Gå til innhold

Selvstendig næringsdrivende og saksøkt av kemner kontoret! HJELP

Anbefalte innlegg

Skrevet

Samboeren min, har fått brev om at han skylder 500 000kr i skatt for i fjor. Og de skal komme hjem til oss i april og ta noe av verdi. Om ikke beløpet betales før timen er.

Er det noen som har opplevd dette, han mener selv at han skal ringe dem og be dem om en nedbetalingsplan, hver mnd.

Jeg er så frustrert og lei meg, han er ikke hjemme akkurat nå heller. Har sendt sms til svigerinnen min som er sammen med broren hans. Spurte om hvordan de gjorde det med skatten, de driver samme firma. Bare hver for seg. Og fortalte henne om denne regningen.

Videoannonse
Annonse
Gjest Tale30
Skrevet

500.000 i skatt? Det selskapet må da gå fryktelig godt?

Har selv samboer som er selvstendig næringsdrivende, og vet at dette skatte spørsmålet gir grå hår.

Skrevet

Ja, selskapet går jo bra, men det går langt i fra bra, når han skylder dem så masse og ikke har 500 000kr sånn i lomma liksom.

Huff...

Skrevet

Når det kommer et slikt brev fra skattemyndighetene at de vil komme å ta verdier hos dere pga skyldig skatt, så har din sambo ikke kontroll på regnskapet sitt. Dere får noen hint og advarsler på forhånd når dere skylder skatt....

Dette skjer ikke fra ene dagen til den andre!!!

Skrevet

Han fikk regning i fjor på skatt, og mente at 296 500kr stemte ikke, så han skulle snakke med revisoren sin, og da betalte han inn bare 79 140kr i skatt. Grrr...

Er så sint på han nå, og han svarer med at dette ordner seg, han forstår ikke hvor alvorlig dette er, men også er saken sånn at vi har jo ikke no av verdi, bilen som står på han, er det gjeld på. Lastebilen som han bruker til firmaet står på broren hans, men han betaler lånet på den. Og når lånet er nedbetalt er lastebilen hans.

Hva kan de ta da?

Skrevet

Om dere ikke har noe de kan ta så blir han slått konkurs.

Det gjorde de med min svoger.

Skrevet

Åh, det vil jeg heller at han blir, men da får han den gjelden da evt?

Har altid vært negativ til at han driver eget firma, enklere for han å bare jobbe for noen andre.

Skrevet

Hvis dette dreier seg om et enkeltmannsforetak, så står han personlig ansvarlig for gjelden som selskapet opparbeider seg. Det betyr at de kan ta fra dere alt av verdier som står på ham - f.eks huset eller bilen. Hvis han ikke har noe av verdi, vil han i tillegg til å bli slått konkurs, få tvangstrekk på lønna si inntil gjelden er betalt - med renter. Statens Innkrevningssentral opererer med en latterlig lav livsopphold-grense, og han vil knapt få utbetalt noe som helst å leve for. Han får ikke lov til å eie noe som helst.

Så en konkurs tror jeg ikke du bør håpe på....

Skrevet

Åja såpass ille ja. Nei, da får han evt dele opp dette i 2, går det ? Ta opp lån å betale alt tilbake.

Vi har kunn bilen som står på han. Leier leilighet, har ikke fått tid til å få kjøpt oss noe, heldigvis.

Skrevet

blir dere slått konkurs kan dere aldri kjøpe noe heller. De vil komme å ta det straks. hus, bil, campingvogn, hytte, båt, motorsykkel osv.

Skrevet

Vi har ingenting av eiendeler, bortsett fra bil.

Hvordan løser man denne saken? Tar opp lån og betaler alt på en gang?

Skrevet

Tviler på at noen bank vil godta en lånesøknad for å betale skattegjeld. Banken vil jo ha sikkerhet, og det har jo ikke dere med leid bolig og 1/2 mill i skattegjeld...

Skrevet

Er de4t han personlig som skylder 500 tusen i skatt eller er det ansatte med i bildet også?

Skrevet

Og...pass på. Du må ikke "rote" deg opp i din sambos økonomiske problemer, ikke ta opp noe lån for å betale ned hans gjeld. Dette må han rydde opp i selv. Tenk om forholdet f.eks. skulle ryke...og da sitter du med gjeld fordi han ikke har orden i firmaet sitt.

Jeg har en venninne som gjorde dette. Tok opp lån for å hjelpe sambo. Forholdet røyk og nå sitter hun midt i en gjeldsordning, leier ett bøttekott, har to barn, og en eks. som har fikset seg ett flott hus på Bærums Verk...han har ingen gjeld, og hjelper ikke henne med en dritt!!!

Så pass på, ikke bland deg for mye oppi sambos økonomiske uføre!

Skrevet

Det er kunn han!

Nei, dette skal jeg holde meg langt unna!

Banken må da være behjelpelig, også synes jeg han skal få orden på så han ikke havner i samme fella igjen neste år. Sånn at han ordner med en slik konto som han setter av til skatt hver mnd.

Skrevet

Mannen din tar kontakt med kemnerkontoret på mandag og ber om ett møte for gjennomgang. Han må også ta kontakt med revisoren/regnskapsføreren sin og sammen gå igjennom hele regnskaper for å se om dette skattekravet er reellt eller sjønnslignet

Har han 500 000 i skatt, burde det tilsi at han har hatt en inntekt på ant over 1500 000 etter avskrivninger og etter fradrag for gjeld og moms. Det høres ikke ut som om dere sitterigjen med så mye siden dere ikke eier noe? Jeg ville da tro det er en feilberegning fra kemnern.

Det viktigste er at mannen din gjør noe med det NÅ MED EN GANG.

Tving han til å ringe kemner og regnskapsfører på mandag!

Skrevet

Ja, det er dette han selv sier, når han kom hjem nå. At dette er en feil beregning.

Han skal ta kontakt med kemner kontoret og revisoren sin på mandag.

Tusen takk for svar.

Skrevet

Det er KJEMPEALVORLIG aa skylde penger paa skatt som selvstendig naeringsdrivende. Din samboer kommer til aa bli trukket for det i en evighet om han blir slaatt konkurs, en i slekta er paa sitt 24. aar som gjeldslave takket vaere at han ikke fikk betalt ned skatten da firmaet gikk konkurs.

Samboeren din boer skaffe seg hjelp av revisor og eventuelt advokat om han mener at utregningene er feil, og du boer soerge for at din okonomi er separat fra hans slik at du slipper aa bli trukket ned i dragsuget (for det hoeres veldig rotete ut fra samboeren din sin side).

Skrevet

Denne historia ikke bare lukter rart, den STINKER.

Ingen får plutselig brev om utlegg.

Kemner er noe dritt, men de har tydelige regler som sier at først skal så og så mange varsler sendes ut, og så skal de og de fristene overholdes.

Har det først gått så langt som til utlegg/varsel om konkurs har det gått så langt at det ikke sikkert at kemneren kan gjøre noe som helst.

Tar man kontakt med kemner rimelig kjapt lar det seg som oftest gjøre å finne en løsning.

Men, selvstendig næringsdrivende, med revisjonsplikt? og mest sannsynlig mva-plikt og masse annet er nok rett og slett ikke bare ute og kjører, men er på skikkelig tynn is også.

Hilsen en selvstendig næringsdrivende med papirene i orden.

Skrevet

Jeg forstår ikke helt om du har fått med deg alt, jeg..

For han PLIKTER å ha skattetrekkskonto. Og du sier revisor har sagt... Enkeltpersonsforetak har ikke revisjonsplikt, så jeg syns det kan virke som han fantaserer litt..

Dersom tilfellet er at han har revisor, så har han en regnskapsfører som er ansvarlig for å sende han terminoppgaver. Der er det spesifisert hva som skal være arbeidsgiveravgift og hva som er forskuddsskatt.

Jeg sier: LØP- det virker om om det er ugler i mosen her...

Hilsen også næringsdrivende, som syns det er enkelt å sette av dette hver mnd.. Samt veldig oversiktlig, og dermed betryggende!

Skrevet

Han har rett og slett vært dum og ikke satt av til skatt hver mnd. For skattekonto det har han.

Spurte han om hvor terminoppgavene var, joda de ligger oppi skapet her de, sa han. Ja så ta dem opp nå da og se over dem. Neida, må bare vaske lastebilen først. Huff det går i lastebil 24/7.

Men han skal ihvertfall til sin revisor på mandag, og ringe kemner kontoret, for beregningen på 500 000kr er feil. Han har ikke så stor inntekt som 1,5mill, men 1,1 eller 1,2mill det har han.

Det stod ikke i brevet at det er konkurs varsel, stod bare at de kommer hjem til oss den og den datoen og da oppfordret de han til å være tilstede + at det stod hva de kunne ta pant i. Noe vi ikke har å ta pant i. Bare han får vite hvor mye det egentlig er han skylder i skatt, så stiller faren hans opp så han får betalt alt på en gang.

Og etter det blir det nå FASTE trekk til skattekontoen. Må bare finne ut hvor mye vi skal legge av hver mnd til skatt.

H.I

Skrevet

Det vil faktisk si at dere i fjor brukte opp 1,2 millioner netto kroner. Eventuelt kommer din inntekt i tillegg. Dere eier kun 1 bil? Hva i all verden bruke dere penger på? Svigerfar syr virkelig puter hvis han casher ut skatten, men det tipper jeg de kanskje har gjort lenge......

Skrevet

Huff det går i lastebil 24/7.Noe vi ikke har å ta pant i.

------------------

Lastebil, hus og dyrt inventar er vel bare noen av tingene kemner vil ta pant i.

Egentlig skylder-toget er forlengst gått hvis dette dreier seg om avsluttet skatteoppgjør??

Skrevet

Har han levert selvangivelse for i fjor da?

Og hvorfor betaler han ikke forskuddskatt slik som han skal?

Det var veldig mye rart her egentlig.

Og dere har tydeligvis et enormt høyt forbruk dersom nettoinntekten er ca 1,2 mill og dere ikke har noe igjen nå, kun eier en bil osv.

Er du helt sikker på at du kjenner hele saken?

Og hva i alle dager bruker han penger på en revisor for? Han klarer seg meget lenge med en autorisert regnskapsfører.

Nei, jeg tror ikke helt du har forstått dette jeg. Og forøvrig, dersom dette er skatten for i fjor så er det rart dere ikke har fått namsmannen på døra for lengst. De pleier ikke akkurat å somle med så store summer!

Hilsen regnskapsdama.

Skrevet

Lastebilen står ikke på han, den står på hans bror. Som min samboer betaler på. Og den blir hans når den er betalt ned, er 1,5år igjen der.

Vi har brukt penger på husleie, lastebil, barnehage, strøm, mat, nedbetaling av billånet, betaling til drift av lastebil (diesel), telefon.

Svigerfar har ikke betalt no skatt for oss før. Samboer har bare drevet firmaet i 3år. Det er nå snakk om ca 200 000kr når alt er riktig regnet. Første året betalte han 90 000kr i skatt sa han.

H.I

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...