Frøken Freken Skrevet 20. mars 2009 #1 Skrevet 20. mars 2009 Ja ha - mens dere har skrevet om nattavvenning har jeg smilt for meg selv og tenkt på hvor heldig jeg har vært siden snuppelure har sovet fra 19 til 7 i månedsvis. Nå har dette snudd. Hun våkner på natta og er ikke interessert i å sove. Jeg har hørt at vann skal være løsningen, hun drikker litt - men sovner ikke. Det eneste som kan hjelpe er å gi henne en flaske mme. Hun spiser nå to grøtporsjoner til dagen. Jeg har tenkt på om det er grøten som gjør henne tørst. Ville tenkt at maisgrøten ikke mettet så bra som havregrøten hun får nå - og da er det vel ulogisk at hun plutselig våkner etter å ha skiftet? Hun våkner uansett om hun har sovet mye eller lite på dagen. Noen som har tips?
Isabella12 Skrevet 20. mars 2009 #2 Skrevet 20. mars 2009 Min erfaring er at søvnrytmer/vaner kommer og går, og et det vanskelig å finne ut hva som gir utslag. Her er det denne uken full kollaps med mange oppvåkninger igjen etter tre måneder hvor han har sovet natten gjennom (han er 11 måneder).
Mor Løvehjerte Skrevet 20. mars 2009 #3 Skrevet 20. mars 2009 Ja, den som ler sist, ler best! : )))))) Neida, skal ikke være slem! (Jo, men bare litt) Det sies at det er vanlig at de begynner å tulle på natta når de er et halvt år gamle (hørt av venninne som har hørt det av sin hs). Det kan skyldes alle sanseinntrykk, aktiviteter m.m. de har hatt i løpet av våken tid. Du gjør rett i å tilby henne vann. Ellers ville jeg fjernet uroer og leketøy hun evt. måtte ha tilgjengelig i senga, siden dette kan bidra til at det er enda kulere å være våken. Det er fortsatt viktig med nok søvn på dagen (søvn avler søvn...blablabla), og så ble det skrevet på sovecoach.dk (før man må logge seg på der), at for tidlige oppvåkninger kan skyldes av barna legger seg for sent. Hun er jo ellers stor nok til å spise middag i tillegg til to grøtmåøtider. Her har vi akkurat begynt med et lite, 4. måltid, nemlig lunsj, og vesla er snart 7,5 mnd.
Idun Skrevet 20. mars 2009 #4 Skrevet 20. mars 2009 Jeg har hatt en prat med Karin Naphaug i dag. Skal referere fra den i en egen tråd når jeg får tid litt senere. Ikke så mye revolusjonerende kanskje, men interessant nok. Kanskje du også får noen tips.
Frøken Freken Skrevet 20. mars 2009 Forfatter #5 Skrevet 20. mars 2009 Hun legger seg klokka 19, og har ingen leker i senga. Ble så skuffet da jeg så at sovecoach nå ikke er gratis lenger! Skal fortsette å gi vann - men betyr dette at hun ikke bør få mme om natta?
Mor Løvehjerte Skrevet 20. mars 2009 #6 Skrevet 20. mars 2009 Sovecoach.bd (du husker hvor jeg bor?: ) poengterer: Klokka 19 er helt perfekt det! Men hvis hun henger med hodet halv syv, så er det ingen skam å bysselalle da. Jeg tror jeg hadde gått på veggen, men hvis du vet at hun ikke har trengt mme på natta siden hun var knøttliten, så ville jeg prøvd uten. Kanskje litt mer tyngre fordøyelig mat (gr.saker + kjøtt) kan hjelpe på? Hva vet jeg? Dustete at man skal betale på den siden. Skulle jo ha kopiert alt de skrev.
Mamacita og Sebastian:) Skrevet 20. mars 2009 #8 Skrevet 20. mars 2009 Samme problemet med min som er nå 7 mnd...han sov gjennom hele natten og nå...våkner 3 ganger og skal ha mme. Hvis jeg ikke gir det til han gråter han til han kaster opp..og fortsetter å gråte etter det. Så har gitt opp hele greiene og gir han melk. Før våknet han 8 på morgen og nå 5.30!!! Så er rett og slett trøtt i trynet hele dagen jeg..
Frøken Freken Skrevet 20. mars 2009 Forfatter #9 Skrevet 20. mars 2009 Høres ut som vi er utsatt for samme terroren, da - mamacita! Sovecoach.bf er gratis,. håper jeg? Klart jeg husker hvor du bor - kjenner jo idetntiteten til halve dib nå!
Mor Løvehjerte Skrevet 20. mars 2009 #10 Skrevet 20. mars 2009 Faktureringa går over statsbudsjettet. ; ) Grunnen til at du kjenner identiteten til halve dib, er fordi halve dib flaskemater. Sånn! Nå får jeg de med velfungerende pupper etter meg. : )
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 20. mars 2009 #11 Skrevet 20. mars 2009 Velkommen inn i klubben, Reka! Det er sånn det er å ha baby vettu (MÅTTE bare si det, selv om jeg vet at du ikke liker å høre det. Og jeg er jo en smule misunnelig på det lille "luksusproblemet" ditt hehe;) Men, jeg kan jo bidra litt også, ikke så mye m tips kanskje, men ved å fortelle at dette har også begynt å skje her i heimen de siste par ukene. Hun våkner, er LYS våken, men ikke særlig sulten. Får henne ikke til å sovne igjen uten å tilby flaska, men hun drikker vanligvis svæært lite, sier seg ofte fornøyd m 30 ml el noe sånt, også må jeg "lure" inn 50 til. Da sovner hun som regel igjen rimelig greit, men ikke så lett som i gamle dager, da hun sovna omtrent før hodet nådde puta..Jeg har nærmest resignert, og innsett at babyer er noen forunderlige vesener, som det ikke alltid er like lett å forstå seg på, og som ikke alltid synes det mamma vil er en god ide (som å SOVE på natta f.eks, aaargh...)
Mor Løvehjerte Skrevet 20. mars 2009 #12 Skrevet 20. mars 2009 Sto i dusjen nå, da jeg plutselig kom på: TENNER!! Vesla her fikk sine to første da hun var 5,5 mnd., og det var et lite mareritt å sove noen uker. Begynner å tro jeg er en smule gal, når jeg ikke nyter å kunne dusje i fred og ro, men heller tenker på ukjente dib-damers barn som ikke vil sove. Akk!
August gull Skrevet 20. mars 2009 #13 Skrevet 20. mars 2009 Har intrykk av at dette går periodevis... Lillegutt har sovet hele natta fra han var 3 mnd... Men i perioder er han våken mange ganger pr natt... Spesiellt i forbindelse med tenner på gang... Nå er han 11 mnd, og sover stort sett 19-07, men det kan plutselig endre seg i perioder. Jeg har alldri gitt han annet enn vann på natta i senga, og har ikke tatt han ut fra soverommet etter at han er lagt for kvelden.. Det går seg nok til skal du se, hold ut :-)
Frøken Freken Skrevet 21. mars 2009 Forfatter #14 Skrevet 21. mars 2009 Anita -- jeg syns det er strålende at du tenker på snuppelures ve og vel i dusjen! Fortsett med det! Har tenkt på det med tenner, men hvorfor kommer de ikke snart i så fall!!?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå