Gå til innhold

Vi vurdere å flytte til Spania i 1 år, HJELP trengs :)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi er en familie på 3 som har lyst til å prøve noe nytt. Barnet er BHG-barn og vi voksne vil jobbe.

Nettsider med god informasjon?

Noen vi bør kontakte for hjelp?

Leie av bolig? (vi vil heller leie det ene året og leie ut det vi eier hjemme mens vi er der nede, dersom det lar seg gjøre)

Anbefalte områder?

Anbefalte jobber?

Flere ting vi trenger å vite?

Vi er så godt som helt blanke på dette, kjenner ingen personlig som har gjort dette..

Skrevet

Hei hei,

jeg har bodd i Spania leeenge nå- Spania er jo et ganske stort område da, og nord og sør er ikke det samme.. Selv bor jeg i sør.

Du sier at barnet er barnehagegammelt, men i Spania begynner de på skolen når de er tre, så barnehager er kun fra 0 til 3 år.

Hvor sånn ca. tenker dere på da?

Jeg veit ikke om noen nettsider eller noen spesielle dere burde kontakte, men det norske konsulatet er hjelpsomt.

Leie av bolig er lett, men husk at om dere leier via en megler må dere betale en måneds leie til ham som provisjon. Hvis det er direkte fra eier er det "kun" to månederes depositum og første måneden som betales første dag. Altså tre måneders leie. Fire med megler.

Anbefalte områder kommer helt an på hva dere vil, egentlig.

Jobber også.

Hvis du er litt mer konkret kan jeg kanskje hjelpe!

Skrevet

Vi har sett litt på arguinguin (vet ikke om jeg skrev dette riktig..) på canariøyene. Men ingenting er bestemt. Ikke om detblir på fastland eller ikke heller.. Hvordan er opplegget for en treåring når han begynner på skolen da? Barnet blir over 3 år da vi evt. flytter for 1 år.

Skrevet

Barna her begynner på førskole det året de fyller tre. Jeg veit ikke hvordan søking osv. foregår..

Det finnes private og offentlige skoler, og det er på samme skole som barn og ungdom.

Skrevet

Escuela infantil er ikke obligatorisk, så barnet ditt trenger ikke gå på skolen. Men det finnes ikke andre pedagogiske tilbud.

Det er svært høy arbeidsledighet i Spania, og den er økende pga finanskrisen. Og dere kan ikke regne med å få jobb dersom dere ikke snakker spansk. Sorry, men sånn er det.

Vi er en familie på 6 som bor helt nord i Spania. De to eldste går på spansk offentlig skole, og tvillingene i barnehage.

Ta kontakt med den norske ambassaden i Madrid for opplysninger om arbeidstillatelse mm

Skrevet

Er enig med november68 her - har selv bodd over 10 år i Spania og født 2 av 3 barn der nede - dro heldigvis tilbake til Norge akkurat før finanskrisa slo inn.

Nå er det så høy arbeidsledighet der nede at om du ikke engang dominerer språket så har du ingen mulighet.

Dere bør også vite at spanske lønninger ligger LANGT under norske lønninger, og arbeidsdagene slutter som oftest ikke før kl. syv eller åtte på kvelden.

Angående skole, så er det ikke obligatorisk for små barn å begynne før de er 6 år, men "ALLE" lar sine små begynne da de er 3 år da det ikke er noe alternativ - men det er jo ikke skole i den forstand som nordmenn tenker da - mer som en videre påbygging av barnehagen.

Har forresten en venn fra Kanariøyene som bodde her i Norge fram til oktober i fjor og flyttet tilbake til øyene - og gledet seg noe helt utrolig etter så mange år her i Norge, han kommer tilbake til Norge nå i mai da det ikke engang var mulig for ham (som innfødt) å få seg jobb.

Så før dere flytter bør dere virkelig tenke skikkelig over hva dere vil. Dere kan ta med arb.ledighetstrygd for 3 mnd, og barnetrygd kan dere ha med i 6 mnd, etter det så er det lite å hente fra den norske stat og enda mindre fra den spanske.

Skrevet

Hei.Er igrunnen veldig enig i de to siste som har svart angaaende

flytting til Spania..Naa har det vel litt aa si hvor dere kunne tenke dere

aa bo, men Spania er inne i en stooor krise akkurat naa.

Bor selv paa Kanarioyene, og skal se etter jobb etter sommeren.

Jeg har permisjon fra jobben min i Norge et aar, men begynner aa

bli temmelig nervos..Er sikker paa at jeg ikke finner noe, jeg er 40

aar, mamma til to med spansk far.For hver dag som gaar, verdsetter

jeg mer og mer min jobb i Norge!Vi aner ikke hvor bra vi har det i Norge!

Det maa jeg bare faa si.Jeg kan veldig bra spansk, ene barnet mitt

ogsaa, men ikke no 2 da hun er 8 mnd.Jeg synes ogsaa skolene her

nede er mye daarligere enn hjemme, iallefall de offentlige.Private

er dyre.Skolene her er strengere enn hjemme, og man krever mye

mere av barna, det er for saa vidt greit da.Barna laerer mye mere disiplin og respekt for voksne etc.Men alt i alt foretrekker jeg Norge

til de grader!Egenmelding og sykemeldinger her ned kan man bare

glemme, og overtidsbetaling osv, vanskelig.Helligdagstillegg, ja her

finnes det ikke.Lave lonninger som du maa jobbe mye mere for enn hjemme, lange dager som ofte deles opp i to deler etc.For min del

synes jeg at det eneste som er bedre i Spania enn i Norge, er vaeret!!

Ikke meningen aa skremme folk, men er bare realistisk.

Norge er et utrolig godt land aa komme fra, trygt og godt.Vi lider ingen nod her i Spania naa heller altsa, men er du ny og skal begynne fra

bunnen, anbefaler jeg deg aa bli i Norge til krisen her er over:))

Skrevet

Siterer glam.mam.

"Egenmelding og sykemeldinger her ned kan man bare

glemme, og overtidsbetaling osv, vanskelig.Helligdagstillegg, ja her

finnes det ikke."

Vi har egen bedrift, og betaler alltid 100% ekstra paa helligdager, det er forresten det loven sier.

Sykemeldinger kommer vaare ansatte med stadig, saa det er hvertfall ikke noe problem for dem aa faa ;) Og de faar full lönn som sykemeldt, saa klart.

Bare saa det er sagt.

Skrevet

..-og hvis jeg gir en ansatt sparken maa jeg betale vedkomne en bonus paa 45 dagers lönn per aar de har jobbet for meg.

-Man har rett paa 15 dagers ekstra ferie med betaling naar man gifter seg.

-Hvis man har "familieproblemer" kan man ta seg fri flere dager i aaret, med betaling.

Saa nei, Spania er ikke saa tilbakestaaende og uten rettigheter som det höres ut som.

Skrevet

Egenmeldinger og sykmeldinger er greit - det får du likedan i Spania som hjemme i Norge. Man har ikke sykedager for barn som i Norge eller 3 dager tilvenning i barnehage som i Norge.

Man får 3 dager ved dødsfall i landet, 5 dager hvis man må til utlandet, man har 2 dager ved flytting, man har krav på fri ved eksamen, og som Patetica sier, 2 uker luna de miel.

Men du tar feil når det gjelder bonus på 45 dagers lønn pr. år jobbet, DET avhenger av hvilket convenio man har!!! Og der man faktisk har disse 45 dagene så er det en max grense på antall år - man får ikke 45 dager pr. år jobbet hvis man har jobbet i bedriften i 20 år f.eks.

Overtidsbetaling har man ikke de fleste plasser - ei heller avspasering for overtid. Det er noe som er betraktet som "normalt" over nesten hele fjøla i Spania.

MANGE får også lønna i 2, dvs. en "hvit" del og en "svart" del - kun den hvite blir innrapportert og betalt skatt og arb.giveravgift av, den svarte får man i en konvolutt. Minuset med dette er at lønnsslippen viser en lavere inntekt enn det man egentlig har, ved lønnsøkning blir den hvite delen justert opp, og den svarte delen justert ned med det samme, og arb.givere kan faktisk etter eget forgodtbefinnende la være å betale den svarte delen hvis de ikke vil.

Som ansatt i Spania står man sterkt og har gode rettigheter, som i Norge, men som arb.giver kan man alltids finne en måte å bli kvitt en ansatt på uten å måtte svi (betale ekstra) for det.

Å jobbe i Spania er etter min mening ikke forenlig med å ha et familieliv med små barn. Man er som regel ikke hjemme før rundt 7 eller 8, og man har da så absolutt ikke mye tid sammen med de små før de skal til sengs. Derfor føder også spanske kvinnfolk lite barn, mens det er innvandrere og immigranter som holder fødselsraten oppe.

Skrevet

Klart man har rettigheter i Spania, kommer uansett ann paa hvilken

arbeidsgiver man har, eller om man har eget firma etc.Ikke meningen

aa faa Spania til aa hoeres ut som et U-land heller, beklager det:)

Er man heldig med arbeidsgiver, har man det jo fint.Men er ikke alltid

man er like heldig med arbeidsgiver, og som arbeidsgiver staar man

mye sterkere her i Spania enn i Norge.Som Mem@ sier, er mye

lettere aa kvitte seg med arbeidtakere her enn i Norge, og da har man

kanskje en god jobb osv.Men hva hjelper det med god jobb og fast

arbeide naar man alltid foeler en liten utrygghet uansett.Mange her nede gaar paa kontrakter, og er vanskelig aa bli fast ansatt!Og da kan

man bare glemme aa faa boliglaan feks.

Jeg bor jo i Spania selv naa, og mannen min har firma, han behandler

ansatte veldig bra.Allikevel foeler jeg usikkerhet i forhold til

framtiden, mye mere enn jeg ville ha gjort i Norge.Og dette foeler jeg

har kommet i forbindelse med barn.Norge er et utrolig barne-og familie vennlig land i forhold til Spania,mye nettopp pga dette med

arbeidstider og hoy arbeidsledighet.Og naar man da har jobb, vet man

aldri hvor lenge man faar beholde den..:)

Skrevet

Jepp...denne conveniogreia er viktig. Vi har butikker og gaar under en viss convenio som sier at om jeg gir en ansatt sparken maa jeg betale vedkomne 45 dagers lönn per aar de har jobbet. Hvis jeg skulle gitt to stykker sparken i dag hadde det kosta meg nesten 10.000 euro.

Ja, jeg kan si opp alle de ansatte i morgen om jeg vil, men maa da betale dem en halv formue.

Har hatt mange (!!!) ansatte som har stjelt fra butikken hver dag, mange ansatte som har brutt arbeidsloven saa til de grader, men likevel, etter flere möter med gestores y abogados kan jeg likevel ikke bevise det NOK til aa kunne gi vedkomne sparken uten aa maatte betale for det selv, av egen lomme. Noe jeg syns er helt sinnsykt og ekstremt tafatt av systemet.

Men permisjon osv. er verre i Spania enn i Norge. Jeg fikk en datter i midten av september 2007, og innen 1 januar var min permisjon over, selv om jeg starta permisjonen samme dag som hun ble födt! Tre og en halv maaned med andre ord.

Ikke vaer autonomo i Spania. "Si nos hundimos los autónomos, España se hunde" som de sier, og det er det som skjer i Spania akkurat naa, pga. mangel paa rettigheter til de som gir andre en jobb.

Skrevet

Da lurer jeg på (for vi vurderer å flytte ihvertfall ett år til Spania pga sykt barn, astma)

- hva med når man jobber som lærer på en norsk skole? Jeg ville søkt jobb der og da blir det jo litt annerledes.. jeg ville latt barna mine gå på norsk skole, ihvertfall i begynnelsen..

- mannen min kan like godt jobbe fra Spania som fra Norge (har egen bedrift) så da vil han jo beholde den lønnen han har..

uff så mange spm og så lite svar hehe

Nå blir det uansett ikke å flytte før jeg er ferdig med utdanningen min, men da blir det nok tatt opp i familierådet hehe

- men en ting lurer jeg på.. og det er om dere føler dere trygge der nede.. kan barna bevege seg fritt??

Skrevet

Jeg personlig har bestandig følt meg trygg i Spania. Nå har jeg bodd et år i gryta i Barcelona, og 9 år i Madrid sentrum, og 8 mnd. i Alicante, og har aldri vært redd for å gå ute, hverken natt eller dag. Men jeg har aldri latt barna mine være alene - ikke en gang for å gå ned med søpla i dunkene som stod rett utenfor døra ute i Madrid. Mine er små, men jeg vet også, da jeg har utrolig mange spanske venner med barn, at NEI de lar ikke barna være ute alene, såfremt du ikke er på besøk hos noen som har inngjerdet hage.

I Madrid f.eks. så er det mange lekeparker rundt omkring, og du er med barna ditt og FØLGER med. I den lekeparken hvor vi var, var det faktisk 2 forsøk på kidnapping av barn i løpet av en uke, så vi var veldig påpasselige med barna.

Noen rumenere prøvde faktisk å kidnappe en av tvillingguttene til ei venninne i Alicante - de var blonde, og mens mora var opptatt med en, så tok de den andre og stakk av - hun etterlot den andre på lekeparken mens hun sprang etter rumenerne, og nådde etter dem i ei sidegate og fikk røsket ungen ut av hendene på de og heldigvis så dukket også politiet opp mens dette pågikk - hvis ikke så kunne faktisk utfallet ha blitt mye verre....

Bonusbarna mine, 2 andalucere, på hhv. 16 og 12, der blir den minste fremdeles fulgt og hentet på skolen, mens hun på 16 først i fjor begynte å gå alene (sammen med venner) til skolen, og har først nå det siste halvåret fått lov til å gå ute etter skoletid alene med venner.

Så mitt svar til det spørsmålet er et rungende NEI.

Det forsvinner mange barn i Spania, dessverre.....

Angående det å jobbe som lærer - det er ikke så lett å få jobb som det heller - det er mange om beinet om disse jobbene også, og det er jo ikke akkurat mange steder man kan jobbe som norsk lærer heller. Men det er jo kjempefint hvis mannen din kan fortsette i sin jobb med norsk lønning også i Spania - det kan hjelpe dere veldig på vei.

Jeg personlig hadde valgt å la barna mine begynne i spansk skole - jeg synes at når man først velger å bosette seg i et annet land så er det minste man kan gjøre å lære seg språket. Barn tar språk veldig fort, og det er en fordel senere i livet - dessuten kommer de fort inn i språket og kulturen.

Selv om det er mye negativt med Spania, så elsker jeg landet, du lever på en helt annen måte - man nyter livet mer, selv om man uten tvil vant i lotto den dagen man ble født i Norge. Men Spania har sjel, folkene er varme og du føler deg levende :o)

Så jeg anbefaler alle å flytte dit, men velvitende om at det ikke er gull alt som glimrer og at man må ha gjort en del research før man drar og ikke tror at alt faller i hendene på en, og at man kan leve like bra økonomisk som i Norge :o)

Skrevet

Kan jeg spørre hvor i Spania du bor nå? For vi vurderer området rundt Torrevieja...

Skrevet

Heisann

Jeg er ikke "mem@", men bor i Spania på snart 3 året. Hjelp så fort tiden flyr.

Som hun skriver, vokser ikke jobbene på trær her nede, og lærerjobbene på de norske skolene i særdeleshet ikke.

Er selv intensivsykepleier, og vurderer å ta kontakt med noen av de norske sykehjemmene her nede. Men det er mange om beinet.

Har 4 barn i alderen 7 til 1.5, de to eldste går på spansk skole.

Og jeg ville nok anbefalt deg å gjøre det samme.

Hadde nok også forsøkt å finne et sted og å bo utenom ghettoen av nordmenn,svensker, engelskmenn mm

Ypperlig måte å lære seg ett annet språk på.

Vi er så heldige at vi ikke bor i et utrygt område. Her leker vår største ute sammen med kompiser alene.

Som regel er vi i lekeparken om ettermiddagen, og da treffer de også venner. Vi kan la de gå fritt, uten stadig å måtte passe på.

Eller de er på stranden.

De må følges til skolen, men det er pga spanjolenes manglende evne til å tilpasse kjøringen etter forholdene.

Det er endel papirarbeid når du flytter ned, men dersom du flytter ned til sør spania, snakker de fleste iallefall litt engelsk.

Du må ha bostedsbevis som du får hos kommunen - ayuntamiento. Ta med passet til alle i familien.

Dersom du skal ha barnet inn på spansk skole begynner den i september. Immatrikulering er vanligvis i mai/juni. Da må du ha med passet ditt og barnets, bostedsbevis, passfoto mm

En bør skaffe seg NIE nr ( numero indentification extranjeros ) raskt. Ellers kan du ikke få en bankkonto. Har du ikke det, kan du feks ikke betale strøm, gass, telefonregn ol. Banksystemet her ligger langt etter det vi er vant til. Noen ganger må du gå direkte til en bank å betale regninger cash, eller de trekker pengene rett fra konto. Uten å gi beskjed. Det kan være at du får fakturaen samme dag de trekker.

Man har lov til å oppholde seg utenlands i ett år. Helsetrygdkortet gir deg rett til medisink behandling. Og det spanske helsevesenet er veldig bra. Kanskje er det ikke så fint og flott, men de kan sakene sine. Medisinsk behandlig er gratis, og en betaler ikke egenandel.

Vi trives utrolig godt her nede, så godt at vi har takket ja til å være her foreløpig til 2011. Men vi lever på norsk lønn, og uten det hadde det nok vært særdeles lite fett, ja.

Lykke til med flytting. Vi også har 2 astmasyke barn, men vi bor i Spanias Bergen, så, så veldig mye bedre blir de ikke.

Skrevet

Tusen tusen takk for svar :) tror nok ikke jeg hadde turt å flyttet uten jobb i boks ;) Det er mange tanker som flyr rundt i hodet nå, mange spm osv men kommer ikke på ett eneste ett hehe men saken er om det er minstas sykdom som skal telle mest og at vi prøver med ett år først eller om det er det å bo nær famile som betyr mest.. *grubler* mange sier vel at det er bare og flytte og man må tenke på barna MEN jeg føler jeg er inne i en tap tap situasjon uansett.. jaja det blir ikke nå til høsten uansett siden jeg må gå ferdig studiet mitt..

Skrevet

Hvor er Spanias Bergen, november?

Undrer.

Skrevet

jejeje - yo tambien quiero saber eso - donde cojones esta?

Skrevet

Aquí no - aquí no, que nos morimos de calo-o-o-o-r.

(La nueva Canción del Verano?) Me voy a forrar.

Skrevet

En el norte de Galicia, chicas. Hace moito frio...

Skrevet

Pó, hoy aquí en Andalucía tenemos lluvia, viento y un frío que pelas.

• 2 måneder senere...
Skrevet

Så morsomt. Man kan også velge et annet alternativ. Jeg drasser med meg tre mindreårige unger til Spania på langferie i høst. Pappa kommer på besøk, og det gjør familien også.

Så får jeg se om jeg må bo der eller ikke. Men kanskje et par turer i året holder?

Vi får se.

• 3 måneder senere...
Skrevet

For å kunne sende barnet på en offentlig spansk skole bør foeldrene snakke godt spansk, slik at de kan følge opp barnet med leksene ol. Det blir veldig vanskelig for banet dersom det trenger hjelp til leksene og foreldrene ikke snakker språket godt nok, så dette er jo noe man bør tenke på. Jeg personlig kommer til å sende mitt barn på en internasjonal skole, slik at han lærer både engelsk og spansk, da kan jeg også følge opp undervisningen bedre!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...