minlilletass Skrevet 20. mars 2009 #1 Skrevet 20. mars 2009 Kan noen hjelpe litt? Jeg bor i utlandet og spyr snart av legene, og folk generelt, her..... Jeg gir to groetmaaltider, litt fruktmos og middag av groennsaker. Han nekter mme, saa det blir litt vann fra kopp. Jeg ammer morgen, ettermiddag og foer legging. Her har de kun Nestlegroet med sukker, saa jeg proever aa lage selv. Har brukt mais, og naa rug, havre, bygg og hirse, og blander med mme. Har gitt Nestle om morgenen for aa vaere sikker paa at han faar i seg nok jern. Alle mener at ungen vil bli kjempetykk av saa mye groet, og at jeg heller boer gi mer kokte groennsaker. Ingen gir barna groet her, saa det er litt kultursjokk. Tenkte aa proeve broed etter hvert, men da hjemmebakt. Er det ikke vanlig aa gi to maaltider pr dag med groet? Mini veide 8,2 kg ved 6 mnd, saa han er stor.
Vannmelonen Skrevet 20. mars 2009 #2 Skrevet 20. mars 2009 Nå er gutten min 7 mnd og han spiser grøt til frokost, brødskive til lunsj, middag til middag og grøt til kvelds. Han får vann til måltidene, morsmelk når han våkner om morgenen, MME mellom lunsj og middag og til legging. Han er også en stor gutt, men helt normalvektig. Det er så koselig, for nå spiser vi alle måltider sammen og koser oss. Jeg spiser selv havregrøt til frokost, så da spiser vi det samme. Til kvelds får han Nestle..
<3 coccinelle Skrevet 20. mars 2009 #3 Skrevet 20. mars 2009 Mini er 6,5 mnd og får: mm om morgenen (7-8) mm + Nestle eller Hipp grøt om formiddagen (ca 12) (gjerne med banan i), mme etterpå før soving (ca 14)(har litt lite mm selv), Middag som jeg selv har laget og fryst i 4 tiden (foreløpig bare grønnsaker+ olje) av og til fuktpure, da drikker han vann, pupp etterpå, Nestle grøt til kvelds og mme. Litt pupp innimellom om ettermiddagen også. Her i Norge er det vel vanlig med såpass mye grøt ja. Men det er vel ikke rart de blir tykke hvis det skal være sukker i grøten. Min er 7,7 kg og 68cm forøvrig og ikke spesielt stor så da er vel ikke din det heller?
<3 coccinelle Skrevet 20. mars 2009 #4 Skrevet 20. mars 2009 Han spiser som regel ikke opp en hel porsjon med grøt (av 1dl væske). Er ikke spesielt storspist.....Middag liker han godt.
glam.mam Skrevet 20. mars 2009 #5 Skrevet 20. mars 2009 Hei, er jo artig aa hoere om andre med barn i utlandet da jeg selv bor i utlandet med barn.Datteren min er 8 mnd, men veldig tynn, og har naa faatt sjekket ut at hun har melkeallergi, uansett er hun sikkert genetisk tynn da begge vi foreldre er det og.Men jeg hadde aldri i mitt liv kunnet gaa med paa det din lege sier, aa gi gronnsaker.. Her hvor vi er, ammer man ganske lite og mange gir ungene mme fra foedsel osv.Jeg hadde veldig lite melk med begge mine barn,saa jeg maatte gi mme fort, selv om jeg absolutt helst ville ammet altsa. Og groensaker er det jo lite kalorier i, saa min datter gir jeg ogsaa masse groet og alt annet med kalorier i.Blir litt vanskelig naa med den allergien.Klart at barn ikke blir tykke av groet naar de er saa smaa, da bruker de jo masse energi paa aa vokse etc.Lurer paa hvilket land du er i?Her hvor vi er, er det faktisk omvendt, jo mere barna spiser, jo bedre!Altsa saa lenge de spiser og ikke blir fete, gjor det vel ingenting? Her gir vi ogsaa velling som mellommat dersom barnet ikke legger paa seg, og groet til morgen og kveld.Dette er i Sor-Europa. Saa jenta min faar naa groet til frokost, frukt som tidlig lunch, middag som er gronnsaker med kjott, mellommaaltid igjen, ogsaa kvelds, da gjerne groet eller enda en middag.Synes ikke det er stor forskjell paa dette landet og Norge, man er veldig flinke med barn, endel strengere ja, men hyggelig ogsaa:))
Frøken Freken Skrevet 20. mars 2009 #7 Skrevet 20. mars 2009 Snuppelure får Frokost - mme lunsj - grøt og vann og litt sviskemos middag - mme og smaksprøver av middagsglass (som hun ikke liker) skal heller begynne å lage selv, men pappaen hadde kjøpt ørten glass osm han insisterer på at vi skal gi. kveldsmat - grøt m frukt og vann på sengekanten mme Hvis barnet er overvektig er det en god ide å stramme inn på grøt, søsteren min fikk beskjed om dette på helsestasjonen, og hun har store barn. Jenta mi har lagt godt på seg etter vi begynte med grøt, skal på kontroll torsdag og jeg er spent på om hun nå har gått opp en percentil, eller om hun er på samme kurve. Hun har aldri vært spes glad i mme. Nå virker det som om hun er grøtlei, for uten frukt i grøten vil hun ikke ha.
bønni Skrevet 20. mars 2009 #8 Skrevet 20. mars 2009 Frøken Freken- hvor mye vann får ungen din i seg til grøtmåltidene? Og hvordan serverer du vannet? Jeg gir også grøt og mme og litt mm. Vi har ikke helt dreisen på vann ennå.
minlilletass Skrevet 20. mars 2009 Forfatter #9 Skrevet 20. mars 2009 Det er godt aa se at det er vanlig med groet to ganger for dagen... Blir jo litt gal naar "alle" mener vi gjoer noe galt. Hirse er kun fuglemat her, saa etter en reaksjon fra en annen mamma toer jeg ikke nevne det mer, hihi. Jeg bor forresten i Soer-Amerika. Komisk, for her gir de ettaaringer sjokoladekjeks saa mye de vil ha, cola, saft, og ja, jeg har sett at en paa 1,5 aar smakte roedvin. Kun en appelsinjuice i hele butikken er uten tilsatt sukker, og den koster 20 kr, som sikkert ville tilsvart ca 60 i Norge. Jada, men groet blir man tykk av. Jeg spiser mye grovt broed, og alle er veldig overrasket over at jeg er tynn, man blir jo saa fet av broed. De skjoenner liksom ikke forskjellen mellom butterdeig og grovbroed. Legen mente at jeg bare skulle gi mme og to middager pr dag. Jeg proevde tappert aa forklare at mini ikke liker mme og ikke tar flaske, men det skjoente han rett og slett ikke, og mente jeg bare skulle la han gaa uten mat saa spiste han det til slutt. Det er til aa graate av.... Naa skal vi skifte lege saa faar vi se. Faar nok bare kontrollveie tassen litt noeye, og eventuelt kutte ned paa mme i groeten. Jeg gir forresten vann fra tutekopp, og naa mini drikker naar han er toerst, ellers bare leker han med tuten. Har hoert at babyer skal haa 100 kcal pr kg, saa det er vel bare aa regne ut, litt vanskelig aa beregne hvor mye pupp utgjoer, jeg vet jo ikke hvor mye han faar i seg.
minlilletass Skrevet 20. mars 2009 Forfatter #10 Skrevet 20. mars 2009 + at alle legger barna mellom 22 og 23 paa kvelden, saa de synes vi er spinnville som legger tassen mellom 19 og 19.30. Det er vel som om noen i Norge skulle lagt babyen kl 15.... Det er ikke lett aa tilpasse seg i et annet land gitt! Merker jeg har blitt litt mer var for kommentarer naa etter jeg ble mamma....
<3 coccinelle Skrevet 21. mars 2009 #11 Skrevet 21. mars 2009 Skjønner at det er vanskelig - særlig det med leggetiden. Men det er vel ikke noe galt i å gi middag i stedet for grøt hvis det er enklere å få til der du bor? Det er vel det de allerfleste land gjør. Var au pair i amerika (USA) selv og der ga de også potet, brokkoli,avocado, og etterhvert pasta (litt større enn 7 mnd da). Ellers har vi reist mye i Europa og Asia med ungene og jeg er helt enig i at det er håpløst med de søte kjeksene og grøtene. Hvis du i det hele tatt finner grøt da! Tror kanskje jeg hadde gitt to måltider med grønnsaker i hvert fall. Ellers får du få noen i Norge til å sende noen grøtpakker ;-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå