Frøken Freken Skrevet 21. mars 2009 #1 Skrevet 21. mars 2009 Her i huset er det min kjære som har shoppet grøt - og han har gått for havregrøt m banan og havregrøt med hvete, fra 6 mnd. Dette gikk fint i starten, men så begynte hun å vri og vrenge på seg når hun skulle ha grøt, gråt og greier. Måtte ty til ganske mye fruktmos ytterst på skeia for å få i henne maten. Så kjøpte vi en hvetegrøt med eple i går -og den gikk ned på høykant. Jeg likte den bedre selv også (ikke at det betyr noe, da) og syns den ligner mer på maisgrøten. Men HVETE - har liksom fått for meg at det er relativt usunt? HVa gir dere? Hvorfor? Har barnet en favoritt?
Gjest Skrevet 21. mars 2009 #2 Skrevet 21. mars 2009 Er det samme her i gården med jenta mi.... Ho liker ikkje havregrøten særlig! Tvillinbroren er derimot matvrak og eter det han får... Hehe... Eg også har måtte ty til fruktmos for å lure i ho havregrøten, fungerer fint! Det eg også har gjort er at eg tar Hvetegrøt med frukt og Hvetgrøt med havre og blander sammen. LITT smak på i alle fall... Har hatt mest av den med frukt i begynnelsen og så gått meir mot 50/50 blanding For magen synes eg det er viktg at ho får i seg litt havre også. Sånn ellers så veit eg ikkje om hvete er meir sunt/usunt enn andre ting, men det blir jo sagt at dei små skal ha i seg forskjellige typer korn og ikkje få det samme heile tida. Så greit å variere litt
Mor Løvehjerte Skrevet 21. mars 2009 #3 Skrevet 21. mars 2009 Har kun gitt Nestle sin Havre-/hvetegrøt. Liker ideen om at mat ikke må smake søtt for å kunne spises + at det i grøttesten i F&B sto at tørket frukt i grøt ga lite c-vitaminer og mye sukker. Men er ikke så sikker på at det er den naturelle Nestle-grøten hun får når hun passerer 8 mnd. den så vi nemlig at var nesten bobbelt så dyr som den med frukt (snåle greier gitt). Smak og behag syns jeg er en viktig ting også. Grunnen til at jeg velger Nestle (går i Hipp på mme-siden), er ene og alene jernfaktoren (og litt tilgangen på andre grøter langt oppi gokk). Maisgrøten er et savn her i huset. Neste gang jeg er syk, skal jeg kjøpe meg en pakke. ; )
mamma+spire Skrevet 22. mars 2009 #4 Skrevet 22. mars 2009 Vi startet aller første med risgrøt, noen mini likte i starten. Plutselig en dag da mannen i huset skulle kjøpe, kom han hjem med maisgrøt. Dette var myyyye bedre, nå bruker vi hvetegrøt med eple, nan sin. Den er uten sukker,så tror ikke den er så usunn. Tror den metter mer også, for her trengs det mindre grøt av denne typen, selv om dette er favoritten;)
Isabella12 Skrevet 22. mars 2009 #5 Skrevet 22. mars 2009 Jeg har brukt havre naturell og deretter fullkorn (fra 8 mnd). Ville ikke at han skulle vende seg til søt fruktsmak i alt og havre er jo et mye sunnere kornslag enn hvete.
LadyBlackJack Skrevet 22. mars 2009 #6 Skrevet 22. mars 2009 Jeg buker nestle sin Sinlac, men det er fordi alle de andre KAN inneholde spor av melk, noe som er litt skummelt iom at småen har melkeallergi, og reagerer voldsomt på kumelk. Mest sannsynlig er det jo ikke spor av melk i de forskjellige grøtene, men tør ikke ta sjangsen. Synd, siden jeg ikke har spes stor frihet til å velge grøt, det blir liksom bare den typen....
blockarella Skrevet 22. mars 2009 #7 Skrevet 22. mars 2009 Her i huset går det i Nestles Havregrøt med banan og aprikos (tror jeg?), og lillegutt er veldig fornøyd med den. Har hatt litt sviskemos i noen ganger da han har strevd litt med hard mage, og da liker han den enda bedre, hehe... Tenkte også endel på det med at grøten smaker søtt, men han likte hverken risgrøt eller maisgrøt (4 mndr) særlig godt. Så trøster meg med at grønnsaksmos også går ned på høykant, så satser på at han også vil spise usøtet mat i fremtiden... :-)
-trollemor- Skrevet 22. mars 2009 #8 Skrevet 22. mars 2009 begynte med en maisgrøt, nestle 4 mnd. Gikk veldig bra, så mistet hun interessen. Det var en ukes tid før hun var 6 mnd, dager før hun var 6 mnd, hadde jeg en dag uten noen ting, kun mm. dagen etter fikk hun da havregrøt med banan og aprikos. Blandet i banan i grøten både i denne og maisgrøten. Men etter noen dager var det nekt... Så da har det vært litt prøvind på forkjellige grøter. Nestle frukt, det er vel hvetegrøt? Prøvde å blande i eple og banan. Men lite suksess egentlig,,,, Så nå om dagen får hun havregøt banan/aprikos til frokost med frukt (skjeen må duppes i fruktpure for at det skal gå nedpå...) og til kvelds får hun havregrøt naturell, den er det mye mer havre i enn den til frokost (ca 70 % havre) og den metter vel mer mener jeg... Og der må jeg også dyppe skjeen i fruktpure. Om dagen er den store favoritten pære og arpikospure!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå