jentahans Skrevet 19. mars 2009 #1 Skrevet 19. mars 2009 Jeg er nettopp blitt forhandler i perfect home og trenger litt råd hvordan man gjør dette med skatting og slikt? Noen med erfaring?
Beth84g Skrevet 20. mars 2009 #2 Skrevet 20. mars 2009 Jeg jobber litt som homeparty konsulent og sist jeg sjekka disse reglene så viste det seg at en kan tjene inntill 50 000kr skattefritt. Dette fordi homeparty virksomhet regnes som hobby. Men det er bare å ta en tlf til skatteetaten eller sjekke hjemmesiden dems så finner en svar på det. Er vel 2 år siden jeg undersøkte dette.
Sivalur Skrevet 20. mars 2009 #3 Skrevet 20. mars 2009 Dette tror jeg ikke stemmer. Den eneste hobby man kan tjene noe skattefritt på, er f.eks. bærplukking eller salg av andre naturprodukter, altså epler fra egen hage og slikt. Da kan man tjene opp til 4000 i året før man må betale skatt. (altså fire tusen og ikke førti...) Derimot kan man tjene opptil 50 000 i året før man må betale moms. Men skatt, det er jeg rimelig sikker på at du skal betale av det du tjener på homeparty salg.
HTC Skrevet 20. mars 2009 #4 Skrevet 20. mars 2009 Du må betale skatt. Når du har tjent 50 000 kr må du også betale moms. Ta kontakt med ligningskontoret, de er greie med å forklare hvordan du går frem. Du må ant søke om nytt skattekort der du må føre opp hvor mye du antar å tjene i 2009.
jentahans Skrevet 26. mars 2009 Forfatter #6 Skrevet 26. mars 2009 Veldig vanskelig vite hva man tjener i homepartys fra mnd til mnd
Gjest ronja røverdatter Skrevet 27. mars 2009 #7 Skrevet 27. mars 2009 Selvfølgelig er det vanskelig, og derfor bør du jo strengt tatt sette av en viss sum av inntekten din hver måned for å ha til skatten. Men i praksis skal du selge for temmelig mye før du har skattbarinntekt av det, det er utrolig mye du kan skrive av. Ta kontakt med skattemyndighetene i din kommune og spør hvordan de ser på det med homeparties og selvangivelse. Jeg har jobbet med homeparties i to forskjellige kommuner, og i den ene kommunene ville de ikke ha noe selvangivelse på homepartiessalg i det hele tatt så sant man ikke solgte veldig mye og virkelig hadde det som jobb. Det gav dem bare masse ekstra arbeid for de aller fleste kommer ikke opp i skattbarinntekt uansett. I den andre kommunene måtte jeg føre regnskap og levere inn selvangivelse for næringsdrivende uansett hvor lite salget var. I den andre kommunen
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå