Stilars Skrevet 19. mars 2009 #1 Del Skrevet 19. mars 2009 Hei Jeg var til første jordmortime nå tirs. 17.03.09. i forveien av denne timen hadde jeg forberedt meg på å diskutere litt rundt Ks. Jeg har sykdommen ME, noe som gjør at jeg blir fryktelig sliten etter anstrengelse f.eks.etter å gå en tur i butikken. på dårlige dager vel og merke. Jeg blir veldig redusert, og må sove pga. stor hodepine og at jeg er utslitt. på grunnlag av dette vil jeg gjerne ha Ks. både fordi kroppen min under en vanlig fødsel plutselig vil kunne streike, og ikke orke, og hvis jeg kunne klart å gjennomføre en vanlig fødsel, ville jeg vært utslitt i veldig lang tid, og det er ikke en tid jeg vil være så redusert (jeg vet at ks. også er slitsomt for kroppen). jeg er overhode ikke imot vanlig fødsel, og gikk ikke inn til jordmora med veldig krasse meninger om at jeg "skulle ha ks" jeg ville ha litt hennes tanker rundt det osv. men reaksjonen hennes overrasket meg veldig ! ho blei nesten sur på meg for at jeg i det hele tatt tok det opp, ho blei kjempe kritisk til alt jeg sa etterpå, feks.spurte ho om jeg spiste fisk, noe jeg elsker til vanlig men blir kvalm av bare å lukte nå, og derfor har jeg ikke fått spist så mye av det, men tar tran hver dag, og da bare svarte ho kort, det burde du klare å venne av deg, og heretter burde du spise fisk 2 ganger i uka. Og gjennom hele timen fortsatt å stadig dra opp ks. og min problemstilling i en negativ tone. Jeg vet at fisk er lurt å spise ofte, og jeg skjønner at jordmødre sikkert føler at ks er en "motesak" sånn at vi skal ha det så lettvint som mulig. Men jeg forventet en mye mer reflekterende, og forståelsefull person. og istedet ble jeg møtt av å bli dømt på den måten, jeg syntes det var kjempe trist ! og det var ikke det møtet jeg ønsket meg i det hele tatt. Er dette en rekasjon flere har blitt møtt av, eller var jeg bare uheldig? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139831108-veldig-negativ-og-kritisk-jordmor-ang-ks/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
AO3 Skrevet 19. mars 2009 #2 Del Skrevet 19. mars 2009 Det er uansett ikke jordmor som kan ta beslutningen om du skal/bør ta ks eller ikke. Be om henvisning til fødeavdelingen, der får du snakke med en lege, som har mye bedre grunnlag for å si om ks er den beste veien for deg å gå mtp diagnosen din. Mange jordmødre er negative til ks, de skal ha alt så "naturlig" som mulig. Det er i og for seg jobben deres, de har stort sett ukompliserte fødsler - legen tar over ansvaret for fødselen hvis alt ikke går som det skal. Ikke la deg skremme av en enkelt negativ jordmor, du bør heller snakke med en lege som har peiling på ME og fødsler. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139831108-veldig-negativ-og-kritisk-jordmor-ang-ks/#findComment-139833144 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå