Gå til innhold

Forbanna inkasso selskap, GOTHIA! Ikke vært borti lignende!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er som regel VELDIG flink å betale mine regninger.

Skulle selge noe på Qxl.

Qxl har sendt ut regning til min GAMLE mailadr. Noe jeg såklart tar på meg selv!

Får regning fra Gothia, om inkasse krav på rundt 150,-

Jeg kontakter qxl blabla, ikke lenge etter får jeg nytt brev fra Gothia.

Da har jeg betalt den regningen på 150,- men ett par dager forsent.

Jeg reiser på ferie i 9 dager, da ligger det 2 bev i min postkasse om at dem ser jeg har betalt men siden jeg var forsen må jeg betale enda mer.

Jeg kom hjem 15 Mars (da var fristen), betalte regningen 16 Mars, 17 Mars har Gothia registrert betalingen.

Men det var ikke godt nok, 2 dager forsent.

Så dem dobbler beløpet!

Regningen hos qxl var på 47,50,-

Jeg har til nå betalt 343,50,-

Gothia forlanger 295,18,- til fordi jeg var 2 dager forsen!!!

Jeg har ringt dem, men nei dem kunne ikke gjøre noe. Jeg må pent betale.

Qxl driter såklart i det siden dem har fått pengene sine for lenge siden.

Faens :((

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Æsj, jeg hater inkassoselskap!

Skrevet

Trodde ikke dette var lov jeg!

Har ikke vært borti noe særlig med inkasso greier heller da men... :((

Dette var utrolig kjipt.

Tenkte kanskje Gothia kunne se det litt med min eøyne siden jeg faktisk har prøvd å gjøre opp for meg, 2 ganger nå!

Og jeg har gitt beskjed til qxl også, når jeg fikk første inkassobrev om at jeg har fått ny mail adresse.

Det er sklart min egen feil at jeg ikke sjekket den gamle.

Men når jeg nå har betalt 300,- mer enn hva det egentlige beløpet var på, og må betale nesten 300,- til?

Det syns jeg er råttent!

Skrevet

De gjør som de vil. Om det er lov eller ei, vet jeg ikke. Vet bare at mange inkassoselskap holder på som dette. Noen går også så langt som å nekte for at du har betalt, og krever at du betaler hele dritten på nytt.

Skrevet

:((

Har sendt ny mail til Qxl om Gothia nå, ikke at det hjelper.

har også sendt mail til forbrukerrådet.

Syns det var noe dritt at ikke hun fra Gothia kunne være litt medgjørlig når jeg ringte dem.

Men hun skulle skrive at jeg hadde ringt da! herregud.... Som om det hjelper meg?

Og hun skrev at jeg skulle betale.

Har jeg noe annet valg?

Aldri mer om jeg bruker qxl! Grrrrr....

Skrevet

Jeg tror kanskje Gothia tar i litt vel her, det er endel frister som skal overholdes ved en inkasso sak. I tillegg så spiller det ingen rolle når pengene er registrert inn hos de, så lenge du kan bevise at det er sendt fra din konto den dagen så teller det.

Dette ble bl.a brukt i en forsikringssak; man betaler en fredag, huset brenner lørdag, selskapet registrerer ikke pengene før mandag. Men de tapte fordi kunden kunne bevise at de betalte innen da de skulle osv. Uansett det er datoen som DU betalte som gjelder, ikke Gothias.

Det stod noe om dette i dagens Aftenposten, du kan se om de har overholdt reglene her;

Dagens satser og frister:

1500 kr står ubetalt ved forfall.

Tidligst etter 14 dager kan fordringshaveren kreve purregebyr på inntil 59 kr – med minst 14 dagers betalingsfrist.

Har du fortsatt ikke betalt – og dermed overtrådt opprinnelig frist med 14 dager – blir du ilagt ytterligere 59 kr. Dette er inkassovarsel.

Regningen er kommet opp i 1618 kr.

Saken sendes nå videre til et inkassobyrå. Betalingsoppfordring – eventuelt kombinert med varsel om rettslig inndriving – sendes. Du ilegges nå et gebyr på 590 kr og får en ny betalingsfrist på 14 dager. De 112 første gebyrkronene over forsvinner.

Går det 14 dager over denne betalingsfristen, påløper det ytterligere et gebyr, slik at totalt inkassogebyr er på 1180 kr.

Regningen er nå kommet opp i 2680 kr.

Nytt forslag: Satsene reduseres, slik at den totale regningen etter inkasso vil bli på 2090.

Renter: Husk at det påløper renter på det opprinnelige fakturabeløpet fra den første forfallsdatoen og frem til du betaler hele beløpet.

Rettslig inndriving: Før rettslig inndrivning, skal man ha varsel. Dette kan stå i betalingsoppfordringen.

Dersom inkassokravet ikke er innfridd, finnes det to alternative veier videre.

Direkte inndriving av uimotsagte krav. Da kan man gå rett til namsmannen for utlegg.

Den andre måten er å ta ut forliksklage.

Et tredje alternativ er å vurdere å frafalle kravet.

Kilde: Forbrukerrådet

her er hele artikkelen; http://www.aftenposten.no/forbruker/pengenedine/article2985188.ece

Skrevet

Ifølge dette har jeg jo 14 dager på meg, riktig???

Den siste regningen har jeg fått 8 dager på meg til å betale..... hmmm....

Så om det er 14 dager frist, såburde jeg bare fått 2 regninger.

Men jeg har jo fått mange fler på 1 mnd.

TAKK TAKK :D :D :D Skal sjekke litt oppi dette nå :)

Skrevet

Og rentene er på hele 0,83,- !!

Så det er jo bare salær dem har plusset på her.

Skrevet

Hvis du kun har fått 8 dager så har de gjort feil ja. Jeg ville funnet frem alle papirer og forsøkt å lage en oversikt når fristene var, på den måten så ser du det lettere.

Når du har fått oversikten, så kan du sende en mail (send med levering og lesebekreftelse) og spør om hvorfor de ikke følger norsk lov :)

Du kan også forsøke å ta kontakt med Forbrukerrådet, de har en tlf tjeneste som er stengt nå, men åpner kl 9 mandag.

http://forbrukerportalen.no/seksjon/kontakt_forbrukerradet

Inkasso byråene lever godt på at folk frykter anmerkninger og problemer, tror de får inn mye penger de egentlig ikke skulle hatt.

Skrevet

Ringte inn igjen nå å spurte hvorfor dem ikke har overholdt 14 dagers fristene, men neida. Hun jeg snakket med nå kom opp med andre datoer.

Jeg sa jo at dem har forholdt seg til 8 dagers frister, hadde dem holdt seg til 14 dager slik dem skulle hadde jeg IKKE vært forsen.

Men neida, det kunne ikke hun forstå! SÅ SINNA :)) hehe....

Og at dem har ved ett tilfelle sendt ut 2 brev på knappe 9 dager, men dette nektet hun for nå når jeg snakket med henne.

hun andre sa helt andre datoer til meg? Skjønte ikke helt det der jeg nei.

Skrevet

Hvordan kan de komme opp med andre datoer når brev/krav du har mottat er daterte? De kan jo ikke motsi egne utsendte papirer!

Jeg vet at en sak skal stoppes dersom den bestrides, men litt usikker på om det gjelder her. Dvs om det gjelder kun om det er det opprinnelige kjøpet bestrides eller om det gjelder når sånt som dette skjer.

Hvis de mener at det er andre datoer som gjelder, så må de vel frafalle krav da?

Uansett ring de igjen og spør detaljert om hver enkelt ting, bruk headset slik at du kan notere alt mennesket sier (inkl navn), skriv ned tidspunkt for samtale også. Evt ring og spør hvilken mailadresse du skal bruke fordi da må de svare skriftlig og du får nye "bevis). Så ta kontakt med forbrukerrådet mandag, tror dette er en sak hvor du har betalt mye mer enn du må.

Jeg hadde sagt at så lenge de ikke følger norsk lov og ikke har orden i systemene siden, så kan de ikke forvente annet. Det er ikke kundene som skal holde orden på ting. Og sinna hadde jeg også vært :)

Ofte er det hensiktsmessig å innta holdningen "den jeg snakker med skal grine innen jeg er ferdig", det tar som regel ikke lang tid før de skjønner at du har vært ute en vinternatt før og ikke lar deg kue av et nek med altfor mye lissommakt.

Skrevet

Hun sa at dem hadde sendt ett brev den 2 mars, betalingsfrist 10 Mars.

Så kom andre brev med betalingsfrist 15 Mars.

Dvs 8 dagers frist, så 5 dagers frist.

Når jeg poengterte dette begynte hun bare å mase om at dette var vanskelig å forklare blabla.

Og endret plutselig datoen på når dem hadde sendt ut, og det plutselig bare var 1 brev.

Har sendt mail der jeg ønsker å få alle fakturaer, datoer, frister og beløp tilsendt.

Gitt beskjed om at jeg allerede har sendt mail til forbrukerrådet.

Gir meg ikke, nekter å betale den regningen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...