serina Skrevet 21. mars 2009 #1 Skrevet 21. mars 2009 Jeg gir MME til en gutt på 6 uker. Han er en stor gutt, slik som broren også var, og det er fordi de har en stor pappa. Han våkner og krever mat hver 3. time, og det har jeg til nå gitt. Også på natta får han mat 2 ganger, fordi han våkner og jeg får ikke roet han uten å gi han. Men så sier helsesøster at så små barn ikke skal ha mer enn 800 ml MME i døgnet. Jeg gir 8 måltider (07,10,13,16,19,22,01,04) og har 150 ml på hver flaske. Han drikker som regel ca 110-120 hver gang, men føler at han oftere og oftere tømmer flaska også. Og det blir jo myyyyyye mer enn 800ml på et døgn. Men hva skal jeg gjøre. Han våkner hver 3.time, tilsynelatende kjempesulten, og jeg har ikke lyst å ta vekk flaska før han virker mett. Noen som har noen erfaringer? Håper jo snart han kutter ut nattmåltidene, men han virker veldig programmert på at han skal ha mat hver 3. time. Han er helt krakilsk,og smokken er hans verste fiende når han er sulten. Noen råd?
<3 coccinelle Skrevet 21. mars 2009 #2 Skrevet 21. mars 2009 Det har vel litt med hvor stor han er også. Er det ikke noe med 15 % av kroppsvekten de skal ha i døgnet? Det blir 900ml i døgnet på en som er 6 kg. Ville gitt han hvis han var sulten uansett og så følge med på kurven hans. Hvis den går rett til værs må du vel stramme inn litt. Han våkner vel sjeldnere om natten etterhvert. Husker jeg ga kun mme til min gutt for mange år siden fordi jeg måtte begynne på medisiner. Han ville i hvert fall ha mye mer enn det som det sto han skulle ha. I dag er han en meget slank 14 åring! Han var aldri tykk som liten heller, tvertimot. Han var 4070g da han var født.
<3 coccinelle Skrevet 21. mars 2009 #3 Skrevet 21. mars 2009 Dette fant jeg på flaskeposten.no : Noen hevder at å drikke over 1 liter (1000ml) MME i døgnet over en lengre periode kan være uheldig for babyer. Dersom barnet ditt overstiger denne mengden i flere dager på rad råder vi deg til å ta kontakt med helsestasjonen. Om barnet ditt er over 4 måneder kan det være at barnet er klar for å starte med litt velling/grøt. Dette skriver Matportalen om det å drikke over 1 liter MME i døgnet. Matportalen.no : Som hovedregel bør et spedbarn ikke få mer enn det som anbefales på pakken med morsmelkerstatning; som regel en liter ferdig blandet morsmelkerstatning i døgnet. Er barnet fortsatt urolig, kan det også skyldes andre behov enn sult, eksempelvis kan barnet ha et utilfredsstilt sugebehov eller føle tørst. Ved tørste kan du prøve å gi barnet lunkent vann (ikke lunkent rett fra springen, men kokt og noe avkjølt vann). Det er viktig å huske at morsmelkerstatning ikke må tynnes ut med en større mengde vann enn det som er angitt på pakken. Vann må gis separat. Å gi barnet mer enn 1 liter morsmelkerstatning en gang i blant er ikke skadelig for barnet. Dersom barnet ditt får mer enn denne mengden flere dager på rad, bør du ta kontakt med helsestasjonen for å diskutere alternativer.
Nagilimia Skrevet 22. mars 2009 #5 Skrevet 22. mars 2009 Min gutt har hatt to perioder hvor han har drukket mer enn 1 liter. Det varte en uke. Helsesøster her sa at jeg ikke skulle stresse før det hadde gått 2 uker. Synes denne gutten har regulert det veldig fint jeg. Han har også hatt 2 perioder hvor han drukket veldig lite. Lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå