Gjest Bjørnen Collargol Skrevet 20. mars 2009 #26 Skrevet 20. mars 2009 Jeg synes det er helt greit! Det er opp til hver enkelt hva man skal ønske seg. Er det ikke slik at man trenger mye småting, men kanskje vil ha penger for å betale for bryllupet evt bryllupsreise e.l. så synes jeg at det er helt i orden.
Gjest mphs Skrevet 20. mars 2009 #27 Skrevet 20. mars 2009 Nei men jeg kan mene noe uten at jeg trenger å diskutere det i det vide og brede. Og ja jeg mener det blir helt feil å ønske seg penger for å få egenkapital til hus, men det er bare meg. Dere gjør som dere vil. Som du ser er det mange som ikke mener det samme som meg. Om jeg hadde blitt innvitert i det bryllupet hadde jeg kjøpt en gave, men det er ingen som sier at dere ikke kan bytte gaven om det går. Jeg kjøper ikke alltid gave etter noen ønskeliste heller. Jeg gir gave for at jeg vil gi og ikke for at jeg må.
reven37 Skrevet 20. mars 2009 #28 Skrevet 20. mars 2009 Helt enig med bla "Marina" her. Vi giftet oss i august i fjor. og gavelisten var et "hot" tema. Mange diskusjoner med flere av familiemedlemmene våre som mente det var hårreisende at vi skulle ønske oss penger. Det ble mange "hint" om at dette var jo eneste sjansen vår til å samle opp dyrt service, dyre glass osv osv. For det første så er det ikke helt oss å ha et råflott service til mange tusen kroner ( alternativt div glass). Det er jo dessuten ikke vår siste sjanse til. å evt samle opp slike dyre gjenstander. Vi er i midten av tredveårene. Det kommer mange store anledninger i årene som kommer ( forhåpentligvis ) 40,50,60 års dag, bryllupsdager osv osv. Vi giftet oss godt etablert. Hadde det meste man trenger i et hjem. Vi har i tillegg en god økonomi så hvis det er ting vi ønsker oss føler at vi trenger til en " normal " pris så kjøper vi det. Gidder liksom ikke vente 6 mnd til jul for å ønske oss en grøtpanne til 400 kr hvis vi "trenger" det. Til bryllupet hadde vi lyst å ønske oss penger slik at vi kunne kjøpe oss litt mer ekstravagante ting som vi vanligvis ikke hadde tatt oss råd til å kjøpe. F.eks en ekstra stoor gassgrill, ny seng, ny salong, bryllupsreise osv osv. Man kan jo ikke bare føre opp gaveønsker i flere tusenkroners klassen. Min søster sa så fint at jeg gidder ikke gi dere penger så dere kjøper ny kalesje til båten. så selger dere båten om to år og så er gaven vår borte. Skjønner jo tankegangen hennes, at hun har lyst å gi noe som varer. MEN hvis vi hadde ønsket oss et rådyrt service og hun hadde spyttet i x antall tallerkner, så kan jo de knuse....... Det endte med at vi satt opp en gjesteliste hos bla Tilbords med ønsker fra 100 - 1000 kr. Bare for å ha et alternativ til penger. Fikk 8 krystall lysestaker, 5 lykter, et "flott" blomsterete sengesett osv osv. Endel ble byttet, og det vi ikke kunne bytte har havnet i et skap. Er vel da egentlig bedre å gi brudeparet muligheten å slå til med noe de virkelig har ønsket seg men ikke har tatt seg råd til ???? !!!!!!!!!!
Silja FullFres McQueen Skrevet 20. mars 2009 #29 Skrevet 20. mars 2009 Hvorfor blir det feil, når det er det vi trenger mest? Og hvorfor hadde du gitt en gave, når vi mest sannsynlig ikke har behov for den? For at den skal bli stuet vekk i et skap? Slik at du får vist frem et poeng, med å være sær?
Gjest Skrevet 20. mars 2009 #30 Skrevet 20. mars 2009 I utg.punktet synes jeg det er helt ok! De fleste venter lenge med å gifte seg i dag og har bodd alene/sammen før den tid. Da har de jo alt kjøpt inn det meste av det som trengs. Mye av det jeg har sett som kommer på ønskeliste er mer "symbolske" gaver som er kjekke å få fra personer som betyr mye. Som foreldre, besteforeldre eller veldig nære venner. På en annen måte synes jeg dette med penger i gave blir veldig vanskelig. Skal du kjøpe noe kan du få noe som ser kjempefint ut til et par hundrelapper. Men skal en gi penger er det ikke like "moro" å gi "bare" et par hundrelapper heller. Hvertfall ikke om gavene skal åpnes offentlig og noteres for innsyn av andre gjester. Jeg føler det samme om gavekort. Jeg var i et bryllup en gang hvor det var et par litt oppe i årene som giftet seg. De hadde alt. På invitasjonen skrev de at de ikke ønsket seg gaver og at en heller kunne gi så og så mange penger (lurer på om de beregnet 100kr pr pers jeg?) som betaling for festen. De skrev invitasjonen på en slik måte at ingen følte seg snurt av den grunn, det var bare moro!!
Twintipp og himmelblå Skrevet 20. mars 2009 #31 Skrevet 20. mars 2009 Det synes jeg er helt genialt!! Da kan brudeparet selv kjøpe seg noe de ønsker seg, og slipper å stresse med bytting av gaver, gavelister osv. Ingenting hadde gledet meg mer enn gi brudeparet det DE ønsket seg. Jeg gir jo ikke på død og liv et glassfat med katter på fordi JEG mener at de skal ha gave, og ikke pengegave som de ønsker seg.
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 20. mars 2009 #32 Skrevet 20. mars 2009 At de heller vil ha ny sofa enn kakegafler.
Gjest mphs Skrevet 20. mars 2009 #33 Skrevet 20. mars 2009 ) God helg til deg også. Er du redd for at de som skal innviteres i bryllupet deres skal mene det samme som meg? Du får bare mene jeg er sær.
TurboPrinsessen:-) Skrevet 20. mars 2009 #34 Skrevet 20. mars 2009 Tenker ikke noe spesielt. I dag har de fleste det de trenger, og hvis ikke kjøper de det. Så hvorfor ikke ønske seg penger? Hvorfor ønske seg noe de ikke vil ha? Min søster gjorde det da de giftet seg for snart 15år siden. De følte så stort press fra andre; de "måtte" jo ha kaffesevice på ønskelisten. Nå har de da et service som står fint i skapet..
Silja FullFres McQueen Skrevet 20. mars 2009 #35 Skrevet 20. mars 2009 Hehe, nei det er jeg virkelig ikke Heldigvis så har nok gjestene våre såpass med vett at de skjønner at det er dette vi ønsker og trenger mest av alt, istedet for en krystallvase.. ;P
Gjest mphs Skrevet 20. mars 2009 #36 Skrevet 20. mars 2009 Har jeg ikke vett heller? Det var da virkelig som det tok av bare for at jeg ikke mente det samme som deg. Skulle jeg være uforskammet tilbake bare for at du ikke mener det samme som meg?
jordbær mathilda Skrevet 20. mars 2009 #37 Skrevet 20. mars 2009 Personlig foretrekker jeg å gi og få gaver. Men hvis det kun var penger på ønskelisten hadde jeg selfølgelig gitt det. Jeg syntes bare det med gaver er mer personlig,og jeg liker å finne ting som jeg ønsker å gi;))
Silja FullFres McQueen Skrevet 20. mars 2009 #38 Skrevet 20. mars 2009 Jeg sa ikke at du ikke har vet, sa jeg? Og det er helt greit for meg at du mener noe annet enn meg, jeg synes bare det er så rart å mene at man er grisk, fordi at man ønsker seg penger så man kommer litt nærmere drømmen om et eget hus, når man HAR alt det andre dill-dallet man bruker å få i bryllup. Og jeg synes oxo det er veldig rart at man hadde kjøpt en gave uansett om man VET at brudeparet ikke ønsker seg gave... Jeg mener ikke at man er grisk når man ønsker seg noe man virkelig trenger.
*Smiley* Skrevet 21. mars 2009 #39 Skrevet 21. mars 2009 Vi ønsket oss penger så vi kunne dra på bryllups reise. Er glad vi fikk muligheten til å dra på det, det var helt topp og en gave som absolutt varer for livet. Hender vi sitter og mimrer om alt det fine vi opplevede. Da vi kom hjem , hadde vi fortsatt en del penger igjen , som vi brukte på nyttige ting.Brukte ikke ei krone på tull.Passet på at alle pengene gikk til tur og evt gaver. Noen vil ikke gi penger til reise ,men gavekort.Vi kunne ikke ønske oss gavekort fordi vi skulle kjøre bil i Europa. Bryr meg ikke hva andre syns om det. Hadde en kjempeflott bryllupsreise og har mange flotte minner .Den beste bryllupsgaven vi kunne fått:)
Gjest Skrevet 21. mars 2009 #40 Skrevet 21. mars 2009 Jeg synes det er en tanke frekt. Jeg ville aldri gitt penger.
Gjest Skrevet 21. mars 2009 #41 Skrevet 21. mars 2009 Hvorfor er det frekt? Hvis det er det de ønsker seg og trenger. Jeg trenger ikke fat, glass, bestikk, servise ol., men jeg trenger penger til f.eks bryllupsreise. Ville du ikke heller gi noe de blir virkelig glad for, som de ønsker seg?
Gjest Sekretøsa Skrevet 21. mars 2009 #42 Skrevet 21. mars 2009 Jeg så gavelista til ei venninde, og må si at det er passe frekt både å ønske seg penger, og detaljorientere alle gjestene om hvor de skal kjøpe, hvor mye det koster, hvilket merke, osv osv. Så ja, jeg syns det er litt småsært
Gjest Skrevet 21. mars 2009 #43 Skrevet 21. mars 2009 en ønskeliste er ingen bestillingsliste. Man _ønsker_ seg noe, så er det opp til giveren hva han/hun har kyst til å gi. Ved å ha kun ett ønske blir det til at man i realiteten tigger om penger. Ved å ønske seg penger synliggjør man veldig hva folk faktisk gir, jeg kjenner flere som har følt det direkte pinlig i bryllup da beløpet ble sirlig skrevet ned i en bok alle kunne se i. Bryllupsgaver skal jo være en starthjelp til brudeparet. Hvis de har vært etablert i mange år, synes jeg løsningen til et vennepar av meg var fin. De ønsket seg donasjoner til et veldedig formål.
Thea Skrevet 21. mars 2009 #44 Skrevet 21. mars 2009 Synes ikke det er frekt i det hele tatt. MEN jeg føler litt press til å gi mye eller like mye som alle andre. Hvis de ønsker seg gave kan en finne fine gaver eller tilbud uten at det koster så veldig mye. Må legge til at jeg er ikke gjerrig - er glad i å gi gaver og bruker mye tid på å finne noe jeg tror vil passe - men har ikke så god råd. Omtanke er viktigere enn pris - men det blir litt vanskelig m pengegaver.
prekæs Skrevet 21. mars 2009 #45 Skrevet 21. mars 2009 Greit. Så slapp jeg som gjest å bry hue mitt med gave. Gir gjerne penger, og er vel selv såpass umulig å handle til at jeg ville satt pris på penger selv.
Alba44 Skrevet 21. mars 2009 #46 Skrevet 21. mars 2009 Jeg liker best gavekort. Vi ønsket oss det, og fikk en god del. Syns det er veldig greit å gi bort også.
CB-BabyBoy Skrevet 21. mars 2009 #47 Skrevet 21. mars 2009 Jeg er delt her; for oss var bryllupsgavene vi mottok minner fra den flotte dagen og ønsker man seg penger for å betale strømleia, da blir det feil for meg. Men vi sa slik at for oss var bryllupet om å skape varige minner, så derfor ønsket vi oss penger slik at vi kunne reise. Dvs skape minner sammen. Vi er like takknemlige for dette fordi vi kan tenke tilbake på disse turene og få litt "bryllupsfølelsen" igjen fordi vi brukte kun de pengene. Så derfor betyr det veldig mye for oss. Vi gav ettertrykkelig beskjed om dette når folk spurte og den generelle tilbakemeldingen var at det var et fint ønske. Når det er sagt så samler vi også på et servise som vi også fikk deler til. Dvs litt for enhver smak. Så det kommer veldig an på hva man ønsker seg pengene til.
Mrs.HvorErNøkleneMine? Skrevet 21. mars 2009 #48 Skrevet 21. mars 2009 Jeg tenker at de heller ønsker seg større/dyrere ting enn et kakefat eller en vase. Man kan liksom ikke sette opp "dobbelseng kr 25000" på ønskelista heller da..
Himmel og hav Skrevet 21. mars 2009 #49 Skrevet 21. mars 2009 Jeg synes det ikke er så greit. Ihvertfall ikke hvis det er det eneste på ønskelista. For det første så synes jeg det er mye vanskeligere å finne ut hvilken sum vi skal gi enn hvis jeg kan gå å kjøpe noe som er flott. Jeg er også helt enig med det Thea skriver, at det er vanskeligere for folk som ikke har allverdens med penger å komme unna med en akseptabel pris på gaven. For det andre, så er jeg glad i å legge mye omtanke i gaver til dem jeg kjenner, slik at gaven blir personlig og koselig både å gi og få. Det er ikke så lett med penger, de er nå engang det de er, liksom... For det tredje så har jeg vært i bryllup hvor paret har ønsket seg penger eller gavekort, hvor jeg har opplevd at gjester åpenlyst sto og sammelignet hva folk hadde gitt, himlet med øynene over de som hadde "bommet" på gjennomsnitttet og gitt lite(det blir jo som å gå skirenn på idealtid!), og skrøt av dem som hadde gitt mye. Jeg var sjeleglad den dagen for at vi hadde tatt i litt ekstra og lå litt over snittet... Men om folk skal ønske seg penger, og det er det eneste de har på ønskelista, så setter jeg som giver pris på at de i det minste oppgir hva de ønsker seg penger til, og at det er noe spesielt, som bryllupsreise, kunst eller lignende, eller at de ønsker seg gavekort et spesielt sted. Jeg synes det er litt stusslig at å tenke på at bryllupsgaven fra oss ble til karbonader og wc-rens, det synes jeg ikke er greit.
Koseklompen Skrevet 21. mars 2009 #50 Skrevet 21. mars 2009 Hva er det å tenke om dem da? Ønsker de seg penger til bryllupsgave så ønsker de seg penger til bryllupsgave. Verre enn det er det ikke.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå