Gå til innhold

Hvor lenge før kroppen rydder opp?

Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Var Ul i dag pga svak blødning og litt smerte, der viste at fosteret hadde slutett å vokse i uke 6, (hadde vært 8+5 i dag), fikk beskjed om å vente å la kroppen rydde opp selv.. noen som vet hvor lenge det kan ta? har ikke hatt noe antydninger til blødning, er bare kjempe lei, å vil at kroppen skal rydde opp slik at litt psykisk smerten kan forsvinne eller bli hverfall mindre.. er følesemessig helt ødelagt.. har to friske flotte barn fra før som jeg holder meg oppe for.. men har aldri vert igjenom noe lignende før, så kunne trenge noen gode råd?

Fortsetter under...

Uff - så leit!!! Jeg håper kroppen din rydder fort opp - hvis du har litt svak blødning og smerter, så tror jeg kroppen er på god vei til å rydde opp selv ja - men hvis det stopper opp - må du nok til en utskraping.

Jeg var til UL i slutten av uke 11/begynnelsen av uke 12 - det ble oppdaget MA. Fostrene hadde sluttet å vokse i uke 6 - men kroppen min ryddet ikke opp av seg selv. Fostersekkene, morkake og livmor fortsatte å vokse som om ingenting hadde hendt - graviditetssymptomene ble bare verre og verre for hver dag/uke som gikk. Jeg begynte å kaste opp i uke 8 og jeg begynte med bekkenløsningsplager i uke 10 - de kalte det MA/BO (missed abortion og blighted ovum) Kroppen ble lurt - og fortsatte bare å produsere hcg. Så jeg trodde alt var bra når jeg var til en tidlig UL i uke 11/12 - skulle bare få en nærmere bekreftelse på om det var en eller to i magen. Det viste seg at det var tvillinger - men de sluttet å utvikle seg i uke 6. Jeg fikk utskraping i uke 12 - 2 dager etter at det ble oppdaget på UL - da de sa at kroppen min ikke kom til å rydde opp selv etter så mange uker.

Nå 14 dager etter utskraping begynner kroppen min å rydde opp kjenner jeg - har EL på gang og mindre ømme bryster, ikke så kvalm lenger, men bekkenløsningen sitter der ennå. Det kan ta tid sa legen...

Ønsker deg lykke, lykke til - hvis jeg var deg ville jeg ha tatt kontakt med legen/sykehuset og ha bedt om hjelp til å få "ryddet" opp, enten i form av tabletter eller utskraping. Slik at du kan bli ferdig med dette og komme deg videre så raskt som mulig - det tar veldig på psykisk altså å gå sånn som du gjør - synes det er umenneskelig. Ring dem i dag og få en time hvis ikke kroppen din har "støtt fra seg" eller "ryddet opp" i mellomtiden...

Har selv en datter på 3 år fra før og har aldri opplevd noe lignende, følelsesmessig blir man totalt ødelagt etter en slik opplevelse. Sliter veldig psykisk selv for tiden - tårene sitter veldig løst, det er da tross alt bare 14 dager siden det ble oppdaget og 14 dager siden utskrapingen. Forventninger og innstilling til at man skal bli flere er jo så stor - man begynner å planlegge de neste ukene og månedene og kanskje også tilpasse ferier osv. Det er skikkelig tøft å gå gjennom noe sånt!!

Jeg ble forresten sykmeldt ut mars måned og det kjenner jeg er godt... Jeg har bare godt av å komme meg både fysisk og psykisk - for det har vært noen tøffe uker, først graviditeten, influensa, ekstrem svangerskapskvalme etc, etc...

Håper det går bedre med deg - tenker på deg og sender deg masse varme tanker og gode trøsteklemmer =)

Klem fra

Kjære deg så leit! Jeg vil anbefale deg å be om hjelp til å sette igang prosessen, enten via tabletter eller utskrapning. Jeg fikk utskrapning raskt etter at jeg oppdaget MA, var i uke 11. Det var viktig for meg å få ordnet opp slik at jeg kunne komme meg. Virker tungt å gå og vente, særlig hvis kroppen din ikke viser tegn på å være i gang med å abortere. Dersom du ikke begynner blø i løpet av kvelden, ville jeg tatt kontakt med lege i morgen. Lykke til!

Tusen takk for gode råd, snakket med legen, og fikk enda en ny ul pga de lurte på om kanskje vi hadde tatt feil, og at jeg ikke var lengre på vei.

Så måtte ha tolmodighet, og det var en rent h.. i pine, men hadde bygget meg opp et lite håp.. så jeg kom ul igjen, å det var ikke noe forandreing, alt tydet på at det var en MA. Men så forstørret han helt inn på "fosteret" på det største(var ikke lett å set at det var noe foster akkurat), å når han gjorde det såg vi det som såg ut som et lite hjerte som slo som bare det..vi ble like sjokket begge to, for det skulle egentlig ikke være biologisk mulig, forhold til hvor langt jeg skulle være på vei osv. Gynekologen hadde ingen forklaring, siden fosteret ikke hadde vokst som det bude ha gjort hvis det var "i livet", huff høres fælt ut.. men forutenom at det som såg ut som et lite hjerte som slo, tydet alt dessvere på en MA.

Han snakket om noe at blodårene mine kunne forstyrre inn, men jeg såg det jo tydelig selv også at det måtte være et lite hjerte som slo, å han(gynekologen) virket veldig usikker selv).

Så etter nok en uke med pining,ble vi enig om at vi skulle vente en uke til for å se om fosteret utviklet seg noe til da, hvis ikke lovet han henvising til utskraping umidelbart.

Har liksom et lite,lite,lite håp om at det skulle plutselig begynne å vokse å at alt skulle være "normalt" igjen, men han sa at alt tydet på en MA, men så lenge det er et lite håp,så holder jeg igjen på det!

Men det er et marreritt å gå hjemme å tenke å vente på at dagene skal gå, å tenke på om det går bra eller ikke. Prøver å tenke realistsik å ikke gi meg selv for store forhåpninger, men er ikke lett, ønsker så veldigt at alt "plutselig" er bra å normalt igjen, å at alt det ander er bare et vondt mareritt som jeg kan legge bak meg!..

Er det noen som kjenner seg igjen i den situasjonen? Noen som har opplevd noe lignende?

*har ikke gitt opp håpe helt enda*

De fleste får enten tabletter eller utskrapning. Det å la krppen rydde opp selv kan resultere i mange ukers venting, rester i livmoren, infeksjon. Så ikke la dem gjøre dette mot deg, krev behandling for din MA. Det kan ta mellom 1-10 uker før kroppen rydder opp i dette selv.

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...