Saline Skrevet 19. mars 2009 #1 Skrevet 19. mars 2009 Jeg skal igang med første forsøk og tenker på om jeg skal skaffe meg sykemelding. Jeg har en meget hektisk/krevende jobb i et internasjonalt selskap og tenker at jeg antageligvis får bedre odds dersom jeg sykemelder meg i denne perioden slik at jeg kun konsenterer meg om forsøket. Når bør i så fall sykemeldingen starte, synes dere? Jeg starter med nesespray i slutten av mars. Er det kun i rugetiden jeg bør få sykemelding eller fra jeg starter med nesespray? Fint å få noen innspill fra andre som har prøvd dette før.
lightblue Skrevet 19. mars 2009 #2 Skrevet 19. mars 2009 Hei! Jeg er i samme situasjon som deg. Jeg har en travel jobb og skal nå igang med mitt andre forsøk. Jeg blir sykemeldt fra tiden rundt innsetting til jeg har testet. Når jeg har testet positivt (! ) kommer jeg til å jobbe i redusert stilling frem til uke 12. Jeg hadde en veldig travel periode på jobb under mitt første forsøk, og det har jeg nå også. Derfor vil jeg nå prøve å sykemelde meg. Legen min har forresten insistert på det, det er ikke noe jeg har tryglet meg til Jeg aborterte dessverre under mitt første forsøk, men jeg vet jo ikke om det hadde noe med stresset på jobben å gjøre. Min lege sier at det er riktig og viktig å sykemelde seg dersom man har en krevende og stressende jobb med lange arbeidsdager. Stress er IKKE bra. Så ja, jeg anbefaler jeg å sykemelde deg! Lykke til
Saline Skrevet 19. mars 2009 Forfatter #3 Skrevet 19. mars 2009 Takk skal du ha. Jeg tror nok jeg skal følge samme planen som deg. Er imidlertid veldig usikker på hva jeg skal si på jobben....Hva gjør du?
GabriellaS Skrevet 19. mars 2009 #4 Skrevet 19. mars 2009 Det høres ut som du burde få en sykemelding av legen din. Jeg er i gang med andre forsøk og har vært sykemeldt begge gangene fra rundt innsetting og til testing. Testet positivt nå andre gangen, og ble sykemeldt videre siden jeg, som deg, har en veldig stressende og hektisk jobb. Legen er veldig klar på at jeg skal ta det med ro og ga meg sykemelding uten at jeg spurte. Jeg anbefaler deg virkelig å få en sykemelding, for alt man vil er at det skal gå bra. Vet jo ikke om stress etc kan påvirke, men best å være å den sikre siden. På jobb har jeg kun fortalt det til noen få, som jeg stoler på, for i utgangspunktet har ikke arbeidsgiver noe med hvorfor du er sykemeldt. Det er litt vanskelig det der, men en liten hvit løgn er tillatt i slike tilfeller. Lykke til med forsøket!!!
Saline Skrevet 19. mars 2009 Forfatter #5 Skrevet 19. mars 2009 Utfordringen for meg er at jeg sitter i en topplederposisjon og helst ikke vil at de som rapporterer til meg eller min sjef får vite noe. Vet ikke helt hva jeg skal si ettersom det nok blir minimum 2-3 uker. Det blir jo litt vanskelig å ikke si noe? Noen idéer?
lightblue Skrevet 19. mars 2009 #6 Skrevet 19. mars 2009 Hei igjen Jeg har fortalt det til min nærmeste sjef. Føler at jeg måtte, ettersom jeg også har en nøkkelposisjon, dog ikke sjef -Men leveranse av flere prosjekter var avhengig av meg. Det var forferdelig tøft å si det, men jeg er lettet nå i ettertid Det blir totalt 2 personer i mitt firma som får vite årsaken til mitt fravær, de andre vil få vite at jeg blir borte/ blir sykemeldt. Jeg kommer til å si at jeg skal ha en operasjon, som medfører sykemelding. Dersom noen spør ytterligere vil jeg si at det er litt privat. Da slutter de å spørre Jeg sa det samme forrige gang, men da var jeg bare sykemeldt noen dager. Dersom du sier "operasjon" og "privat", tror jeg folk vi tenke at du sliter med noe som er "kvinnerelatert", og det kan jo være så mangt! Og vil de spekulere i hva det kan være, så får de bare gjøre det!!
Liza Leonore Skrevet 19. mars 2009 #7 Skrevet 19. mars 2009 Vær forberedt på at behovet for sykemelding dukker opp også under spray- og sprøyteperiode. Vent og se hvordan de reagerer på hormonbehandlingen. Noen blir dårligere - andre føler seg tipp topp. Jeg har hatt mye bivirkninger av hormoner og selv om målet var å være på jobb fram til uttak, så ble det veldig vanskelig ved flere av forsøkene. Bare vær forberedt på at psyken og kroppen har behov for noen dager hjemme, også før uttak. Og ja, jeg vil absolutt anbefale en uke hjemme etter innsetting. Min lege er veldig forståelsesfull og ga meg sykemelding ved behov.
Astra71 - tvillingmor Skrevet 21. mars 2009 #8 Skrevet 21. mars 2009 Hei! Jeg pleier også å være sykmeldt fra uttak til og med testdag. Sykehuset gir meg symelding for tre dager etter uttaket, så forlenger jeg den hos fastlegen. Legen min har bare vært sånn delvis samarbeidsvillig, jeg har måttet bruke litt krefter på å overbevise ham om at jeg har behov for å ta det med ro i denne perioden (jeg har også en svært travel jobb, og er i en litt utsatt posisjon der det stormer en del). Jeg har derfor vurdert å bytte fastlege - det er ikke verdt det å ha en lege som ikke forstår seg på disse tingene. Når det gjelder å fortelle om det på jobben, så har jeg valgt å ikke si noe om diagnosen til noen, heller ikke sjefen. Jeg har sagt - som det også er foreslått over her - at det dreier seg om noen inngrep jeg må gjennom, og at jeg ikke ønsker å utdype det nærmere. Og det at jeg står i en nøkkelposisjon med ansvaret for et større prosjekt akkurat nå, endrer ingenting - dette gir ikke sjefen noen større rett til å få vite hvorfor jeg er borte. Jeg har jo tross alt sykmelding, og da må ledelsen stole på at jeg har gyldig grunn. Så kan man selvsagt argumentere med at det av andre grunner kan være lurt å informere nærmeste leder, for å vise en grad av lojalitet. Men min erfaring er at det er tryggest å la det være, og dersom man sier inngrep/privat, så vi de fleste ha stor forståelse for dette. Litt spekulasjoner blir det selvsagt, men kollegene slo seg raskt til ro med at jeg ikke ville si noe, og deretter har det vært helt problemfritt. Lykke til!
stinemin med tvillinger Skrevet 21. mars 2009 #9 Skrevet 21. mars 2009 Hei dette er jo ikke lett, finne unnskyldninger. Jeg har en venninne som arbeidsgiver, og hun vet det meste om meg, men denne ivf prøvinga vet ingen om. Vi er så heldige å ha akupungtur gratis som beh om vi blir syke i jobben vår, og det hjelper veldig på meg de gangene jeg har vært syk.Men da jeg skulle sykemelde meg en uke ved forrige forsøk måtte jeg finne på en annengrunn, og noe akupungtur ikke hjalp for,. det er jo ikke lurt å ta nåler for sykdom man ikke har, ihvertfall ikke ved ivf heller. Da jeg ved et uhell skled i dusjen uken før uttak og slo meg i hodet tenkte jeg at nå kunne jeg fått en lett hjernerystelse....hmmm så den løgnen serverte jeg min sjef. Legen min visste den egentlige grunnen, men skrev det ikke på sykemeldingen, den var blank.... de fleste ulykker skjer jo i hjemmet,,,,hmmm kremt
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå