Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gynekologen her i byen er en uprofesjonell dritt. Ja, det finnes slike og. Jeg gikk på Loette p-piller i et år før jeg begynte å få uregelmessige blødninger. Trodde det var pga kroppen har blitt for vandt med ppillene eller noe, og gikk til legen for å få en ny type. Legen sendte meg til gynekologen.Gynekologen var en sur, gammel mann som tok meg i hånda og ba meg kaste klærne uten engang og vise meg til omkledningsrommet. Jeg var ukomfortabel med en gang. Jeg prøvde å forklare hva som brakte meg dit, ppillene, men han svarte ikke, og stappte noe inn i meg uten en gang å si at han gjorde det eller spørre om jeg var klar. Fikk også en sur kommentar om at jeg hadde begynt å blø mens. Det kunne jo ikke jeg noe for. På skjermen kunne jeg se inni meg selv. Han sa at han så noe der, og etter mye stirring kunne jeg og se det som så ut som små kratere. Han sa at siden jeg hadde så mye hårvekst og pga kvisene mine var dette et tegn på polycistisk oviarialsyndrom. Jeg ble litt paff, jeg hadde én kvise på den tiden, og det var menskvise. Utenom ved mensen har jeg ikke kviser, og selv ved mensen får jeg bare én eller to som går fort bort. Jeg hadde også barbert meg nedentil og lurte på hvor han så all denn hårveksten. Jeg må si at jeg aldri har syntes jeg har mer hår enn andre, og samboeren min har heller aldri merket jeg har mer enn normalt.

Han skrev ut nye ppiller og gav meg to brosjyrer. Begge var om hvordan det best var mulig å få barn med dette syndromet. Jeg ble skremt, jeg ønsket meg barn allerede da, (var nok nettopp blitt 17), og spurte om jeg var blitt infertil nå. Fikk beskjed om å ikke stille dumme spørsmål. Jeg spurte om jeg skulle komme igjen, og han bare så surt på meg. Jeg spurte om dette var noe som kunne bli verre, i så fall burde jeg vel sjekke det en gang iblant, så jeg kunne få barn før det evt ble så ille at jeg ikke kunne mere. Han svarte med at jeg bare hadde et snev av det. Jeg presset litt mer, fordi jeg kan ikke tenke meg å bli infertil før jeg ihvertfall fikk ett, og han grr'et litt før han sa ok, vi sender deg ny time i januar.

Når jeg gikk ut gråt jeg av sinne over hans uprofesjonelle holdning. Jeg var jo skremt! Følte meg faktisk voldtatt, på en måte.

Ppillene jeg fikk var Zyrona, og leste på informasjonen, at det var medisin, og skulle ikke brukes bare som prevensjonsmiddel.

Jeg så også disse "kraterne", men har ikke kviser, ingen unormal hårvekst og har eggløsning hver mnd.

Nå er det 2 mnd siden jeg skulle fått innkalling.

Kan disse "kraterne" være på grunn av avbrutt svangerskap, kanskje?

Jeg har iallefall bestilt time hos en annen gynekolog for en second opinion, nå som jeg har sluttet på pillen og vil bli gravid. Håper dere som har erfaring kanskje har noen svar, eller støtte!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ville nok også fått time hos en annen gynekolog for ny vurdering..

De kraterne du snakker i, var de som små rundinger rundt eggstokken? I så fall kan d nok være væskefylte cyster.

Selv om du kanskje har PCO vil det ikke si at du IKKE kan bli gravid, men du kan ha vanskeligere for å bli gravid enn normalt.

Hvis dere nå vil prøve å bli gravid siden du er redd for å vente for lenge, vil jeg anbefale deg å snakke med en lege ang dette, samt lese litt i trådene her inne om solskinnshistorier:) I dag finnes det også mange hjelpemidler for å bli gravid.

Jeg fikk selv påvist PCOS for 1 år siden, og vi har vært prøvere siden september... Men trøster meg med at vår tur kommer nok en gang:)

Hvis du har spm ang PCO må du bare skrive:)

Er selv 21 år og ikke gitt opp håpet om å bli naturlig gravid:)

Skrevet

Ja, det som så ut som kratere var nok cyster, som kanskje er naturlig etter avbrutt svangerskap, ikke vet jeg.

Men når jeg tenker på at ingen noen gang har målt hvor mye hormoner jeg har, så blir jeg mer og mer sikker på at det var harmløse cyster. Har aldri noe smerter, blødninger eller ubehag v/ samleie, veldig sjeldent går glipp av EL osv osv..

Uansett hvilken beskjed jeg får så er det jo bare å gjøre det beste ut av situasjonen :)

Skrevet

Har ikke hørt om noen som har fått cyster etter en SA.

Er nok best å høre med fastlegen din ang dette for å få svar.

Cystene er harmløse. Det er bare eggene som modnes for fort og dermed blir til væskefylte blærer. Dette har ingenting med feks kreft å gjøre.

Jeg har litt avvik på hormonene, og en del cyster. Nok til å klasifisere det som PCOS. Men jeg har ikke smerter, ikke er ikke plaget med verken kviser eller økt hårvekst. Har heller ingen andre plager, bare ur mens.

Leste tidligere at hvis du ikke har forandringer på hormonene har du PCO, men ved forandring er det PCOS. Er ikke sikker på dette.

Skrevet

Hva er forskjellen på pco og pcos egentlig?

Skrevet

Jeg vet ikke helt. Men tidligere var det en her inne som svarte at PCO er cyster på eggstokkene UTEN forandring i hormonene. Mens PCOS er med forandring i hormonene.

Vet som sagt ikke helt om dette stemmer...

Skrevet

Heisann Heidi. Er selv like gammel som deg og ønsker meg/oss barn. Meg og samboeren min har vært sammen i 1 1/2 år og prøvd i over 1 år, men ingen graviditet. Står masse om Pcos på forskjellige sider. Jeg har selv det. Pcos er noe man har for alltid. Man kan "lette" litt på symptomene, men sykdommen vil aldri bli helt borte.

Jeg la på meg 10 kg det siste året, og sliter masse med å gå ned i vekt. Du har nok ikke dette problemet høres det ut som. Jeg har en del kviser på ryggen som kommer og går, og ganske mye hårvekst, men jeg har veldig mørkt hår, så det kan også komme av det. ellers har jeg en god del smerter i eggstokkene både før,under, og etter mens.

Har så og si regelmessig mens, untatt 1 gang da det gikk 3 mnd.

Har vært gravid for litt over 2 år siden, men mast det, det var med en annen enn han jeg har vært sammen med i 1 1/2 år nå...

Å holde seg i aktivitet og spise sunt gjelder vel både pco og pcos.

Men pco kan forsvinne av seg selv, og trenger ikke nødvendigvis gjøre slik at man trenger å ha vansker med å få barn.

ønsker deg masse lykke til, og håper vi begge blir gravid SNART:D

Skrevet

Hei!

Ville bare kommentere at måten han behandlet deg på var skikkelig bedriten! Det er nesten så du burde klage på han, hvis du gidder da ;) Jeg hadde aldri godtatt noe sånt, og blitt skikkelig lei meg. Dette er jo veldig intimt både fysisk og følelsesmessig så det er klart dette ikke var greit. Veldig bra at du har bestilt time til en ny :) Du bør jo bare slutte å gå til han andre...

Skrevet

Stemmer dette.

Polycystiske ovarier (pco) er kun eggcyster på eggstokkene og her helt normalt og ikke farlig. Behøver heller ikke ha noe å si i forhold til å bli gravid med mindre det er mange mange cyster. En må vel ha 10 på hver eggstokk for å få "diagnosen" i det hele tatt.

Polycystisk ovarie syndrom kommer av ubalanse i hormonene slik at en har forhøyede verdier av mannlige hormoner. Vi har alltid litt av de, men for mye kan skape trøbbel. Det gir ofte utslag i hårvekst på mannlige steder, overvekt på normalt mannlige steder, mer kviser og pco. På grunn av hormonene har kroppen ofte vanskeligheter med å lage eggløsning og en får da uregelmessige og ofte svært lange sykluser.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...