Gå til innhold

Jeg synes egentlig det er litt frekt å kalle opp unger med bare en bokstav.

Anbefalte innlegg

Jeg synes egentlig det er litt frekt å kalle opp unger med bare en bokstav. Du heter Bea etter mormor som heter Borghild. Da sier du egentlig at Borghild er så stygt navn at du bare vil bruke B'en. For det første synes jeg ikke det kan kalles oppkalling og for det andre så er det litt frekt.

Fortsetter under...

Nei da synst eg faktisk ikkje...

Me kallte opp Sander etter Sølve og Sverre...

Eg synst da er koseleg når da blir kalla opp uansett om ein heiter det samme,eller om da e berre ein bokstav....

Men da er godt me ikkje er einig om alt her i verden!!

I forrige generasjon var det helt vanlig å kalle opp med bare første bokstav. Ikke noe frekt med det :)

Navnemoten og smaken forandrer seg jo med generasjonene, så at vi vil kalle opp bestemor med et navn vår generasjon syns er fint, er da bare naturlig. Skal vi kalle opp med hele navn, leter vi gjerne lenger bak i generasjonene.

Ja, det var vanlig i "gamle dager". Jeg har en onkel som heter Gudmund som er oppkalt etter en Grete...! Det synes jeg er å dra det litt langt - hvis man skal kunne kalle det oppkalling.

Navnet skal være likt eller tilnærmet likt - som Martine etter Martin, Kristin etter Kristian eller Hans etter Hansine.

Johan etter Johannes går også.

Sikkert koselig tanke - men ingen i verden ville skjønt hvem det er oppkalling etter såfremt du ikke påpekte det selv.

Sander etter Sverre for eksempel, hadde jeg aldri ansett som oppkalling. Hadde bare tenkt at det var rene tilfeldigheter som førte til at det ble lik forbokstav.

Men hver sin smak!

Jeg synes ikke man kan kalle det oppkalling da, så sant man ikke har snakket om at man SKAL ha oppkalling. Farmoren min heter Liv, men hvis jeg hadde kalt datteren min Olivia eller Vida (betyr ''liv'' på spansk), ville jeg ikke gått rundt og sagt det var oppkalling. Dette kunne jo egentlig vært oppkalling, men jeg er ikke så ''into'' akkurat det der..

Annonse

bestemødrene her i gården ville ihvertfall ikke synes at det var oppkalling i det hele tatt hvis vi bare tok forbokstaven... (det står i navneboka mi at det er det da...)

da vi diskuterte navn første gang forandret vi to bokstaver i et navn vi tenkte vi skulle oppkalle etter, da jeg sa det til min mor kunne hun ikke skjønne at det skulle være oppkalling...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...