge? De pokkers muslimene har tatt over hele Norge!!!!

Skrevet

Hahaha, det der med halalkjøtt er bare helt latterlig.

Fordi det er i praksis ingen forskjell på halal slaktet kjøtt og vanlig slaktet kjøtt i Norge.

Slik er det det gjøres: Man skyter dyret i hodet med en slaktepistol, samtidig som man skjærer over halspulsåren for å blø dyret ut. Pistolskuddet er ikke det som dreper dyret, det bare bedøver, dyret dør av blødningen. Derfor er halalkjøtt og vanlig kjøtt, slaktet på samme måte.(Halalkjøtt er jo som kjent dyr slaktet ved forblødning)

Den ENESTE forskjellen er at ved halalslakting så har de en CD med opptak av bønn stående på i bakgrunnen.

Hilsen en som vet hvordan det foregår på norske slakterier...

Skrevet

Vel, jeg syntes alle syn skal respekteres uansett grunn. For meg ville det vært uaktuellt med halal kjøtt. Så lenge kjøttet ikke er importert hadde jeg nok vært ganske sikker på at det ikke var fare for dyrevernet, men jeg måtte ha vist det med sikkerhet. Og en annen ting er at jeg som kristen ikke vil bryte budene og derfor heller ikke spise halalkjøtt.

Skrevet

Som prinsippsak kan jeg godt skjønne ditt argument, bortsett fra at du er kristen da(hvor står det i bibelen at du ikke kan spise halalkjøtt? Eller andre religioners mat, feks kosher).

Mitt poeng er vel heller at de som krever halalmat er mest bare vanskelige, og at de som lager halalmat krever mye høyere pris for i praksis samme vare som ikke- halalmat. Og at folk som ikke vil spise det pga. dyrevelferd har misforstått noe...

Skrevet

Eneste forskjellen på norskt kjøtt og halal kjøtt er selve slaktingen, og at det står en iman og velsigner kjøttet. ( bedøvelse og sånt får dyret uansett.. Og det like ufint uansett hvordan dyret blir slaktet)

men jeg hadde ikke likt at mine barn fikk servert halal kjøtt bare fordi at det var det enkleste. Vi er ikke muslimer, og skal heller ikke bli snikført disse skikkene. Hadde det vært snikføring av kristendommen av muslimske hadde vi hørt ramaskrik fra dem. :o

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...