Gå til innhold

noen som har fått beskjed om å ha mistet den ene, men likevel fått to?

Sarah & Marcus mamma

Anbefalte innlegg

jeg fikk beskjed i uke 6 at jeg antakelig har mistet den ene tvillingen..

eller først gratulerte hun oss med tvillinger etter utvendig ultralyd..

så ville hun ta innvendig også forsikkerhetsskyld.. og da trakk hun d litt tilbake.. det var kun en plommesekk mente hun.. hun fant et hjerte.. men det var noe bak der også, som hun egentlig ikke klarte å finne utav... men hun endte med å si at jeg nokså sikkert hadde mistet den ene...

grunnen til mistanken er at jeg hadde stor mage i uke 6.. og livmoren min var nesten opp til navlen... har mormoren min er eneggede tvillinger, så jordmor mente at det var arvelig, og spesielt på mitt ledd..

deler eneggede tvillinger plommesekk?

hun mente symptomene mine skulle ble bedre, ettersom jeg hadde mistet den ene... men jeg synes egentlig bare de har blitt verre...;_)

det er enorm forskjell på symptomene mine denne gangen, iforhold til sist svangerskap...

dessuten har jeg ikke blødd eller noe slikt.. men har hørt at det trenger en visst ikke å gjøre...

får nok vente å se på ultralyd i uke 13... skal se da...

Fortsetter under...

Hm dette er vanskelig å svare på, min erfaring etter 4 ultralyder er at disse "ekspertene" som tar ultralyden rett og slett ikke kan nok og dermed blir informasjonen jeg har fått både mangelfull og "feil".

Jeg er absolutt ingen ekspert på området men reagerer på følgende i det du skriver;

I uke 6 er det vel akkurat på grensen til om man kan se hjertet slå eller ikke, så kan det hende at bare ett hjerte hadde begynt å slå?

I tillegg så er ikke eneggedhet arvelig (ifølge den informasjonen jeg har kommet over). Det er litt økt sjanse for å få eneggede tvillinger hvis du selv er enegged tvilling men utover det er det bare toeggede tvillinger som er arvelig.

Nå skal det vel også sier at ca hvert 8. svangerskap startet som et tvillingsvangerskap (de spontane uten innsetting av egg), hvorav "kun" hver 80. fødsel i Norge er en tvillingfødsel, så det er mye vanlige enn vi tidligere har trodd at svangerskap begynner med to, men at en eller begge fostre går til grunne før uke 12.

Ang. enegeethet og plommesekk vet jeg faktisk ikke, kanskje noen andre som vet? Jeg vet fortsatt ikke om mine er en eller toeggede men de ligger i hver sin fosterpose og hadde hver sin plommesekk.

Er det privat eller offentlig du har vært på UL? Syns det var litt rart at du må vente så lenge med å få svar, jeg trodde det var vanlig i det offentlige at man får ny time etter en uke eller to for å sjekke når tung er så usikkert som du beskriver her...

Livmoren opp til navlen i uke 6 har jeg aldri hørt om før, verken med 1 , 2 eller 3 inni der, det var uvanlig høye mål, hadde hun noen kommentar/forklaring til dette?

Nå er du kanskje mer forvirret enn du var før du skrev inn her men kanskje andre kan fylle inn bekrefte/avkrefte mine "sannheter" for deg :)

Lykke til!

takk for svar... ikke lett... må nok bare vente å se;_)

ja, d stemmer det med hjertet i uke 6... da hun først sa at jeg hadde to.. var det bare en med hjerte.. og hun sa den andre var noen dager mindre... men da hun tok innvendig ultralyd, trakk hun tilbake at det var to.. men likevell var det noe bak den andre som hun aldri fant utdav.. så sier hun bare tilslutt at de har nok vært to.. men det er nok ikke det nå lenger...

tror hun følte hun var ganske flau over å ha tatt feil først... og hun ville ikke si noe sikkert nå...

jordmoren jeg var hos var privat... hun jobber også noe på fødeavdelingen.. det var på collusseumklinikken i stavanger..

moren min sa at eneggede tvillinger ervel ikke arvelig, for det hadde hun og hørt. men jordmoren sa at det var arvelig..rart det der..;-)

jeg skal ha den ordinære ultralyden i uke 14.. fordi da vi bestillte trodde legen jeg var lenger på vei... så får bare vente... 1 mnd til...

livmoren min var nok ikke helt opp til navlen... men høy var den..men du kjente den godt utenpå magen i uke 6... da skal den jo være langt nede, d skal ikke kunne gå ann å kjenne den i d hele tatt...

det var nok pga livmoren min var stor, at jordmoren mente at jeg hadde hatt to... men da må jo nettopp den ene ha dødd, ellers hadde vell ikke livmoren min ha vært så høy da.. siden som du sier mesteparten vet ikke at de har tvillinger i begynnelsen... men da kan de jo ikke ha rukket å fått stor livmor og stor mage...ellers hadde vel de og reagert..

får nok bare vente å se...;-)

det er iallefall et svangerskap av annen klasse dette, enn d første..;_)

håper jeg blir bedre etter hvert;_)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...