Anonym bruker Skrevet 18. mars 2009 #1 Skrevet 18. mars 2009 Jeg har netopp fått greie på at jeg er gravid. Går 2 år på bachelor utd. og har igjen 1 år. Min termin er satt til 1 Desember. Jeg er i tvil hva jeg vil gjøre, håper det er noen der som kan hjelpe. Jeg vil på det sterkeste fullføre min utd. uten permisjon, men er usikker på om dette lar seg gjøre. Min samboer jobber 100%. Er det slik at du kan gå på skole, mens du er gravid og fremdeles få penger av lånekassa, og mannen går i gradert permisjon, og vil dette være løsningen for meg? Altså gå til terminen, være delvis hjemme og delvis på skolen derretter. Jeg har fritakelse fra siste års praksis, da jeg har tatt dette fra før på en annen skole.Jeg må eventuelt ta med meg barnet på skolen der dette er mulig. Men hva når jeg så blir ferdig til våren. Mister jeg da eventuelt pengene? Må jeg da i april søke meg inn på nytt studie som skal da starte opp fra høsten, for at far skal få de pengene og jeg stipend og ikke lån fra lånekassa? Jeg jobber nå i fast helge jobber, og noe innimellom der jeg har mulighet. Hva så, vil det lønne seg for meg med engangsstødnand eller foreldrepenger? Hva lønner det seg for meg å gjøre? Som sakt jeg er bekymret og håper det er noen som kan hjelpe meg. Jeg vet ikke hva jeg vil gjøre? På forhånd takk
Gjest Skrevet 19. mars 2009 #2 Skrevet 19. mars 2009 Jeg har termin i oktober, og går første året på sykepleien. Jeg går som vanlig på skolen frem til 2 mnd ut i 2 året, da er jeg hjemme ett par uker etter fødsel eller så lenge det lar seg gjøre mtp å ta opp igjen. Jeg for MIN del går over på deltid, og føler det kullet i stedetfor å følge fulltid. På denne måten er jeg sikker på å klare følge skolen, samtidig som jeg får fødselstipend fra lånekassen, og evt engangsstønad eller foreldrepenger fra Nav.. Det velger JEG. Jeg jobber og helgestilling.. men, jeg tror jeg kommer til å ta ut engangsstønad... tiden får vise. Du har krav på foreldrepenger hvis du har tjent 50% av grunnbeløpet til Nav som er rundt 70.000 kr. Du vil få fødselstipend fra lånekassen, men om pappen skal være hjemme vil disse sannsynligvis bli gradert likt som hans permisjon. Her skal far ha perm kun i mine praksisperioder.. dvs en periode fra januar til mars, da vil jeg sannsynligvis ikke få fødselspenger fra lånekassen.. men det får gå.. Studerer du fulltid har far krav på fedrekvote, fødselspenger og hele sullamitten. Ett smutthull her er at du kun møter på obligatorisk undervisning, og forsøker ta eksamen (inget krav om å stå) så har du like rettigheter som de som jobber 100%. Ta en prat med nav Lykke til, jeg er HELT sikker på at dette fint lar seg gjøre om man er innstilt på det
Anonym bruker Skrevet 19. mars 2009 #3 Skrevet 19. mars 2009 Takk for svar:) Jeg er veldig innstilt nå på at det faktisk kan gå bra alike vel:) Jeg vil veldig gjerne prøve å gå 100%, siden dette er siste året og kun gå på det som er obligatorisk som du sier. Men hva da når jeg blir ferdig til våren? Hvilken støtteordninger vil jeg da ha mht. fødselpenger fra lånekassa. Da er jeg jo i teorien ferdig med studiet siden jeg da har fullført 3 året. vil jeg da gå uten penger i det hele tatt? For dette kan jo bli et problem.
Gjest Skrevet 21. mars 2009 #4 Skrevet 21. mars 2009 Dette står på nettet: "Når du får barn på slutten av utdanningen Du kan ha rett til foreldrestipend i perioden fram til utdanningen er ferdig, og eventuelt for sommerferien. " Du må bare søke lånekassen og se hvor lenge du får støtte... Rett og slett. Du har jo krav på engangsstønad, kanskje du må sette av den og ha den som penger fra fødsel til du kan jobbe litt helger igjen... Det tror jeg du skal klare fint fra etter skolen er ferdig med en baby på 5-6 mnd.. da er de ganske rutinerte med system på mat, soving osv.. Og faren kan da være hjemme med barnet, mens du jobber litt... Inneimellom passer det dårlig å få barn, men det lar seg alltids gjøre og jeg er HELT sikker på at du fikser det helt fint
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå