Soloho Skrevet 19. mars 2009 #1 Skrevet 19. mars 2009 Lillegutt på 2,5 mnd. har vært til barnelege i dag og tatt prikketest. Den slo ut på egg, melk og soya. Vi skal tilbake etter påske for å teste for andre ting siden de ikke kunne ta mer enn fire prikker på så små barn. Jeg har nå vært på butikken og brukt 1,5 time for å finne mat jeg kan spise.Jeg er helt fersk i dette og har masse spørsmål som jeg håper dere litt mer erfarne allergimammaer kan hjelpe meg med:o) For det første så smaker den MME dritt. Jeg holdt på å spy! Jeg gir MME som siste måltid før natta bare. Lille drakk 30ml før han sovna...sikkert av sjokk. FYSJ! Legen snakka om at vi kunne få denne på blå resept. Betyr dette at jeg bare betaler for til vi når taket for egenandel også får jeg det gratis deretter? Har hjelpestønaden en fast sum som gies til allergibarn, eller må jeg dokumentere med kvitteringer ol. når jeg søker? Havremelk og sndre alternativer, er de helt fine å bruke som vanlig melk i mat, vafler osv? Hvilken er best? Når det står "vegetabilsk olje" på noe, kan dette være soya slik at jeg ikke kan spise det for å være på den sikre siden? Håper noen kan hjelpe en ferskis som sitter og spiser trønderfår med "startkultur" i, noe jeg ikke aner hva er:o) Hehe
Zupermam Skrevet 20. mars 2009 #2 Skrevet 20. mars 2009 hei! vi har vært i samme situasjon som deg med eldstemann, og er igang igjen med lillebror på 5 mnd. for det første: det er masse du kan spise som ikke inneholder melk og egg, du må bare komme deg inn i det:). Sjekk ut www.utenmelk.no, men her er et par tips: melange uten melk og salt ( som smør til steking ) soft soya spesial ( blå smørpakke uten melk til brødskiva ) pålegg: syltetøy go´mager påleggene til gilde makrell i tomat leverpostei ( den gule boksen ) skinkepålegg og en del annet... middag: kjøttdeig fisk lettpølser lett falukorv lett produktene fra Gilde generelt spagetti en del gryteretter, se på hjemmesiden til Toro, der kan du se hva hvilke Toro-produkter som er uten melk kylling etc spar på kvitteringene fra apoteket, legg de ved søknaden på hjelpestønad så får du de igjen. Når du får mme på blå resept betaler du ingen ting:) MME smaker pyton! Jeg velger også denne gangen å amme , dvs at jeg ikke kan spise noe med melk og egg ei heller denne gangen.... Klarer ikke gi babyen min den ekle mme SInlac er en babygrøt du kan gi etterhvert, som ikke inneholder melk, og som blandes med vann. Den får du på rema stormaked. Eldstemann på 2.5 drikker rismelk med kalsium som drikke. Til matlaging bruker vi havremelka, den er litt tykkere. Hold ut sier jeg bare, eldstemann har nesten vokst det av seg, så det er mulig:)
Soloho Skrevet 20. mars 2009 Forfatter #3 Skrevet 20. mars 2009 Hei, og tusen takk for svar:o) Ser det eren del jeg kan spise ja, men veldig mye inneholser soya. Irriterer meg at de skriver vegetabilsk olje istedenfor å spesifisere hvilken olje som er brukt. Dette gjør jo at jeg nesten ikke kan spise noe godteri jo! Hehe... Sto og leste på en del Toro produkter, og de jeg kikka på inneholdt vegetabils olje. Har prøvd MME i kveld fordi jeg fikk tips om at ungen burde vennes på den tidlig. Hvis jeg venta for lenge så ville ikke ungen ha den, og rismelk inneholdt ikke nok næring til å være en god erstatning for melk når de var under fem år. Værste jeg har sett!!!! Han gulpa i seg på rekordtid og skrek når flaska var tom. Vi som har hatt KRIG for å få ham til å drikke vanlig MME. Når jeg er ute en kveld nekter han å drikke noe som helst, men denne ufyselige melka spiste han som bare det. Bra det da, men jeg får nesten vondt av ham. Har smakt på den flere ganger for å kjenne om den virkelig er så ille som jeg tror- og den er helt jævlig. Smakte havremelk i dag og den var ikke god på frokostblandling, men den er sikkert fin å bruke i mat. Kjøpte rismelk for å prøve nå da. Hvilken er best i pannekaker og vafler da? Enn i havregrøt? Er disse greie å bruke til risengrynsgrøt f.eks? Er jo mye jeg kan spise. Håper bare han ikke tester positivt på hvete også nå, for da blir ting litt vanskeligere )
Zupermam Skrevet 21. mars 2009 #4 Skrevet 21. mars 2009 så bra han vil ha den ekle melka! Er det Nutramigen? Den har vi også fått, men ikke vil han drikke fra flaske, og iallefall ikke den grusomme greia der! så jeg må nok amme en stund ennå Har ikke smakt noen av melkeslagene på frokostblanding, men syns rismelka smaker best, men når jeg baker bruker jeg havremelk, det samme i pannekaker og vaffler. Vi spiser en del havregrøt, og da bruker vi rismelk, men det er vel hipp som happ. Når de brukes i matlaging eller baking synes jeg ikke det smaker noe spes anerledes:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå