Gå til innhold

Har far mer permisjonsrettigheter?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

-I forhold til vaginal fødsel? Det har han ikke, og lønna permisjon kommer også an på om han jobber i staten/kommunen eller privat. Det er mange fedre i privat sektor som ikke har rett på perm med lønn to uker etter fødsel, bare to uker uten lønn.

Min erfaring er at det kan være lurt å ha noen du liker hjemme hos deg de første dagene og kanskje den første uka etter keisersnittet, dersom mannen din ikke er hjemme da. Synes jeg brukte så pass mye tid bare på personlig hygiene etter keisersnittet at det var greit å få litt hjelp med ungen. Litt skjelven og medtatt var jeg også de første dagene etter at jeg kom hjem fra sykehuset (mista mye blod), så fint å ha min mor der da!

Enig med Emblaa her - samboeren min hadde faktisk fri (permisjon og ferie) i fem uker etter fødsel, det er jo luksus! Jeg hadde ikke trengt ham hjemme så lenge, det var mange årsaker til at det ble slik. Jeg kom hjem fra sykehuset på dag fire, og var ganske medtatt, med spinalhodepine og mye smerter. Den første uka etter at vi kom hjem gjorde samboeren min ALT med barnet, selvsagt bortsett fra amminga. Etter dette tok jeg gradvis over bleieskift etc. Tror det er kjempelurt å ha noen hjemme hos deg i alle fall den første uka etter at du kommer hjem fra sykehuset dere ikke har råd til at mannen evt er hjemme i ulønnet perm - er du heldig trenger du ikke så mye hjelp, men det er farlig å regne med det.

Jeg hadde aldri i verden kunnet dra hjem fra sykehuset såpass tidlig uten samboeren min. Hadde jeg bodd alene, uten hjelp fra noen, hadde jeg måttet være innlagt på sykehuset i minst 5-7 dager til.

Takk for svar :)

Han får 1 uke med lønnet permisjon. Den tar han ut f.o.m. 31. Mars, den dagen KS er, og så har han påskeferie f.o.m. 3. April, så det overlappes litt egentlig, så den er jo grei. Får noen dager ekstra.

Eller ville dere heller anbefalt at han ikke tok permisjonen før etter påskeferien er over? Visst man kan dryge denne permisjonen så lenge etter fødsel da. Og da får jeg ikke han hos meg fullt, før 3 dager etter KS.

• 2 måneder senere...

Det BURDE de hatt rett på. Etter en operasjon trenger vi mødrene mye mer ekstra hjelp, og er avhengig av å ha noen (hels pappaen) hos oss for å klare oss i det daglige. Synes fedrene burde fått minst en ekstra uke i permisjon ved et keisersnitt på barnemammaen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...