Gå til innhold

Økonomien og utdannelsen

Heidi90

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg er en 18 år gammel jente som nettopp har slutta på ppillen. Jeg fyller 19 i august og går siste året på vgs. Det har vært et røft år med mye fravær, og det er ikke bombesikkert at jeg står i alle fag. Planen er derfor å bli gravid, og evt. ta de fagene jeg ikke står i som privatist, og deretter studere videre når barnet vokser litt opp. Hvis jeg står i alle fagene har jeg fått studieplass til neste år. Jeg regner med å kunne gå hele 1 termin da jeg ikke regner med å bli gravid med en gang jeg har slutta på ppillen.

Men hva slags støtte har jeg krav på?

samboeren (23) er også midt i sin vgs utdanning, da han var uheldig og ikke kunne fullføre tidligere.

Hvis jeg står i alle fag i år og studieplassen er sikret, har jeg rett på å utsette den? Og hvor lenge? Hva med perm fra skolen? Kan jeg gå 1 termin, føde og ta 2 termin året etter?

Mange spm her, håper det er noen som kan svare! :)

Fortsetter under...

Gjest eelis+spire

I svarte, utdannelsen går til helvete, og du vil bli gravid for å rette det opp igjen? Har du i det hele tatt tenkt gjennom dette? Vet du hva et barn innebærer?

Uansett, snakk med NAV om hva du har rett på av økonomisk støtte - det er min plan, for jeg aner ærlig talt ikke :-S Du kan ta første termin ett år, så gå ut i permisjon, og etterpå ta andre termin. Jeg hadde flere i klassen min på allmenn påbygging i fjor som gjorde det, og det gikk forholdsvis bra, selv om de slet med skolearbeidet fordi de hadde små barn. Du kan vel utsette å gå på skole, har man ikke rett på skoleplass til man er 23 eller noe? Med små barn er du førsteprioritert på universitetet, hvis jeg har forstått det rett.

Jeg håper bare du tenker på å få utdannelsen i boks før du tenker på å få barn, det er langt mer fornuftig.

Ja, men det er jo et fornuftig argument..

Eneste jeg kan si er at det føltes riktig nå, og at alt kommer nok til å falle på plass. Det er jo mange som blir gravide tidligere enn meg, helt ned i 15års alderen og selv om det er mange triste historier der ute, så er det mange solskinnshistorier og.

Både jeg og min samboer føler at det er riktig å gjøre dette nå, og selv om jeg kommer til å få mange kommentarer om at jeg er ung, så kommer ikke det til å forandre min mening.

Annonse

Gjest eelis+spire

Jeg syns det er ren dumskap å planlegge å få barn før man har fullført videregående skole. De fleste er visst ikke klar over hvor tøft det er, verken med videregående eller med barn. Sammen må det jo være katastrofe.

Å bli uplanlagt gravid er noe annet, da står det mer om å være voksen nok til å ta ansvar for handlingene sine - i mine øyne. Det meste ordner seg, selv om man sliter (vi bor jo tross alt i Norge), men jeg syns man skal prøve å unngå de problemene som oppstår når man blir gravid i tidlig alder og ikke har utdanning på plass så godt det lar seg gjøre. Derfor er jeg/vi så "negative".

Er uhellet ute, får det bli som det blir, men tenk dere om, og vær litt smarte, jenter!

Jeg ble uplanlagt gravid, og jeg er enda ikke ferdig med vgs, men har planer om å starte igjen høsten 2010.

Jeg er fullt klar over at det kommer til å bli ganske hardt, men skal da klare det for det..

I mine øyne er det vel ikke akkurat et "uhell", selv om det ikke var planlagt...

For noen skjer ting i en annen rekkefølge enn for andre, sånn er det bare.

Det gjelder bare å gjøre det beste ut av det.

Gjest eelis+spire

Ved uplanlagt graviditet blir det, som sagt, en annerledes situasjon, og da syns jeg det er kjempetøft av unge jenter å fortsette graviditeten. Selv om de ikke er ferdige med vgs. All respekt til unge mødre, men jeg syns fortsatt at man trenger å tenke seg om før man planlegger noe.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...