Gå til innhold

Ernæring 7mnd: Spiser alt! Unntatt grøt...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kid'en begynte med grøt når 4 mnd, tok en evighet å få i ham en skål selv etter 2 mnd med prøving. Etter jul har han spist brødskive til lunsj eller frokost hver dag (med leverpostei, makrell i tomat eller kaviar), grøt til lunsj eller frokost, tilnærmet vanlig middag og velling på flaske før han legger seg. Får en liten flaske mme som mellommåltid 1 gang om dagen hvis han ønsker det.

Han sluker glatt en hel brødskive og en hel fruktpurre på ett måltid, men når jeg gir grøt spiser han 4-5 skjeer og vil ikke mer. Tar jeg frem et alternativ (frukt, brødskive eller melkeflaske) går det rett ned, så han stopper ikke fordi han er mett, men antakelig fordi han ikke er noe glad i disse grøtene. Jeg har prøvd 4 ulike typer... Middag i "voksenkonsistens" i mindre biter er også MYE mer populært enn most middag, og ferdigmiddag på glass nekter han - så ting med skje er i det hele tatt lite populært (har ingen tenner, men mat får han definitivt i seg :-))

Kan jeg slutte å gi grøt??? Er brødskive med sunt pålegg et fullgodt alternativ? Han spiser mye frukt og rikelig med grønnsaker + kjøtt eller fisk + potet/ris/pasta til middag, men pålegget er det jo lite grønnsaker i. Velling fra flaske om kvelden går greit, men det er jo lite grøtpulver i. Er det stor risiko for feilernæring med to brødskivemåltider om dagen i steden for grøt?

Noen som har peiling???

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...