Anonym bruker Skrevet 19. mars 2009 #1 Del Skrevet 19. mars 2009 Føler meg helt grusom nå...gikk til fysio for første gang i og trudde jeg skulle få hjelp til bekkenplagene mine..er 6 mndr på vei...og så fikk jeg høre at jeg så ut som en Hvalross...lite trivelig..vet jeg ikke er tynn men...er man gravid og har lagt på seg en god del osv ...fikk beskjed om å gå ned 20 kilo så skulle smertene forsivnne i følge fysio dama...er helt rystet her jeg sitter..bynte å hylgrine da jeg kom hjem...har slitt med spisevergning før og har de siste 5 årene lagtpå meg en del og bltit frisk..nå føles d som jeg aldri skulle blitt frisk..Fikk beskjed om å komme å trene 2 ganger i uka hos hu for å ta av noen kilo...jeg er gravid..trudde da ikke man skulle bekymre seg for dette da jeg...kan jo se litt opp for for mye dritt man putter i seg osv men...herregud da...ikke fikk jeg spise mer snop..el drikke brus..ikke skulle jeg kose meg mer sa hun..jeg var for feit..snakk om å få et slag i tryne=( Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139832318-var-hos-fysio-i-dag-for-%C3%A5-f%C3%A5-hjelp-til-bekken-plagerog-fikk-h%C3%B8re-at-jeg-var-for-feit/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
NrToKomIJuli Skrevet 19. mars 2009 #2 Del Skrevet 19. mars 2009 Vet du, du skal i alle fall IKKE dra tilbake til henne! For dette er en fysioterapaut som overhodet ikke har peiling på hva hun snakker om. Når hun kan komme med sånne uttalelser som tyder på stor innkometanse, tør jeg ikke tenke på hva slags trening hun kommer til å foreslå. Uff, skrekk og gru. Vekt har INGENTIG med bekkenløsningsproblemer i svangerskapet å gjøre. Tynne, topptrente folk får det, og lubne får det. Det treffer helt tilfeldig og du skal overhodet ikke bekymre over dette i det hele tatt! I alle fall ikke i forhold til bekkenet. Det du skal gjøre, er å ta en titt her http://fysio.no/ORGANISASJON/Faggrupper/Kvinnehelse/Spesialister-og-behandlere-i-kvinnehelse og se om du finner en fysio som kan hjelpe deg der du bor. Håper du finner en på listen, og at vedkommende kan hjelpe deg så snart som mulig. Og igjen, IKKE dra tilbake til dette mennesket! Jeg er helt sjokkert over hva 'fagfolk' greier å presse ut av seg! Jeg mangler ord! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139832318-var-hos-fysio-i-dag-for-%C3%A5-f%C3%A5-hjelp-til-bekken-plagerog-fikk-h%C3%B8re-at-jeg-var-for-feit/#findComment-139834554 Del på andre sider Flere delingsvalg…
misscelia Skrevet 20. mars 2009 #3 Del Skrevet 20. mars 2009 Vekten har faktisk noe å si,, de anbefaler at du spiser normalt mens du er gravid og prøver å ungga å legge på deg for mye,, har du problemer med bekken løsning blir dette forværret hvis du har mye ekstra å dra på,, jeg går også til fysio, og trener for å gå ned litt i vekt samtidig som jeg prøver å tøye musklene rundt bekkenet,, detter er veldig viktig,, jeg er bare 9 uker på vei , men mye plager allerede,, er ca 10 kilo overvektig og fikk beskjed om å prøve å gå ned,, tror ikke hun mente det for å være stygg med deg,, men av og til er det godt med en oppvekker selv om vi tar det veldig til oss i begynnelsen, det er ikke nødvendig å legge på seg en hel masse ekstra,,, mange tenker jo at de kommer til å gå opp i vekt uansett,, men desto værre å bli kvitt senere,, jo mer du veier jo mere press får du på bekket ditt,, prøv å gå ned litt så blir det nok bedre=),,, men selfølgelig ,, moderat gravide slanking,, og lykke til=) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139832318-var-hos-fysio-i-dag-for-%C3%A5-f%C3%A5-hjelp-til-bekken-plagerog-fikk-h%C3%B8re-at-jeg-var-for-feit/#findComment-139837745 Del på andre sider Flere delingsvalg…
NrToKomIJuli Skrevet 20. mars 2009 #4 Del Skrevet 20. mars 2009 Hei, jeg vil bare vite hvor du tar det fra, når du sier at vekten har noe å si for bekkenløsning i svangerskapet. Det finnes mange undersøkelser om kvinner med bekkenløsning, så jeg vil veldig gjerne se den som bekrefter denne påstanden. Det finnes mange myter om bekkenløsning, om ting som 'alle' vet, men som ikke er bekreftet av noen undersøkelser. Jeg påstår at dette er en av dem. :-) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139832318-var-hos-fysio-i-dag-for-%C3%A5-f%C3%A5-hjelp-til-bekken-plagerog-fikk-h%C3%B8re-at-jeg-var-for-feit/#findComment-139838046 Del på andre sider Flere delingsvalg…
NrToKomIJuli Skrevet 20. mars 2009 #5 Del Skrevet 20. mars 2009 Jeg søkte litt på nettet for å få bekreftet min egen påstand, så jeg anbefaler at du leser linken under her. Der står det blant annet "Hvem får bekkenløsning? Risikofaktorer Dette er fakta som de europeiske retningslinjene for diagnostikk og behandling av bekkenplager framlegger: Tidligere ryggsmerter og/eller skader på bekkenet er de mest sannsynlige risikofaktorene for å utvikle bekkenløsningsplager i svangerskapet. Andre risikofaktorer er å ha gjennomført svangerskap tidligere og å ha tung arbeidsbelastning. P-piller, kort tid mellom svangerskapene, høyde, vekt, røyking og alder har ingen betydning for om man får bekkenløsning eller ikke, konkluderer retningslinjene." Dette er på sidene til LKB-Oslo-Akershus, linken kommer under her: http://www.lkb-oslo-akershus.no/index.php?option=com_content&view=article&id=52%3Ainformasjon-om-bekkenlosning&Itemid=2&limitstart=1 Da har jeg kastet ballen over til deg. Hvor er din og din fysio sitt grunnlag for påstanden om at vekt spiller en rolle? Anbefaler forøvrig at alle leser linken over. Den var nyttig. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139832318-var-hos-fysio-i-dag-for-%C3%A5-f%C3%A5-hjelp-til-bekken-plagerog-fikk-h%C3%B8re-at-jeg-var-for-feit/#findComment-139838115 Del på andre sider Flere delingsvalg…
cakes Skrevet 20. mars 2009 #6 Del Skrevet 20. mars 2009 hei:) helt ærlig,jeg aner ikke om overvekt har noen betydning for bekkenløsning eller ei,men et viktig poeng er jo at bekkenløsning er hormonellt betinget, og ikke muskulært. jeg har sliti med bekkenet siden jeg fikk min første for 6 år siden, da gikk jeg med krykker og til fysio. plagene ble svakere, men gikk aldri vekk. med andremann så var jeg fremdeles plaget, mest i lysken, men ikke så sterkt som første gang. nå derimot er jeg helt ødelagt, har ikke hatt så vondt i bekkenet på 6 år. og jeg er ikke overvektig, det har jeg ikke vært noengang. men, plagene varierer jo i styrke fra person til person.. overvekt er derimot en risikofaktor i svangerskap, men da er det snakk om kraftig overvekt, ikke 5-10kg. uansett, om du er overvektig eller ikke, og om du eventuellt trengte en oppvekker, så ble det ikke lagt frem på riktig måte. det var utrolig uprofesjonellt av fysioterapauten, ble helt sjokkert jeg! det går ikke an å snakke sånn til pasienter.. finn deg en ny fysioterapaut!! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139832318-var-hos-fysio-i-dag-for-%C3%A5-f%C3%A5-hjelp-til-bekken-plagerog-fikk-h%C3%B8re-at-jeg-var-for-feit/#findComment-139838159 Del på andre sider Flere delingsvalg…
misscelia Skrevet 23. mars 2009 #7 Del Skrevet 23. mars 2009 Alle kan få bekken løsning, enten du ser ut som en måkevinge eller hvalross, Din fysio var ganske bredmunnet som la det frem på den måten, men jeg ville tro at hvis du virkelig ser ut som en hvalross ville det nok hjelpe på bekkenet ditt om du klarte å gå ned litt,, blir mye ekstra å bære på og ekstra belastning pluss at du er tjent med det senere,, ingen grunn til å legge på seg mer enn man må, men for all del, hør heller på hun over her som liker å paste inn all info hun har om bekkenløsning, spis til du sprekker og gi faen,, er vel kanskje det du egentlig vil høre, ikke vet jeg,, Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139832318-var-hos-fysio-i-dag-for-%C3%A5-f%C3%A5-hjelp-til-bekken-plagerog-fikk-h%C3%B8re-at-jeg-var-for-feit/#findComment-139853451 Del på andre sider Flere delingsvalg…
NrToKomIJuli Skrevet 23. mars 2009 #8 Del Skrevet 23. mars 2009 Men du greier altså ikke å bevise dine påstander om at overvekt er avgjørende for bekkenplager? Annet enn at dette er noe 'alle' vet? Ja, jeg liker å 'paste' alt mulig, rett og slett for å avvise alle mytene om bekkenplager, som gir ekstrabelastning til den som er plaget. Og jeg kommer ikke til å slutte med det heller, for er det noe som er irriterende for en som er plaget, så er det beskyldningene om at dette kan du for selv. Du er for feit, du går feil, for dårlig trent osv osv. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139832318-var-hos-fysio-i-dag-for-%C3%A5-f%C3%A5-hjelp-til-bekken-plagerog-fikk-h%C3%B8re-at-jeg-var-for-feit/#findComment-139853786 Del på andre sider Flere delingsvalg…
misscelia Skrevet 23. mars 2009 #9 Del Skrevet 23. mars 2009 OK,, gjør deg selv en tjenest og scroll opp litt,,, sier ikke at hvis du er feit så får du bekken løsning,eller at bare feite får det,,,alle kan få det,,,, jeg sier at min fysio fortalte at hvis du har for mye å drasse på kan bekken plagene bli værre,,, jeg har valgt å tro på henne som prøver å hjelpe meg,, har ikke noe imot å gå ned noen kilo,,gagner kun meg selv dette er en side hvor folk kan spørre om råd og få svar fra andre mennesker som har opplevd lignende,, Og etter du har lest alt du har pastet burde dy vite at det er kun du selv som kan fikse plagene, med tøyning av muskler og tilrettelagt trening, og ja,, ,, elller kanskje bare sette seg ned og si til seg selv,, jeg har bekkenløsning,, jeg må sitte på rumpa hele dagen ,men jeg betviler at det vil hjelpe deg noe som helst Du blir hva du spiser Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139832318-var-hos-fysio-i-dag-for-%C3%A5-f%C3%A5-hjelp-til-bekken-plagerog-fikk-h%C3%B8re-at-jeg-var-for-feit/#findComment-139854379 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 23. mars 2009 #10 Del Skrevet 23. mars 2009 Uff hun der fysioterapauten kunne vært litt snillere i valg av ord da!! Absolutt INGEN fortjener å bli kallt sånne ting Ufint! Synes det høres veldig logisk ut at bekkenløsning kan bli værre hvis man er overvektig. De fleste overvektige har ryggproblemer så hvorfor skulle ikke da bekkenløsning blir værre? Selv har jeg slitt med å legge på meg under svangerskapet. Er snart i 8mnd og gått opp 5kg. Skulle ønske meg en mellomting, så jeg hadde hatt litt å gå på når jeg skal amme og trille turer. Det er nok lurt å tenke sunnt fremover, så er det enda lettere å gå ned når babyen er ute Men om du skal begynne å slanke deg når du er gravid er jeg skeptisk til. Bekkenløsning er helt for J****** hos meg enkelte dager. Går ikke til fysio, og trener ikke, selvom jeg trente mye før jeg ble gravid. Vondt vondt vondt å bevege seg, hjelper kun med hvile på meg. Bor i 4 etg uten heis hehe, nok trening Slet med spiseforstyrrelser i mange år. Klarte å legge fra meg vanen å spise for lite/kaste opp, og heller ha en fosnuftig kontroll over hva jeg spiser og spise sunnt. Av vane drikker jeg kun vann, spiser ikke rødt kjøtt (kun fugl og fisk, hvitt kjøtt), spiser mye frukt og fiber, litt godis på lørdager bare. Også spiser jeg lite, veldig ofte og variert. Begynner tidlig og aldri etter klokken 20. Lykke til Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139832318-var-hos-fysio-i-dag-for-%C3%A5-f%C3%A5-hjelp-til-bekken-plagerog-fikk-h%C3%B8re-at-jeg-var-for-feit/#findComment-139856097 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 25. mars 2009 #11 Del Skrevet 25. mars 2009 Du fikk 37 svar på ditt forrige (IDENTISKE) innlegg. Jeg synes det er rart at du velger å poste det identiske innlegget på nytt. Det kom også fram en del informasjon i den forrige posten din som du burde ha inkludert i denne, om du altså ønsket en ny diskusjon. Husk at kvalifisert helsepersonell kan hjelpe deg når du har spisevansker. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139832318-var-hos-fysio-i-dag-for-%C3%A5-f%C3%A5-hjelp-til-bekken-plagerog-fikk-h%C3%B8re-at-jeg-var-for-feit/#findComment-139865504 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 14. april 2009 #12 Del Skrevet 14. april 2009 ok,, spise forstyrrelser er kanskje ikke så kult, men du sier du er frisk,, så da burde det jo ikke være noe problem,, kutte litt ned på snop å det usunne,, blir jo ingen drastisk slankekur av det,, du bare kutter ned på junk så går det av seg selv, etter en uke vil du merke at søtsuget gir seg,, jeg for min del elsker snop,, men nå under svangerskapet orker jeg ikke tanken på sjokolade eller no annet,, må ha frukt og drikke,, Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139832318-var-hos-fysio-i-dag-for-%C3%A5-f%C3%A5-hjelp-til-bekken-plagerog-fikk-h%C3%B8re-at-jeg-var-for-feit/#findComment-139959963 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 14. april 2009 #13 Del Skrevet 14. april 2009 Først av alt så burde du skrive hvor mye du faktisk veier og hvor høy du er, for å gi litt fakta. Du er jo alikevel anonym. På den måten du fremlegger det, virker fysiotreapauten ikke profesjonell, men jeg vil uansett mene at han/hun har ett poeng. Jeg har fått bekkenløsning nå (i uke 20-22) siden jeg bærer på barn nr 4 og er 36 år. Muskulaturen min er ikke som for 10 år siden lenger, og jeg har slurvet fælt med knipeøvelsene de siste årene. Jeg er 100% sykmeldt, men prøver å jobbe litt med kroppen, bla. disse knipeøvelsene, og det har blitt litt bedre. Jeg er ca 72 kg nå, og er 169 cm høy. (Lagt på meg mye i dette svangerskapet! Var 68 kg før start) Jeg kjenner det godt i bena at kroppen har blitt tyngre (-innmari tungt å klatre i stige!!) Siden hele overkroppens tyngde hviler på bekkenet når en står og går, samt sitter rett opp og ned, er det helt klart at økt vekt påvirker en viss grad! Om jeg løfter ca 10+ kg, kjenner jeg store smerter i bekken og ben. Og om jeg i tillegg skal gå med denne vekten, blir smerten enda mer forverret. Ingen kan få meg til å tro at overvekt ikke har noen ting å si om en får bekkenløsning! Jeg sier ikke at overvekt GIR bekkenløsning, men at saken garantert ikke blir bedre av det. Hvor mange kilo bærer bekkenet ditt, og hvor mange kilo forventer du at det skulle kunne bære....? Vær realist! Og om fysioterapauten virkelig var så frekk, burde du levere en klage! Mvh. En som føler seg for feit fordi det er så tungt å løfte bena! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139832318-var-hos-fysio-i-dag-for-%C3%A5-f%C3%A5-hjelp-til-bekken-plagerog-fikk-h%C3%B8re-at-jeg-var-for-feit/#findComment-139960386 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fjortis76 Skrevet 19. april 2009 #14 Del Skrevet 19. april 2009 Hei alle sammen! Eg har lese alle innlegga og syns at mykje av det som står der er til god hjelp. Har bekkenplager sjølv og er i v. 18. MEN; eg må sei at tonen i innlegga verkar på meg ganske barnslig, ein kan jo ikkje bruke dette forumet til å sitje å krangle..skjerpings damer, man er da voksne folk! Bruk sunn fonuft når det gjeld inntak av mat, innerst inne vil eg tru at ein veit kva som er best for ein. Og til deg som skreiv innlegget, skift fysioterapeut! At dama har eit poeng ifht vekt vil eg nok tru, men ho verka temmeleg ubalansert, frekk og uprofesjonell. Finn deg ein som kan snakke til deg på ein ordentleg måte og ta i mot hjelp og velmenende råd med opne armer, et kjem ein lengst med! Lykke lykke til med resten av svangerskapet! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139832318-var-hos-fysio-i-dag-for-%C3%A5-f%C3%A5-hjelp-til-bekken-plagerog-fikk-h%C3%B8re-at-jeg-var-for-feit/#findComment-139980853 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 20. april 2009 #15 Del Skrevet 20. april 2009 Hei jenter. Dette innlegget er jeg bare nødt til å svare på. Jeg er selv fysioterapaut, og det er ingen som kan si at bekkenløsning er ensbetydende med overvekt. Bekkenløsning er en hormonelt betinget lidelse som hos noen kan bli verre med overvekt spesielt hvis personen har ryggproblemer fra før. Bekkenløsning rammer også de jenter som ikke veier mere en 50 kg. Jeg har behandlet de fleste typer jenter for nettopp dette. Slanking under svangerskap skal man heller ikke gjøre. Tenk på at man har en baby i magen som trenger næring. Slanking får man ta etter svangerskapet, men klart er det lurt å spise sunt og unngå store inntakt av sukker o.l. Denne fysoiterapauten du har vært hos kan høres ut som en dame av gammel lære, da man faktisk trodde bekkenløsning kom av overvekt. Jeg vet ikke om hun er gammel eller ung, men bytt i alle fall fysioterapaut. Man skal aldri behandlet av en terapaut man ikke trives med. Det ende kun med smerter på andre steder i kroppen på grunn av at man er anspent når man oppsøker behandlingsstedet. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139832318-var-hos-fysio-i-dag-for-%C3%A5-f%C3%A5-hjelp-til-bekken-plagerog-fikk-h%C3%B8re-at-jeg-var-for-feit/#findComment-139985163 Del på andre sider Flere delingsvalg…
misscelia Skrevet 25. april 2009 #16 Del Skrevet 25. april 2009 Lillivanilli,,, må kommentere den der jeg, selv om du har hatt spiseforstyrrelser men har blitt frisk betyr ikke det at du kommer til å bli syk hvis du slutter å spise junk,, går vel ann å spise litt sunnere? og kanskje redusere vekten litt? synes ikke anonym er så upassende jeg, alle gravide har jo sin ting å spise på, men du trenger ikke å ha oppfunnet kruttet for å vite at brus og potetgull ikke er så bra for kroppen,,, i store mengder, og jeg tror vel heller ikke det hadde noe med av at hun bare spiste frukt,, tror ikke den var ment for å såre, Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139832318-var-hos-fysio-i-dag-for-%C3%A5-f%C3%A5-hjelp-til-bekken-plagerog-fikk-h%C3%B8re-at-jeg-var-for-feit/#findComment-140010460 Del på andre sider Flere delingsvalg…
thea - M har gull i gulping Skrevet 28. april 2009 #17 Del Skrevet 28. april 2009 fy faen for en drittkjerring!! ikke hør på henne!! hun vet tydligvis ikke hva hun snakker om.. jeg har hørt at det er farlig å slanke seg under graviditet.. det er kun i voldsomme tilfeller at slanking er lurt.. og det høres ikke ut som at du er et sånn tilfelle.. ta på deg gode joggesko og gå heller litt tur hver dag.. det hjelper i hvertfall for min del.. jeg har kjempe vondt i bekkenet og spesielt etter at jeg har sittet eller ligget for lenge og jeg fikk beskjed om å gå litt hver dag .. da slipper du stressende og frekke fysiodamer og du kan bestemme tempo selv! pluss at det er så deilig å bevege seg ute i vårsola:) jeg er sjokkert selv over det hun sa til deg! hade jeg vært deg hadde jeg ringt til sjefen hennes eller til henne selv. det går ikke ann å oppføre seg sånt og det var utrolig uprofesjonelt av henne! Dette er DITT svangerskap og DIN tid. Gå på butikken å kjøp deg en is i sola.. og kos deg alt du kan! og prøv å ikke tenk mer på hva hun sa til deg fordi hun har tydligvis ikke peiling:) lykke til med resten av svangerskapet! klem fra meg Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139832318-var-hos-fysio-i-dag-for-%C3%A5-f%C3%A5-hjelp-til-bekken-plagerog-fikk-h%C3%B8re-at-jeg-var-for-feit/#findComment-140024474 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 29. april 2009 #18 Del Skrevet 29. april 2009 for å være helt ærlig,, jg tror ikke no på deg, tror ingen proffosjonelle ville sagt til noen at de lignet en hvalross,, kanskje ymtet om at du trengete litt sunnere mat å kutte ned på snop og slikt men ikke at du så ut som en hvalross, 20 kilo er ganske mye ekstra å bære med seg,, tipper det er vanskelig å bøye seg for å ta på sokker jeg:-P dukk i støvet og spis sunnere, ingen som har sagrt at du må slanke deg som er gravid, men ingen dør av å spise sunnere Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139832318-var-hos-fysio-i-dag-for-%C3%A5-f%C3%A5-hjelp-til-bekken-plagerog-fikk-h%C3%B8re-at-jeg-var-for-feit/#findComment-140027714 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå