jente 08 <lyst på nr 2 :) Skrevet 18. mars 2009 #1 Skrevet 18. mars 2009 Jeg lurer på noe angående oppbevaring av mme. kan man lage mme og ha det i kjøleskapet eller noe sånt....også varme opp i mikro ved bruk. eller skal man bruke mme med en gang. synes det er litt forvirrende.
Hepa85 Skrevet 18. mars 2009 #2 Skrevet 18. mars 2009 Jeg vet om flere som lagde flasker for et døgn og hadde i kjøleskapet, ferdig utblandet med pulveret. Men det anbefales i dag at melka skal være så fersk som mulig, og at man blander den rett før den skal drikkes. Oppbevarer man den i kjøleskap en tid kan bakterier formere seg som er uheldige for babyen. Les mer på forumet "flaskemelk". Lykket til
Nagilimia Skrevet 18. mars 2009 #3 Skrevet 18. mars 2009 Det går ann å ha oppmålt vann i flaskene, så varme det i mikroen. Ha i ferdig tilmålt pulver, rist og klar til servering. Urinprøveglass er perfekte til pulver. Da er det enklere for tur også. Bare ta med en tåteflaske med vann i og glasset med pulver. I førsten blanda jeg flaska han skulle ha på natta rett før jeg la meg. Har venninne som blanda melk for et døgn av gangen. Det gjør de også på sykehuset Hvis man skulle gjort det helt riktig skulle man vist blanda pulveret i 70 grader, pga fare for bakterier i pulveret, men dette orket ikke jeg å styre med. Jeg har fulgt bruksanvisningen på pakka.
Sunnybeach4gull :) Skrevet 18. mars 2009 #4 Skrevet 18. mars 2009 Vi blanda ferdig på flasker de første mnd å d funka kjempefint :-) Nu har æ bare vann i flaskan å bruke avent sin pulverdispenser. 40 sekunda i mikron me vanne og slenge pulver oppi, veldi enkelt :-) Men på føden blanda dm ferdig i mugga for 1 døgn av gangen, så regne me d e helt trygt ;-)
annylize86 Skrevet 18. mars 2009 #5 Skrevet 18. mars 2009 eg blande 2 flaska på kvelden me mme. å har ståanes atme senga mi. å min gutt klage no ikke. han e heller ganske så fornøyd. å han like melka uansett om dein e varm, lunka eller kald. å blir han hard i magen så hjelpe d me litt sokkervann eller å ha litt maltekstrakt (i melka). men d må mainn ikke ha så mye av, før d e vikti at babyen lære magen å ikke bli så hard. d sa helsesøstra mi.
Lillebror og stoerebror Skrevet 19. mars 2009 #6 Skrevet 19. mars 2009 Skjønner godt at du blir forvirret ja. Nå har jeg gitt flaske til to barn helt fra de ble født så kanskje jeg kan gi den noen tips. Har du vært inne på flaskeposten.org? Der står alt du trenger å vite, den siden har vært utrolig nytti for meg hvertfall. Man skal vist ikke blande opp mme for mer enn ett måltid om dagen da melkebakteriene formerer seg i romtemperatur og disse bakteriene kan være svært farlige. Når det gjelder måltidene er det to måter å gjøre det på som jeg syntes er greie. 1. Hjemme har jeg fyllt opp riktig antall ml vann i alle flaskene i kjøleskapet (sterilisert vann i luftette flasker kan stå 24 timer i romtemp uten problem med bakterie ol). Varmer opp i microen når det er måltid og har ferdig oppmålt med pulver i en boks som jeg bare heller oppi flasken. Vips! 2. på tur har jeg halve flasken med temperert vann og en termos med kokende vann. blander så det blir passe temperatur og i med pulver som er ferdig målt opp. Dersom du har et stykke til kjøkkenet på natta kan du gjøre det på denne måten da også. Ser flere her over skriver at de har ferdig blandet på sykehuset, det hadde de ikke i Kristiansand. Der måtte jeg ha 30 ml i flasken siden det var en skje pulver. De blandet opp for hvert måltid hvertfall på a post og vanlig barsel.
WF og ♀jentene♀ 06&08 Skrevet 19. mars 2009 #7 Skrevet 19. mars 2009 Hei! Flaskemamma til to jenter her ) Du KAN lage mme for et døgn av gangen, den holder seg i 24 timer i kjøleskap. Har du ikke brukt den innen det må du helle den ut! Å varme opp i mikro ville jeg egnetlig ikke gjort, men så har jeg ikke mikro heller ;o) Å varme vann i den går fint, men jeg ville aldri lagd noe av mat i mikro, det ødelegger maten..og melka.. Den mest lettvinne måten å være flaskemamma på har for meg vært: En gang i døgnet koker jeg vann. Avkjøler til ca 45 grader og har på en termos. Den bruker jeg hele det døgnet. Når småtten er sulten tar jeg vann fra termosen - måler opp på flasken, tilsetter pulver, riste-riste og ferdig! Enklere blir det ikke! Du har fiks ferdig melk på sekunder, og du kan ta med deg termosen og ferdig oppmålt pulver på flasker hvor enn du skal ) Vannet blir litt kaldere utover dagen, men min erfaring er at tempen forandrer seg såpass lite at det ikke gjør noe. Om kvelden vasker og koker jeg alle flaskene jeg har brukt den dagen, slik unngår jeg å stå og vaske flasker "hele dagen" og kan ta alt i en sjau. ENKELT!! )
Stoltest Skrevet 19. mars 2009 #8 Skrevet 19. mars 2009 Jeg måtte begynne med MME i dag, pga. at nurket ikke legger på seg nok av morsmelken min, og da kjøpte jeg NAN1, sto ingenting om at det skulle blandes, var ikke pulver, var ferdig væske som bare skulle varmes opp. Er dette feil type, burde jeg heller ha kjøpt pulver?!
WF og ♀jentene♀ 06&08 Skrevet 19. mars 2009 #9 Skrevet 19. mars 2009 Det er mye billigere å kjøpe pulverpakken, den gir 7 liter ferdig mme og koster 110 kr. De pakkene med væske er mer sånn til tur og sånt, men det er akkurat samme produktet til slutt )
Stoltest Skrevet 19. mars 2009 #10 Skrevet 19. mars 2009 Ok, da skal jeg kjøpe pulver istedet! En annen ting jeg lurer på; når jeg skal sterilisere flaskene, holder det å koke opp vann i vannkokeren og så legge flaskene i dette vannet, eller må det kokes opp på ovn?
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 19. mars 2009 #11 Skrevet 19. mars 2009 Jeg har alltid en flaske klar, med ferdig oppmålt mengde kaldt kokt vann stående i kjøleskapet, som jeg slenger i mikroen i 30 sek, tilsetter pulver, rister og serverer. Ikke no problem å bruke mikro til oppvarming- det er bare morsmelk som ikke skal varmes i mikroen (fordi da kan antistoffene ødelegges). Babymat kan helt fint varmes opp der også! Hentet fra "mat for spedbarn": Det går godt an å tilberede spedbarnsmat i mikrobølgeovn. Det er viktig å få varmen til å fordele seg jevnt i maten, slik at alle deler av maten blir kokt tilstrekkelig. En flat og rund beholder med lokk er ideell å bruke til matlaging i mikrobølgeovn. Oppvarming av morsmelk i mikrobølgeovn anbefales ikke, fordi det har vært rapportert om brannskader.
WF og ♀jentene♀ 06&08 Skrevet 19. mars 2009 #12 Skrevet 19. mars 2009 De må koke i minst 5 minutter, så du må ha dem i kjele på ovnen ja.
jente 08 <lyst på nr 2 :) Skrevet 19. mars 2009 Forfatter #13 Skrevet 19. mars 2009 hallo hallo alle sammen. tusen takk for alle svarene. det er godt med gode råd,....når man akkurat har begynt med å gi flaske.... takk takk
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå