Gå til innhold

Betaler jeg ikke litt mye skatt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har årslønn på 265 000 kr. + 0S på 45 000 kr. året.

Jeg betaler 30% skatt. Men jeg skal jo skatte i skatteklasse 2.

Høres det mye ut, eller passe?

Fortsetter under...

Skrevet

Syns det høres passe ut.

Men du kan sikkert få ned skatteprosenten siden du er alenemor, ganske mye også tror jeg. Skal ikke si for sikkert da, men hør med skattekontoret.

Du kommer sikkert til å få igjen en del på skatten nå :)

Skrevet

kommer an på om du har mye lån også. du trenger ikke skatte så mye om du har høye boliglån. er ikke alenemor selv, så er ikke sikker på hvor mye skatteletta utgjør i forhold til det.

Skrevet

Du skatter nok i overkant ja. Tipper du får en god slant igjen på skatten:)

Skrevet

Om du ikke har boliglån, skatter du ikke spesielt mye. Du kan regne ut dette nøyaktig ved å gå inn på www.skatteetaten.no - og "enkel skatteberegning". Legger du inn hovedtallene her vil du få et relativt nøyaktig estimat.

Likningskontoret som utsteder skattekort, gjør dette på grunnlag av inntektsopplysninger fra din arbeidsgiver. I tillegg er det slik at bankene, Lånekassen osv innrapporterer gjeldsmengde og hvor mye du har betjent i renter det siste året. Alle disse opplysningene legges til grunn for utstelsen av skattekort året etter, og med mindre det skjer store svingninger i lånerenter eller inntekten din endrer seg mekbart, vil du stort sett aldri skatte altfor mye eller altfor lite.

Har du mer avansert økonomi, for eksempel om du er selvstendig næringsdrivende, er virkeligheten en annen.

Du sier i innlegget ditt at "jeg skal jo skatte i skatteklasse 2". Oppfattet det som im du ikke er sikker på om du faktisk gjør det. Har du fått barn i år, er du selv ansvarlig for å gi beskjed til Likningskontoret om dette. Dette kan du enkelt gjøre vi de elektroniske sidene til Skatteetaten - evt fra www.norge.no. Logger du deg inn her, kan du enkelt beregne og få tilsendt nytt skattekort.

Skrevet

Nå er dette for i år da, så blir ikke før neste år jeg evt. får igjen. Men syns bare det virket litt mye. Snakket med skattekontoret, når hun regnet på det så syns hun også at det kanskje var litt mye. Men hun sa at de kunne ikke sette ned skatten, bare opp.. ?

Annonse

Skrevet

Jo, har gitt beskjed om skatteklasse 2.

Takk for svar forresten! Hehe får vente å se til neste år! :o)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...