Anonym bruker Skrevet 20. mars 2009 #1 Skrevet 20. mars 2009 Hvilke symptomer gjorde at utredning ble igangsatt? Når skjedde dette? Og når fikk dere diagnosen? Lærer ba oss tenke i de baner.
Anonym bruker Skrevet 25. mars 2009 #2 Skrevet 25. mars 2009 kjenner en med asbergers syndrom, en form for autisme. Foreldrene merket at noe ikke var som det skulle fra barnehage-alder. Han lekte alltid alene, var mye "vanskelig" dvs han skulle alltid kverulere og ikke høre etter. Vanskelig med sosialt samspill med andre, lite øyekontakt og veldig opphengt i sine ting.
Anonym bruker Skrevet 20. april 2009 #3 Skrevet 20. april 2009 Jeg har et barn med aspergers. Lurte lenge på om hun hadde ADHD, og rådførte meg med lærer. Læreren mente at dette kunne jeg se helt bort i fra, og at hun ikke hadde noen problemer i det hele tatt. Hun hadde helt i fra spedbarnsalder større behov enn andre barn, var utrolig krevende i forhold til oppmerksomhet, og det å tøye grenser hele tiden. Var tidlig utviklet, og var flinkere enn de fleste barn på hennes egen alder, noen alderstrinn over. Løste konflikter med å slå andre barn, helt i fra 1 års alder. Var alltid den tøffe, den som aldri spurte andre voksne om hjelp, men ordnet opp selv. Skylte alltid på andre barn eller andre voksne når det oppstod en konflikt. Overdrev i forhold til situasjoner som hadde skjedd. Så aldri sin egen skyld oppi situasjoner. Måtte ha konkret beskjed, forstod ikke biledelig språk. Sa vi du kan hoppe ut på trampolina, trodde hun at hun skulle hoppe fra stua og ut til trampolina. Utnyttet seg alltid av "svake"mennesker. Må alltid ha strenke og firkantete regler. Er utrolig dyktig på skolen, flinkeste i klassen i alle fag. Ikke gym, fordi det er vanskelig for henne å samarbeide med de andre elevene. Er veldig kreativ, og veldig aktiv. Mange trenger alenetid, hun har ikke det samme behovet. Har heller ikke begrensninger når det gjelder mat. Spiser ustoppelig når det er mat hun liker. Kresen i klesveien. Rigid. Mye av dette jeg har ramset opp har blitt mye bedre med viten om at hun har aspergers. Vi har tilpasset oppdragelsen etter hennes behov. Bruker feks billedelig språk for at hun skal øve seg, det samme med sosiale settinger. Vi øver hele tiden. Det er mye jobb, men så moro å se at ting blir bedre:)
Anonym bruker Skrevet 11. mai 2009 #4 Skrevet 11. mai 2009 Min sønn fikk sin diagnose når han var fem år gammel. Bhg reagerte ingenting, så det var vi foreldre som dro igang det hele. Det var egentlig flere ting vi reagerte på, men framfor alt var han ofte veldig mye sint hjemme uten at vi kunne forstå hvorfor. Han vil bestemme alt, blir sint når noe ikke går akkurat som han vil. Han hadde tvangstanker ang klær og andre saker. Jeg følte ofte at han var litt utenfor/trakk seg litt unna i bhg selvom personalen hele tiden sa at alt gikk så bra. Han hilste aldri på noen, sa aldri hade og ikke takk. Pratet ikke med noen andre enn meg, og til viss grad pappan sin. Ikke engang farmor og farfar pratet han med. Leken hans var ikke så velutviklet. Han klarte ikke å leke like avanserte fantasi- og rolleleker som andre på hans alder. Iblant forsvant ord som han tidligere hadde kunnet si. Dårlig utviklet språk for alderen. Det er nok i hovedsak det vi reagerte på når han var fem år.
Anonym bruker Skrevet 18. juli 2009 #5 Skrevet 18. juli 2009 Autisme finnes i flere grader og former, så symptomene kan nok være forskjellige. Vi har en liten i familien som skal utredes for autisme/autistiske trekk nå. H*n er 2 år gammel og grunnen for mistanke om autisme er følgende: -Manglende språk og språkforståelse, sier ikke vanlige ting som "hei" og "hadet". Peker ikke, vinker ikke etc. -Liker best å leke for seg selv, liker å sortere og stable ting, blir veldig oppslukt av enkelte ting. -Ler og smiler uten at vi forstår hvorfor, men ikke når vi kiler og tøyser. -Liker ikke å løftes og koses med
sayed34 Skrevet 6. januar 2010 #6 Skrevet 6. januar 2010 Til dere som har barn med denne problematikken: Prøv melke- og glutenfri diett. Slå det opp på nettet, les om det og prøv. Jeg har to autistiske fettere, den ene kom på den dietten da han var elleve år og den andre da han var ca 20 måneder gammel. Han på 20 måneder var fullt ut autistisk, hadde alle symptomer på alvorlig grad av autisme, men er i dag "frisk", det vil si at han går på vanlig skole, har vanlige venner og fungerer så så i normalt. Man merker at han er litt snål noen ganger, men han gjør en hel masse testbatterier jevlig og kvalifiserer hverken for autisme eller aspergers. Det som synes å ha gjort en forskjell for ham er at han kom på denne dietten så tidlig. Barn som kommer på den senere blir sjeldent så bra.
Anonym bruker Skrevet 8. januar 2010 #7 Skrevet 8. januar 2010 Hei. Hvordan har det gått med han på elleve år da? Har han hatt noen positiv effekt av dietten..?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå