Anonym bruker Skrevet 21. mars 2009 #1 Skrevet 21. mars 2009 Har akkurat funnet ut at jeg er gravid og bruker Sertralin (Zoloft) mot depresjon. Hvordan lar dette seg kombinere? Er litt bekymra, noen som vet? Fosterskader?
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2009 #2 Skrevet 21. mars 2009 Hei! Det har vært mange innlegg om emnet her inne tidligere, inkl en tråd om Zoloft som står lenger ned på forumsiden. I denne tråden har jeg skrevet litt generelt om antidepressiva av SSRI-typen under graviditet: http://www.barnimagen.com/forum/thread/139235814 Denne typen antidepressiva har ikke vist å gi økt risiko for misdannelser, bortsett fra Seroxat/paroxetin som i studier har vist å kunne gi en liten økning i risiko for hjertemisdannelser. Zoloft/sertralin er den typen antidepressiva som anbefales hvis det skal brukes under både graviditet og amming da den går over i morsmelk i svært liten grad og ikke kan gjenfinnes i blodet til babyen. Konklusjon: Det er ikke vist økt risiko for misdannelser ved bruk av Zoloft. Hvis det er god grunn til å bruke antidepressiva, kan dette også brukes under graviditet og amming. Hvis du ønsker å forsøke å slutte, bør du ikke bråslutte, men diskutere med legen din om det er tilrådelig at du slutter og i så fall trappe ned hvis du ikke står på veldig liten dose. Hvis mulig, er det anbefalt å trappe ned dose de siste uker før fødsel for å unngå abstinenssymptomer/medikamentpåvirkning av det nyfødte barnet. Lykke til med graviditeten! Hilsen ei som også har slitt med angst og depresjon, og har brukt antidepressiva før graviditet og skal begynne på'n igjen like før fødsel.
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2009 #3 Skrevet 21. mars 2009 Du bør ta kontakt med din egen lege/psykolog og diskutere medisiner og svangerskap med ham eller henne.
Anonym bruker Skrevet 22. mars 2009 #4 Skrevet 22. mars 2009 Takk for svar, ble litt beroliget nå, skal diskutere det m legen min også!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå